پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: توجه مسئولان، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به معماری اسلامی و نقش آن در ارتقای کیفیت زندگی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه کمیسیون شهرسازی شورای شهر که با موضوع معماری اسلامی برگزار شد، با تبریک هفته وحدت و با اشاره به در پیش بودن سالگرد سفر رهبری به قزوین، اظهار کرد: رهبری در حوزه فرهنگی، عمرانی، صنعتی و کشاورزی بیانات بسیار مهمی داشتند و لازم است با بازخوانی آن‌ها، در پی احیای این حوزه‌ها باشیم.

وی با تأکید بر اهمیت حوزه شهرسازی و توجه ویژه به معماری و شهرسازی اسلامی، تصریح کرد: دغدغه‌مندی کمیسیون شهرسازی شورای شهر در این حوزه بسیار ارزشمند است چرا که فرصت‌های معنوی بسیار ارزشمندی در این حوزه وجود دارد که تاکنون از آن غفلت شده است.

امام‌جمعه قزوین در ادامه با بیان این‌که شهرها در هر کشوری، بستر تربیت مردم در آن کشور هستند، خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم معماری شهری را از سایر کشورها قرض بگیریم و آئین و فرهنگ‌ اسلامی خود را با آن ارائه دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: همان‌گونه که بر تغذیه حلال تأکید داریم، شهرها هم باید به گونه‌ای طراحی شوند که زمینه یک زندگی حلال و سالم را برای شهروندان فراهم نمایند.

وی ادامه داد: اعتقاد به مبدأ، معاد، توحید، نبوت، وحی و رسالت باید در طراحی شهری دیده شود و تحقق این هدف، هنر معماران و توجه مسئولان به این امر مهم را می‌طلبد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی عابدینی با تأکید بر همخوانی معماری شهری با استانداردهای دینی، یادآور شد: شهرها باید به گونه‌ای طراحی شوند که محیطی برای پرورش فکر و اندیشه باشند و تنها حفظ انسان از سرما و گرما معیار طراحی خانه‌ها قرار نگیرد و توجه به معماری اسلامی این مهم را محقق می‌کند.

امام‌جمعه قزوین تأکید کرد: در معماری و طراحی شهرها، این انسان و پرورش فکر و اندیشه اوست که باید معیار قرار بگیرد و نباید از این اصل مهم غفلت کنیم.

وی با بیان این‌که برای اصلاح مشکلاتی که در حوزه شهرسازی وجود دارد، باید کلان‌نگر باشیم، گفت: شهر مانند لباسی است که بر اندام فرهنگ، اعتقادات و منش‌های ملتی پوشانده می‌شود و نباید راضی شویم هر چیزی را بپذیریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا دغدغه معماری شهری بر اساس موازین دینی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ایجاد شود تا بتوانیم با کمک دانشجویان و ائمه جماعت مشکلات این حوزه را برطرف نماییم.

این استاد حوزه در پایان بر طراحی فرم ارزیابی که نشان دهنده میزان برخورداری شهرها از معیارهای شهر شایسته نام دینی باشد تأکید کرد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha