جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر بهروز جنت

حوزه/ امروز تئوری استفاده از پروتئین حشرات مطرح است و وقتی تولید مواد غذایی از حشرات جهانی شود کشورهای مسلمان مانند کشور ما باید بسیار مراقب باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر بهروز جنت چهارشنبه شب در مراسم افتتاحیه اولین دوره تربیت مربی غذای حلال و پاک در موزه فقه و زندگی قم با بیان اینکه یکی از نواقص دانشگاه‌های ما دوری از مسئله بحث و مباحثه است گفت: یکی از مواردی که به کشور ما ضربه وارد کرده  از دست دادن روش مباحثه در تحصیل بود و امیدوارم روزی در دانشگاه به این سمت حرکت کنیم.

وی بیان کرد: بعد از جنگ و ثبات کشور با هجوم واردات به کشور مواجه شدیم و از همان ابتدا دغدغه غذای حلال به‌عنوان یکی از مشکلات ما مطرح شد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال گفت: در ابتدا مسائلی را که با آنها مواجه می‌شدیم از دفتر مراجع سؤال می‌کردیم ولی روز به روز این مسائل پیچیده‌تر می‌شد و هرچه می‌گذشت با بعضی از روش‌های فراوری روبه‌رو می‌شدیم که در ذهن ما اشکال ایجاد می‌کرد.

وی تصریح کرد: ما یک کمیته بررسی حلیت در اداره کل غذای سازمان و غذا و دارو شکل دادیم که این کمیته مشکل را بررسی می‌کرد و سؤال‌های مدون را آماده و آن را خدمت دفتر رهبری و مراجع مطرح می‌کرد و جواب را می‌گرفت.

جنت ابراز داشت: هرچه می‌گذشت پیچیدگی‌ها بیشتر می‌شد و به این نتیجه رسیدیم که یک بازوی فنی برای علما ایجاد کنیم که از لحاظ علمی و فنی در حوزه غذا و آرایشی و پزشکی و دارو و ملزومات پزشکی، سؤالات را شکل داده و خدمت دفتر رهبری و باقی مراجع مطرح کنند.

وی عنوان کرد: با تشکیل موسسه موضوع شناسی این مشکل ما حل شد و امروز قسمت علمی و آزمایشگاهی را در مرکز تحقیقات حلال انجام می‌دهیم و بخش مربوط به بررسی علمی فقهی در موسسه موضوع شناسی انجام می‌شود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال گفت: امروز آزمایشگاه ما اولین آزمایشگاهی است که می‌تواند فرق بین ژلاتین پوست گاو و استخوان گاو را تشخیص دهد.

وی افزود: ما مرکز تحقیقات ملی غذای حلال را بازوی علمی خدمت تمام دفاتر مراجع به‌خصوص دفتر مقام معظم رهبری قرار داده‌ایم و با کمک موسسه موضوع شناسی کار را پیش می‌بریم.

جنت بیان کرد: سازمان غذا و دارو نیروهایی را به‌عنوان نیروهای فنی در کارخانه‌های تولیدی و شرکت‌های وارداتی دارد که نیازمند آشنایی مسائل مربوط به غذای حلال و حرام هستند و در تلاشیم مقداری آموزش ببینند تا نسبت به این مسائل حساس شوند و به همین منظور این دوره‌های آموزشی با همکاری موسسه موضوع شناسی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئول فنی کارخانه علاوه بر علائق شخصی و باورهای دینی باید یک پکیج آموزشی در مورد غذاهای حلال در اختیارش قرار داده شده و جزو وظایفش شود گفت: مسئول فنی ما باید اشراف کامل به این مسائل داشته باشد که اگر ماده‌ای با روش فراوری مشکل‌دار تولید شد واکنش نشان داده و در مورد آن از ما سؤال کند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال ادامه داد: ما درصدد بودیم که مربی‌هایی تربیت شوند که دغدغه‌های ما را بدانند و متخصص در موضوع علمی حلال و حرام باشند و توسط این مربی‌ها کلاس‌های آموزشی را برای مسئولین فنی کارخانه‌ها و شرکت‌های وارداتی در سراسر کشور برگزار کنیم.

وی بیان کرد: امروز تئوری استفاده از پروتئین حشرات مطرح است و وقتی تولید مواد غذایی از حشرات جهانی شود کشورهای مسلمان مانند کشور ما باید بسیار مراقب باشد.

جنت گفت: ما درصدد برگزاری  دوره‌های آموزشی برای متخصصان فنی اداره غذا و دارو درصدد هستیم که مسئله غذای حلال و حرام به یک دغدغه در کشور تبدیل شود چراکه مسئله مواد غذایی مانند گذشته نیست و تشخیص آنها سخت شده است.

وی تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم با تربیت متخصصانی که به مسئله غذای حلال و حرام تبحر دارند و همچنین آموزش کارشناسان سازمان غذا و دارو یک الگوی بی‌نظیر در دنیا باشیم.

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال گفت: ما نمی‌توانیم به‌صورت  کامل بر مواد غذایی نظارت داشته باشیم بلکه باید این مسئله به‌صورت یک دغدغه در بین مردم درآید تا افرادی که در شرکت‌های تولیدی مواد غذایی یا در شرکت‌های وارداتی مشغولند نسبت به این مسائل حساس باشند.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha