جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: حوزه های علميه مهد پرورش فقيهان و بزرگاني است كه امروز جامعه اسلامي وامدار تلاش های علمی و اخلاق آنهاست .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسلمین حجت سالاری مکی، شامگاه دوشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه حضرت بقیة الله(عج) آشخانه، اظهار داشت: مسئله تزکیه نفس مهمترین و بزرگترين مسئله در جهت رستگاری انسان ها است.

وی با اشاره به این که آیات و روایات زیادی راجع به تزکیه نفس داریم مانند "قد افلح من زكيها"، تصریح کرد: در يك كلام تزكيه به معنی پاك سازي مسير بندگي و زندگي انسان از هواهاي نفساني و رفتارهاي ناشايست است.

حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی ادامه داد: گفت: كساني كه مظهر "قد افلح من زكيها" هستند، در اتوبان فضايل حركت کرده و با تابلوها و علائمي كه خداوند متعال در آیات و روایات برای آنها مشخص کرده، طی طریق می کنند، لذا اگر در این مسیر حرکت نکنیم در دره رذايل سقوط می کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با طرح این سئوال که چه عملی انجام دهیم تا در اين مسير قرار بگيريم و فضل و رحمت خداوند شامل حال ما شود،؟، افزود: خداوند در آیه 75 سوره طه مي فرمايد « وَمَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِنًا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُولَئِكَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى/ و هر كه مؤمن به نزد او رود در حالى كه كارهاى شايسته انجام داده باشد براى آنان درجات والا خواهد بود».

حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی با تاکید بر اینکه فردی که به خدا ايمان آورده، بايد عملش صالح باشد، خطاب به طلاب گفت: اگر مي خواهيد اوج بگيريد و در حد علماي بزرگی چون امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی باشيد، بايد عملتان را اصلاح و عمل صالح انجام دهيد و به وظایف طلبگی عمل کنید.

وی با اشاره به اینکه علامه طباطبايي(ره) قرآن را در خودشان پياده كرده بودند و هنگامی که به آيات توبه مي رسيدند، اشک از چشمانش جاری می شد، ابراز داشت: ما چقدر با قرآن ارتباط داريم؟ چرا گفته اند نگاه به چهره پدر و مادر ثواب دارد؟، چرا نگاه به قرآن ثواب دارد؟ چرا فرموده اند نگاه به نامحرم تيري از تيرهاي شيطان است،  زيرا نگاه در اعمال و رفتار ما اثر دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه نمي شود بگوئيم من حوزوي ام ولي اخلاق و رفتارم غير حوزوي است، افزود: حوزه های علميه مهد پرورش فقيهان و بزرگاني است كه امروز جامعه اسلامي وامدار تلاش های علمی و اخلاق آنهاست .

وی همچنین با توصیه طلاب به مطالعه شرح حال علامه حلی(ره)، گفت: در مورد علامه حلي مطالعه کنید تا ببينيد يك نفر در حكومت چگونه مي تواند تاثير گذار باشد و چطور با يك مباحثه علمي و رفتار درست باعث برافراشته شدن پرچم اهل بيت(ع) در يك منطقه وسيع جغرافيايي مي شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha