جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی / مدير حوزه علميه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر ضرورت تجمیع فعالیت های تبلیغی و جلوگیری از موازی کاری، از تدوین نظام جامع تبلیغی در آینده ای نزدیک خبر داد، گفت:امروز تبلیغ در عرصه بین الملل از اوجب واجبات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سیدمصباح عاملی در همایش تجلیل از مبلغان اربعین با عنوان «شکرانه» که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، تبلیغ را از فعالیت های بزرگ، اصیل و پایه ای حوزه علمیه معرفی و ابراز كرد: اولین قدمی که باید در راستای یک تحول تبلیغی کارآمد و روزآمد برداشته شود، تدوین نظام جامع تبلیغی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: تبلیغی که به صورت پراکنده، غیرهدفمند و غیرهمسو صورت بگیرد، نمی تواند جامعه را ارشاد و هدایت کند و در مسیر تعالی قرار دهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که تبلیغ منحصر در یک نقطه نیست، گفت: امروز با توجه به مسائلی که پیرامون حکومت دینی و انقلاب اسلامی وجود دارد، تبلیغ در عرصه بین الملل از اوجب واجبات است.

وی، حرکت های جزیره ای و سلیقه ای در تبلیغ دین، بدون توجه به حرکت های همسو را کم اثر دانست و تصریح کرد: اگر تجمیع میان موسسات و نهادهای حوزوی امکان پذیر نیست، حداقل باید با یک هدف و یک نظام مشخص، مجمع الجزایری تبلیغی را تشکیل دهیم تا از فعالیت های موازی جلوگیری شود.

تبلیغ یک وظیفه عمومی است

مدیر حوزه علمیه خراسان در تبیین قلمرو تبلیغ با تأکید بر این که مجتهدپروری و فقیه پروری، اصل الاصول حوزه علمیه است، اظهار کرد: خروجی حوزه به عنوان مجتهد و فقیه تعداد خاص و ویژه ای هستند، در حالی که این خروجی در رابطه با تبلیغ، شامل همه طلاب می شود و در واقع طلبه سطح یک تا يك مرجع تقليد، مبلّغ هستند.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی اضافه کرد: با بررسی و تحلیل تاریخ مشخص می شود مرجع تقلیدی موفق تر، کارآمدتر، مردمی تر و احیاگرتر بوده که زبان رسا و تبلیغی بامحتوا و به روز داشته است.

وی با بیان این که پژوهش، زیرساخت حرکت های تحولی و عظیم حوزه علمیه است، خاطرنشان کرد: اجتهاد به معني پژوهش است، اما با همه ظرفیت خود، قابليت تبلیغ را ندارد و تبلیغ به لحاظ عمومیت، فراگیری و تاثیرگذاری جایگاهی والاتر دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه 122 سوره توبه، ابراز كرد: هدف نهایی تبلیغ، ارتباط برقرار کردن و مواجهه با مردم و مدیریت کردن دیانت، انقلاب و نظام در دل آن هاست.

یا انقلابی و یا منزوی...!

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب روی انقلابی بودن حوزه های علمیه تأکیداتی اساسی و بنیادین دارند، عنوان کرد: واقع بینی، خردمندی و نگاه ایشان به حال و آینده قابل تأمل و مطالعه است.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی تحول را یک حرکت طبیعی و جزو نوامیس خلقت جهان و انسان دانست و افزود: جهان نمی ایستد؛ ما باید در مسیر تحول حرکت کرده و آن را مدیریت کنیم، در غیر این صورت توسط دیگران مدیریت خواهیم شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که نگاه تحولی، جامع، همه جانبه و فراگیر رسالتی بر دوش مدیران و طلاب حوزه علمیه است، ابراز کرد: حوزه یا باید به صورتي انقلابی بماند، بیندیشد و عمل کند و با پذيرش تحول، در مسیر آن گام بردارد و یا منزوی شود.

وی با بیان این که در تحول باید همه ابعاد آموزشی، پژوهشی، تربیتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در نظر گرفته شود، گفت: تحول تک بعدی کارآمد و روزآمد نیست و نمی تواند حوزه علمیه را در مسیر تحقق شایسته رسالت هایش قرار دهد.

الزامات نظام سازی

حجت الاسلام و المسلمين عاملی، تشکیل کارگروه های مرتبط با تبلیغ با استفاده از کارشناسان آشنا با مسائل تبلیغی را از ضروریات رسیدن به نظام جامع تبلیغی دانست و افزود: محتوای غنی و متناسب با نیاز جامعه و حکومت اسلامی، جزو اصول نظام جامع تبلیغی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین ارتقا محتوا، آموزش ها و مهارت های فکری، سیاسی و اجتماعی به منظور بصیرت افزایی، کاربرد بیشتر تبلیغ و مقابله با نفوذ را خواستار شد.

حرکت تبلیغی بی نظیر و خالصانه

وی در مورد اعزام مبلغین خراسانی به اربعین گفت: مجموعه فعالیت های صورت گرفته برای اعزام مبلغین به اربعین، گوشه هایی از یک حرکت بی نظیر تبلیغی را نشان می داد.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی، استقبال طلاب حوزه علمیه خراسان از این برنامه تبلیغی را بی ریا، معنوی و خالصانه توصیف کرد و ضمن ستایش آن،تصریح کرد: مبلغان و مدیران حوزه علمیه خراسان کار بزرگ و ارزنده ای انجام دادند و زحمات سختی را متحمل شدند و این جهادگري پرمعنا و ارزشمند، الهام بخش فعالیت های تبلیغی ما در آینده خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: این حرکت تبلیغی ارزنده و بی نظیر با کیفیتی که داشت، نه فقط در تاریخ حوزه علمیه خراسان، بلکه در تاریخ حوزه های علمیه شیعی بی سابقه بوده است.

وی، آمادگی، انگیزه، اخلاص، توانمندی و محتوای کافی برای تبلیغ در چنین حرکت هایی را مهم و ضروری برشمرد و ابراز کرد: عطر تحول از حرکت تبلیغی طلاب حوزه علمیه خراسان به مشام می رسد.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی هم چنین با اشاره به فعالیت های گسترده گروه های مختلف ضد نظام اسلامی از جمله تشیّع انگلیسی، عنوان کرد: حرکت های مثبت و ایجابی می تواند عرصه را بر گروه های منحرف تنگ و آن ها را از میدان بیرون کند.

تاثير اخلاق در تبلیغ

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که اخلاق، جزو لاینفک حرکت پیامبر (ص) و روحانیت در طول تاریخ بوده است، تصریح کرد: مردم در طول تاریخ هم چون پروانه گرد شمع وجود روحانیت چرخیده اند و بزرگ ترین عامل در این راستا، اخلاق بوده است.

وی، قرآن را معجزه علمی و اخلاق را معجزه رفتاری پیامبر اسلام دانست و افزود: بزرگ ترین عنصر جاذبه دار برای حرکت های تبلیغی، اخلاق است.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی تصریح کرد: قرآن، معجزه ای علمی است که عمق و فراگیری دارد و برای همه عصرها و نسل ها نو و جدید است، اما در عین حال آن معجزه ای که قدرت جاذبه اش فراتر از قدرت علمی قرآن بوده، اخلاق پیامبر (ص) می باشد.

برپایه این گزارش، در پایان این مراسم و به صورت نمادین از چهارده نفر از مبلغان حاضر در اربعین تقدیر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha