شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ابرها

حوزه/ به قدرت خداوند، در آن بیابان خشك و سوزان، ابرها ظاهر شده و در برابر خورشید سایبان ساختند. درختانِ زمین و پرندگانِ آسمان، دو نوع غذا در اختیار آنان قرار دادند؛ یكى...

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه پنجاه و هفتم سوره بقره پرداخته است.

«وَ ظَلَّلْنا عَلَيْكُمُ الْغَمامَ وَ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى‏ كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» (بقره، 57)

ترجمه: (اى بنى ‏اسرائیل) ما ابر را بر شما سایبان ساختیم و «مَنّ» و «سَلوى‏» را (كه دو نوع غذاست) بر شما نازل كردیم، (و گفتیم) از نعمت ‏هاى پاكیزه ‏اى كه به شما روزى داده ‏ایم بخورید، (ولى ناسپاسى كردید). آنان (بدانند كه) به ما ستم نكردند، بلكه به خودشان ستم نمودند.

پس از آن كه خداوند بنى ‏اسرائیل را از چنگال فرعونیان نجات داد، به آنها فرمان داد تا براى آزادى سرزمین مقدسِ فلسطین از دست ستمگران به آنجا بروند، اما آن ها به بهانه ‏هاى مختلف از این امر سر باز زدند.

قهر خداوند آنها را فراگرفت و مدت چهل سال در صحراى سینا سرگردان و حیران ماندند. در این مدت گروهى از آن ها از كار خود پشیمان شدند و خداوند بار دیگر رحمت خود را بر آنان نازل نمود كه این آیه مواردى از آن نعمت ‏ها را بیان مى ‏كند.

به قدرت خداوند، در آن بیابان خشك و سوزان، ابرها ظاهر شده و در برابر خورشید سایبان ساختند. درختانِ زمین و پرندگانِ آسمان، دو نوع غذا در اختیار آنان قرار دادند، یكى غذایى شبیه عسل، به نام «مَنّ»، كه از شیره درختان به دست مى ‏آمد و یكى پرندگانى شبیه كبوتر، با گوشتى لذیذ، كه قرآن از آن به «سَلوى‏» تعبیر مى ‏كند.

 از این آیه مى ‏آموزیم كه:

خداوند رزق و خوراك انسان را براى او فراهم كرده، امّا او حیوان نیست كه فقط در فكر پركردنِ شكم باشد، بلكه انسان است و باید به دنبال غذاهاى پاك و حلال و طیّب باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha