چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی مشهد

حوزه/ پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی از ۲۶ آذر تا ۱۶ دی ماه، در محل نگارخانه رضوان مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد،  یمینی، مسئول دبیرخانه دائمی دوسالانه تذهیب های قرآنی، در نشست خبری که امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان این خبر گفت: پنجمین دوسالانه  تذهیب های قرآنی به همت موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در بخش‌های تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و نگارگری مذهبی برگزار می‌شود.

ویخاطرنشان کرد: کار داوری بر روی آثار در روزهای 7 و 8 آذر ماه برگزار شد و مجید فدائیان، طاهر نبی‌زاده و حسین تنکابنی داوری بخش‌های تذهیب و تشعیر و سیدعبدالحمید شریف‌زاده، مهرزمان فخارمنفرد، رضا یساولی، مجید فدائیان و رضا مهدوی داوری بخش‌های گل و مرغ و نگارگری را برعهده داشتند.

وی تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه پنجمین دوسالانه تذهیب های قرآنی را 465  اثر عنوان کرد و اظهار داشت: مجموعه آثار رسیده شامل 142 تذهیب، 44 تشعیر، 201 گل و مرغ و 78 نگارگری مذهبی بوده است که از این تعداد 175 اثر شامل 71 تذهیب، 15 تشعیر، 62 گل و مرغ و 27 نگارگری مذهبی منتخب نمایشگاه شدند. همچنین تعداد 315 هنرمند در این دوسالانه از 22 استان کشور شرکت کردند که از این تعداد 255 نفر خانم و 60 نفر آقا بودند.

مسئول دبیرخانه دائمی دوسالانه تذهیب های قرآنی تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان، اردبیل، خوزستان، کرمان، سمنان، بوشهر، مرکزی، تهران، اصفهان، مازندران، البرز، فارس، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، گیلان و قم هستند.

مسئول دبیرخانه دائمی دوسالانه تذهیب های قرآنی در پایان گفت: درسال 95 تصمیم گرفتیم تا 10کارگاه تخصصی در حوزه نگارگری داشته باشیم. 7 کارگاه تخصصی در این حوزه تاکنون برگزار شده و سه کارگاه باقی مانده در ایام نمایشگاه دوسالانه برگزار خواهد شد؛ در هر نمایشگاه با توجه به موضوع آن نمایشگاه یک کارگاه تخصصی خواهیم داشت که در آنها از حضور اساتیدی همچون حسین تنکابنی برای تکنیک های منسوخ در تذهیب، علیرضا قزی در مبانی گل و مرغ ایرانی و رضا یساولی بررسی آثار نگارگری رضا عباسی را برعهده دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha