شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

حوزه/ کسانی که دست‌اندرکار اجرایی و فرهنگی جامعه هستند در برابر مسئله مواد غذایی حلال ، مسئولند و بخشی از حوزه نیز باید متکفل این امور باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده شب گذشته در مراسم افتتاحیه اولین دوره تربیت مربی غذای حلال و پاک در موزه فقه و زندگی قم با بیان اینکه همه تلاش‌های علمی و عملی برای رسیدن به حیات طیبه و زندگی سعادتمندانه است گفت: با توجه به آیات قران رسیدن به زندگی سعادتمندانه در گرو ایمان و عمل صالح است.

وی بیان کرد: ایمان، پایه و اساس زندگی است و به تعبیر قرآن اگر ایمان نباشد زندگی مثل سرابی است که افراد تشنه در آن همه چیز را آب تصور می‌کنند.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان اینکه ایمان همراه با عمل صالح انسان را به سعادت ابدی می‌رساند گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که عمل صالح عملی است که بر اساس اصول علمی و موازین شرعی باشد.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند «کسی که دانش داد و ستد را نمی‌داند در بازار ننشیند» و همچنین در بازار کوفه به بازاریان فرمودند «ابتدا باید فقه و احکام دینی و سپس تجارت را یاد بگیرید.»

حجت الاسلام و المسلمین فلاحزاده گفت: با استفاده از محل صدور این کلام امام علی(ع) در می‌یابیم که منظور از این فقه، فقه احکام اشتغال است.

وی عنوان کرد: کسی که تنها برای دنیا کار می‌کند کار خود را بر اساس اصول علمی انجام می‌دهد و تنها دنیای خود را آباد می‌کند.

 رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: غربی‌ها تنها به اصول علمی توجه کرده و دنیای خودشان را آباد می‌کنند ولی مسلمانان نه تنها دنیا بلکه باید آخرت خود را آباد کنند ولی ما از همین اصل اول هم غافل هستیم.

وی ادامه داد: نظم در کار و صداقت، جزو آموزه‌های قرآن هستند که متأسفانه غیر مسلمانان نسبت به ما در این موارد سبقت گرفته‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی زیر بنا نیست اما تأثیرگذار در مسائل عبادی است، گفت: پیامبر(ص) فرمودند حرام‌خوار مانند این است که خانه‌ای را روی ماسه بسازیم.

وی با بیان اینکه خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها یکی از مسائل مهم فقهی است که تا حدودی مغفول واقع شده است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند اگر نشانه‌ای از مال حرام در کسی باشد حجش قبول نمی‌شود.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی بیان کرد: امروزه پیشرفت‌های بسیاری در علم و فناوری صورت گرفته و بشر به دست خود تغییراتی در مواد غذایی داده است و از غذاهای حرام مواد غذایی و دارویی درست می‌کند و ما نه تنها باید همگام با این پیشرفت‌ها بلکه باید جلوتر از آن حکم شرعی این غذاها را تشخیص دهیم.  

وی ابراز داشت: همانطور که در حوزه مراکز تخصصی مانند مهدویت، تفسیر و تاریخ داریم، لازم است مراکزی نظارتی بر مواد غذایی حلال داشته باشیم و افرادی متبحر در این مسائل باشند.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده گفت: کسانی که دست اندرکار اجرایی و فرهنگی جامعه هستند در برابر مسئله مواد غذایی حلال مسئولند و بخشی از حوزه نیز باید متکفل این امور باشد.

وی بیان کرد: امیدوارم برگزاری دوره‌های آموزشی مربی غذای حلال در راستای آموزش فضلا و طلاب حوزه گام بردارد تا به‌صورت تخصصی این مسائل را دنبال کنند که هم از نظر حکمی و مفهومی و هم موضوعی و مصداق شناسی دست به دست متخصصان و مسئولین بدهند تا آن نظارت دقیق شکل گیرد.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: نظارت بر غذای مردم جامعه از نظر حلال و حرام اجر و ثواب بسیاری دارد و اجر آن کمتر از نماز شب، مباحثه و تدریس نیست.

انتهای پیام/313/30

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha