پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: تحول در حوزه‌ های علمیه ضرورت اجتناب‌ ناپذیر برای بقا و اثرگذاری این نهاد علمی ،آموزشی و دینی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام و المسلمين محمدباقر فرزانه امروز در آیین افتتاحیه اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی اظهار داشت: طبق بیانات مقام معظم رهبری تحقق تحول در حوزه‌های علمیه در گرو بازنگری و نوسازی در روش ها، متون، آموزش، پژوهش و تولیدات حوزه علمیه و سازمان ‌دهی آنها است.

وی با بیان اینکه بنا به بیانات رهبری هدف از تحول حوزه علمیه، ساخت حوزه علمیه ‌ای پرمغز، پویا، نوآور، آشنا به نیازهای روز و انقلاب است، افزود: تحول در حوزه‌ های علمیه ضرورت اجتناب‌ ناپذیر برای بقا و اثرگذاری این نهاد علمی آموزشی دینی است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه دشمنان اسلام از صدر اسلام تا به الان در صدد دور کردن مسلمانان از قرآن و ایجاد تفرقه در بین آنها هستند، گفت: دشمنان متأسفانه امروز در هر دو زمینه تا حدی زیادی موفق بوده چنانچه می‌بینیم دنیای اسلام در آتش اختلاف و دوری از قرآن می سوزد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با اشاره به وظایف و رسالت های حوزه ‌های علمیه برای مقابله با اهداف شوم دشمنان، افزود: باید طلاب و روحانیان بیش از پیش با قرآن انس گرفته و مردم را از فتنه های دشمنان اسلام آگاه کنند.

امام جمعه موقت مشهد اظهارداشت: تأثیر روحانیون و نهاد های حوزه علمیه در دوران های مختلف به این معنا نیست که در هر شرایطی ماندگار هستند، لذا تحول رمز بقای حوزه های علمیه بوده و بدون تحول و روزآمدی اگر حتی باقی هم بمانیم در جامعه منزوی بوده و دیگر آن تاثیرگذاری لازم را نخواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان اینکه امروز حوزه ‌شناس ‌ترین انسان در بین جامعه روحانیت، مقام عظمای ولایت هست، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه و علما را به خوبی می ‌شناسند و بر همین اساس هم اصرار بر تحول حوزه‌ها از سوی رهبری کاملا موضوعی حساب ‌شده و دقیق است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه تداوم و اثرگذاری حوزه های علمیه در جامعه بستگی به تحول آن دارد، افزود: در این راستا حوزه‌های علمیه برای تحول آمادگی دارند، اما با وجود اینکه متأسفانه چندین سال از مطرح کردن این موضوع از سوی رهبری گذشته، اما هنوز کار چندانی صورت نگرفته است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه با بیان اینکه روحانی و طلبه انقلابی کسی است که اصول و آرمان های انقلاب اسلامی را درک کرده و در زندگی خود به کار بسته باشد، گفت: عدالت ‌خواهی یکی دیگر از اصول انقلاب و نظام اسلامی است و نمی‌توان ادعای انقلابی بودن داشت لیکن نسبت به بی‌عدالتی ها در جامعه اسلامی سکوت کرد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، دفاع از محرومان و عزت اسلام در جهان را از آرمانهای انقلاب و نظام اسلامی دانست و افزود: روحانیان و طلاب انقلابی حوزه های علمیه باید جلو دار این خط باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، حفظ و تحویل انقلاب اسلامی به نسل بعدی را نیازمند داشتن روحیه انقلابی عنوان کرد و گفت: مقاومت، ایستادگی در برابر خواسته‌ های غیر اسلامی و غیرعادلانه از ملزومات حفاظت و حراست از انقلاب و نظام اسلامی و تحویل آن به نسل های آینده ایران اسلامی است.

گفتنی است، اجلاس مدیران مدارس علمیه استانهای خراسان به میزبانی بجنورد، با رویکرد تحول در حوزه علمیه و با شعار «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» طی دو روز در محل دهکده مقاومت بسیج بجنورد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha