سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسالم قاسم الهی صدر شیرازی

حوزه/ مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز گفت: قرآن معجزه ماندگار پیامبر اسلام(ص) بود تا ناتوانی دشمنان را از آوردن چنین کلامی ثابت کند و به آنها بفهماند که این آیات، کلام خدا است که برای هدایت بشر فرستاده شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام قاسم الهی صدر شیرازی مدیر مدرسه علمیه شهید دستغیب شیراز، امروز در جمع طلاب و اساتید این مدرسه ضمن تبریک ایام ولادت حضرت رسول(ص) به مسئله پیامبر و نزول قرآن اشاره کرد و گفت: همه پیامبران در اصول پیام های قرآن مجید مانند دعوت به توحید، عبادت و بندگی خدا، اخلاص در عمل، رعایت عدل و تقوا، دوری از ظلم و گناه مشترک بوده و به تبلیغ این پیام ها پرداخته اند، اما قرآن با ویژگی هایی که از نظر لفظ و معنا، فصاحت و بلاغت  داراست، مخصوص پیامبر اکرم(ص) بوده و در دسترس دیگر پیامبران نبوده است.

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز ادامه داد:پیامبران الهی هر کدام به تناسب زمان خود در همان زمینه ای که مردم زمانشان مهارت، تخصص و آگاهی داشتند معجزه می آوردند تا ضعف و ناتوانی آنها از یک سو و خارق العاده بودن معجزه از طرفی دیگر بر همگی آشکار شود.

حجت الاسلام الهی صدر شیرازی ادامه داد: در زمان پیامبر(ص) سخنوری و زیباگویی، هنر رایج به شمار می رفت؛ تا جایی که بازاری بنام عکاظ تشکیل داده بودند و بهترین شاعران و هنرمندان در آنجا سروده های خود را می خواندند از بین آنها بهترین را انتخاب می کردند و بر دیوار کعبه آویزان می کردند و این سند افتخار آنها بود.

وی اضافه کرد: در چنین فضایی که کالای هنر و زبان، خریدار داشت، مناسب ترین معجزه برای پیامبر اسلام(ص) قرآن بود تا ناتوانی آنها را از آوردن چنین کلامی ثابت کند و به آنها بفهماند که این آیات، کلام خدا است که برای هدایت بشر فرستاده شده است.

استاد حوزه شیراز یادآور شد: رسول خدا(ص) آخرین پیامبر الهی بود و از این رو باید معجزه ای می آورد که تا همیشه زمان و برای همه عصرها و نسل ها بماند و این امر، با علمی بودن و صورت کتاب داشتن تحقق می یافت.

وی افزود: پیامبران مانند معلمان مراحل مختلف تحصیلی، هر یک بشریت را یک گام به برنامه اصلی هدایت، یعنی دین و آیینی که حضرت محمد(ص) آورد نزدیک ساختند.

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز بیان کرد: قرآن زمانی نازل شد که انسان ها به مرحله دریافت آیین کامل و جامع هدایت رسیده بودند، از این رو نزول قرآن پیش از آماده شدن جان ها برای تلقی آن، کاری عاقلانه نبود، این کار مثل آن بود که پدر و مادری برای علم آموزی فرزند دبستانی خود، کتاب دانشگاهی در اختیارش بگذارند.

حجت الاسلام الهی صدر شیرازی ادامه داد: پس بنابراین زمانه ای قبل از دوران پیامبر(ص) شرایط نزول و درک پذیرش قرآن فراهم نبود و با آمدن حضرت محمد(ص) این شرایط به وجود آمد.

وی در پایان این نشست اظهار داشت: اگر قرار بود نزول قرآن در سالهای بعد صورت بگیرد یا در همان سالهای حیات پیامبر(ص) نازل شود، ولی به جای نزول بر رهبر نهضت یعنی رسول خدا(ص) بر معصوم دیگری نازل می شد، اثر مطلوبی بر جای نمی گذاشت و بلکه زمینه ضعف یا محو اسلام فراهم می شد.

انتهای پیام 313/44

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha