جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جوانان کشورهای اسلامی در مصاحبه با «حوزه

حوزه / جوان فلسطینی گفت: در روزهایی که در ایران حضور داشتم با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی ها و حتی غذاهای خوب شان آشنا شدم و باید بگویم که این غذاها مانند کباب ایرانی و فسنجان را کشف کردم! اما مهمتر از همه اینها، طی حضور در ایران کشف کردم که نقاط مشترک ما با هم بسیار بیشتر از تفاوت‌هایمان است. در واقع ما با هم تفاوت نداریم بلکه تنوع داریم...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، تعدادی از جوانان کشورهای اسلامی که عموما برای نخستین بار به ایران آمده بودند از حال و هوای سفر به ایران گفتند و با اشاره به شناخت جدید خود از ایران و فرهنگ مردم ایران گفتند که این سفر، فرصتی ارزشمند برای اندوختن تجارب ارزشمند بود به ویژه آنکه در این سفر آموختند که نقاط مشترک در جوامع اسلامی بسیار بیشتر از نقاط اختلافی است.

این جوانان کشورهای اسلامی که چندی قبل برای حضور در چهارمین اجلاس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی در مشهد مقدس گرد هم امده بودند، از این اجلاس به عنوان یک تجربه موفق برای همدلی و وفاق در سطح جهان اسلام یاد کردند.

اختلافات در جهان اسلام نباید منجر به تنش شود

سارة گزری دانشجوی رشته روابط بین الملل از کشور مراکش به وجود سلیقه های مختلف فکری در اجلاس مزبور اشاره کرد و گفت: من با دیدن مدیریتی که برای جمع شدن این همه افکار مختلف صورت می گرفت، بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. زیرا ما در تجربه ای که داشتیم، به عنوان نمایندگان دیپلماتیک از کشورهای مختلف ایفای نقش کردیم و به همگان ثابت شد که با توجه به سلیقه ها و افکار مختلف و همچنین تنوع قلمرو در منافع ملی کشورها، اختلاف میان اعضاء امری کاملا طبیعی است اما ضرورتی ندارد که این اختلاف سلیقه ها منجر به تنش و درگیری بشود.

وی ادامه داد: اگر سیاستمداران کشورهای اسلامی همین ایده و الگو را دنبال نمایند شاهد کاهش نزاع ها در جهان اسلام خواهیم بود.

این دانشجوی مراکشی گفت: این کنفرانس به ما ثابت کرد که در صورت مواجهه حرفه ای و عاقلانه با اختلافات می توانیم از همین اختلافات، به عنوان زمینه ای برای همگرایی استفاده کنیم اما این مهم منوط به درک متقابل از یکدیگر و توجه به اقتضائات کشورها و نیز تمرکز بر اهداف مشترک است.

وی ادامه داد: حضور در جمهوری اسلامی ایران، تجربه ای شیرین را برای من رقم زد به ویژه آنکه میزبانان، بسیار حرفه ای و با اخلاق شایسته برخورد کردند و من هرگز این تجربه را فراموش نمی‌کنم.

روحیه برادری در جهان اسلام را تقویت کنیمموگامد اسماعیلاو از کشور سومالی

موگامد اسماعیلاو از کشور سومالی هم اجتماع دانشجویان و جوانان از کشورهای مختلف اسلامی را پدیده ای مبارک و موثر توصیف کرد و اظهار داشت: این همایش به ما ثابت کرد که بسیاری از اختلافات و بدبینی ها ناشی از فقدان شناخت ما از همدیگر است و اگر سطح شناخت و درک خود از یکدیگر را بالا ببریم، خود به خود بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه جوامع اسلامی باید از فرصت های مختلف برای تقویت و تحکیم روحیه برادری در جهان اسلام بهره بگیرند گفت: امیداوارم همایش هایی در سطح کشورهای مختلف اسلامی و برای نزدیکی و همگرایی در جهان اسلام برگزار شود؛ همانطور که قرآن می‌فرماید: انما المومنون اخوة. این آیه نشان می‌دهد که اصل در زندگی ایمانی، روحیه برادری است. ما باید صرف نظر از اینکه اهل کجا هستیم و اهل چه کشورهایی هستیم، به همدیگر کمک کنیم.

نقاط مشترک ما بسیار بیشتر از نقاط اختلاف است

نبیل عودة جوان فلسطینی هم از ابراز خرسندی اش از سفر به جمهوری اسلامی ایران و میهمان نوازی مشهدی ها تشکر کرد و ابراز داشت: قبل از اینکه ما به اینجا بیاییم، ایران برای ما مثل یک جعبه سیاه بود و ذهنیت های گوناگونی داشتیم اما وقتینبیل عودة جوان فلسطینی به اینجا آمدیم و با خواهران و برادرانمان و دوستانمان از ایران به گفتگو و مکالمه نشستیم، چیزهای زیادی را فهمیدیم که پیش از این راجع به آن‌ها هیچ نمی‌دانستیم.

وی افزود: خیلی خرسندم که به این آگاهی ارزشمند رسیدم تا درک عمیق و مهمی از این کشور و مردمان عزیز آن به دست آورم.

این جوان فلسطینی اظهار داشت: در روزهایی که در ایران حضور داشتم با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی ها و حتی غذاهای خوب شان آشنا شدم و باید بگویم که این غذاها مانند کباب ایرانی و فسنجان را کشف کردم! اما می خواهم بگویم مهمتر از همه اینها، طی حضور در ایران کشف کردم که نقاط مشترک ما با هم بسیار بیشتر از تفاوت‌هایمان است. در واقع ما با هم تفاوت نداریم بلکه تنوع داریم که این امر ما را از بُعد تمدن و فرهنگ، یک امت می‌سازد.

مسجدالاقصی به آرامش نخواهد رسید مگر...

وی گفت: ما به عنوان جوانان کشورهای اسلامی، فرصت‌های بزرگی برای ساختن آینده‌ای شکوفا و صلح‌آمیز داریم. من می‌خواهم یادآوری کنم که آینده ما بدون دستیابی به امت متحد مسلمان، به شکوفایی و پایداری نخواهد رسید.

نبیل عودة از آرمان فلسطین به عنوان آرمانی همیشگی و فراگیر در سطح جهان اسلام یاد کرد و گفت: تا زمانی که همه ما بتوانیم در مسجد الاقصی در کنار یکدیگر به نماز بایستیم، فلسطین و مسجد الاقصی به آرامش نخواهد رسید. فراموش نکنیم که نهادهایی چون سازمان همکاری اسلامی اساسا برای پیگیری مسئله فلسطین تاسیس شد و لازم است که امروز، بیش از گذشته آرمان فلسطین را دنبال نماییم.

برای مبارزه با افراط گرایان با هم همکاری کنیم

آیشنور دمیر، دانشجوی ترکیه ای نیز، هم افزایی جوانان کشورهای اسلامی در خصوص مسائل جهان اسلام را فرصتی ارزشمند برای اماده شده جوانان جهت نقش آفرینی در عرصه های بزرگ در آینده دانست و گفت: جوانان کشورهای اسلامی، مسئولان و تصمیم گیران این کشورها در آینده هستند و چه خوب است که ما از همین اکنون، با هم بودن و متحد بودن را تمرین کنیم زیرا رمز پیروزی ما به عنوان یک مسلمان این است که قبل از هر چیز به امت اسلامی باور داشته باشیم و برای وحدت آن تلاش نماییم.

وی خاطر نشان کرد: این روزها تلاش های مختلفی صورت می گیرد تا چهره ای خشن از اسلام به جهانیان معرفی شود در حالی که اسلام، دینی صلح طلب است  و ما امت‌های اسلامی باید برای مبارزه با افراط‌گرایان با هم همکاری کنیم. و با کمک تمام امت‌های اسلامی مسائل کشورهای اسلامی را حل کرده تا صلح و امنیت را در کشورهای اسلامی به ارمغان بیاوریم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha