پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتاب الابعاد التداولیة عند الاصولیین

حوزه/ کتابی با عنوان "الابعاد التداولية عند الاصولیین" در علم مباحث الفاظ و زبان شناسی، اثر یکی از محققان نجف اشرف توسط مرکز الحضارة بیروت منتشر شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به تازگی اثری جدید مرتبط با علم اصول فقه و مباحث لغت، با عنوان "الابعاد التداولية عند الاصولیین" به زبان عربی توسط مرکز الحضارة در بیروت منتشر شد.

مؤلف این کتاب «فضاء ذیاب غلیم الحسناوی» استاد حوزه نجف اشرف و رئیس کتابخانه تخصصی «امام سبزواری» در نجف اشرف است.

این کتاب از آثار تخصصی در مباحث لغوی است. مباحث مربوط به زبان در درون خود شاخه ها، مکاتب و گرایش های مختلفی دارد و یکی از آنها، گرایشی است که علمای زبان شناس به آن "التداولیة" می گویند و در اصطلاح، علمی است که در زبان از لغت در مقام استمعال بحث می کند و نویسنده در این تحقیق خود تلاش کرده میان بحث استعمال و بحث های اصولیون در این زمینه نوعی مقایسه برقرار کند.

مرکز الحضاره هدف از نشر این کتاب را مشارکت در توسعه مباحث لغوی و ارتباط میان این مباحث و علم اصول فقه می داند.

کتاب شامل سه فصل است: فصل اول: تعریف اصطلاح تداول(التداولية) و تعریف ماهیت و کیفیت پیدایش و خاستگاه و مفاهیم اصلی آن؛ فصل دوم: دیدگاه عرب ها و مسلمانان درباره نظریه افعال کلام به ویژه خبر و انشاء نزد علمای اصول و بیان جزئیاتی درباره ماده امر و معانی مختلف آن و فصل سوم درباره برخی قوانین و روش های بیان نزد علمای اصول می باشد.

اهمیت این کتاب از این جهت است که علوم جدید و علوم حوزوی را در بحث مورد نظر جمع کرده و به بیان نمونه هایی از تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در حوزه علمیه نجف اشرف در این زمینه می پردازد و می تواند به منبع خوبی در بحث الفاظ برای محققان لغوی و حوزوی مورد استفاده واقع شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha