پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمدهادی مفتح

حوزه/ مسلمین دیگر کشورها، ایرانی‌ها و شیعه را أخ‌الیهود و برادر اسرائیل خطاب می‌کردند و دلیل آن هم روابط نامشروع و صمیمی رژیم طاغوت با سران صهیونیست‌ها بود، و این روابط تصویر نادرستی در اذهان ملت‌های مسلمان از شیعه و ایرانیان به وجود آورده بود. از این رو دعوت شهید مفتح از قاریان مصری به ایران توانست این ذهنیت نادرست را تصحیح کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی مفتح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمدمصطفی(ص) و امام جعفرصادق(ع)، و با گرامی‌داشت هفته وحدت، به ضرورت حفظ وحدت بین مسلمین جهان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: دشمنان اسلام و در رأس آن‌ها استکبار جهانی به رهبری آمریکا، دشمن مشترک همه مسلمین اعم از سنی و شیعه است. برای آن‌ها کشته شدن شیعیان در حله، و کشتار بی رحمانه سنّی‌ها در فلوجه و موصل فرقی نمی‌کند. تنها چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد نابودی اصل اسلام، و تفرقه و کشتار بین امت‌های مسلمان توسط خود آنان است.

وی با بیان اینکه مکتب پیامبر اکرم(ص) سبب وحدت و تعامل در جهان اسلام است، تصریح کرد: البته کسی مدعی نیست که شیعیان و یا اهل سنت از اعتقادات خود دست بردارند تا بدین وسیله وحدت حاصل شود. قطعاً منظور از وحدت این نیست. آن وحدتی مد نظر ما است که مرحوم آیت‌الله بروجردی و حضرت امام(ره) مروج آن بودند، و تقریب مذاهب اسلامی را پیشنهاد دادند.

فرزند شهید مفتح با تأکید بر گفتگو‌های سازنده بین شیعه و سنّی، عنوان داشت: اگر بناست هر کدام از این مذاهب حقانیّت خود را اثبات کنند، باید توام با احترام متقابل و به دور از هر گونه اهانت باشد تا در محیطی علمی و منطقی نسبت به بیان نظرات اقدام شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش شهید مفتح در ایجاد وحدت بین مسلمین جهان اسلام، یادآور شد: یکی از فعالیت‌های مهم ایشان در مسجد قبا تهران و در دوران قبل از پیروزی انقلاب بحث وحدت سنّی و شیعه بود. بر این اساس در ایام ماه مبارک رمضان شهید مفتح با دعوت از قرّاء مصری، زمینه‌ای فراهم کرد تا افکار و اندیشه‌های شیعیان برای مسلمین دیگر کشورها به درستی تبیین شود.

وی افزود: در همه مراسمات ماه مبارک رمضان شیخ محمود بجرمی در اجتماع عظیم مردم در مسجد قبا حضور می‌یافت و به تلاوت قرآن می‌پرداخت. البته افرادی با این برنامه‌های شهید مخالف بودند و عنوان می‌کردند که با وجود قاریان ایرانی، چرا از قرّاء سنّی مصری دعوت می‌کنید!

حجت الاسلام والمسلمین مفتح ادامه داد: شهید مفتح در پاسخ عنوان می‌دارد در روزهایی که در مصر بودم مردم آن کشور ایرانی‌ها و شیعه را أخ‌الیهود و برادر اسرائیل خطاب می‌کردند و دلیل آن هم روابط نامشروع و صمیمی رژیم طاغوت با سران صهیونیست‌ها بود، و این روابط تصویر نادرستی در اذهان ملت‌های مسلمان از شیعه و ایرانیان به وجود آورده بود. از این رو حضور قاریان مصری در ایران می‌توانست این ذهنیت نادرست را تصحیح کند.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات وحدت آفرین شهید مفتح دعوت از آقای دکتر عبدالفتاح عبدالمقصود استاد برجسته الأزهر مصر در سال 56 به مسجد قبا تهران بود. و با دعوت از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی جلسات بحث و گفتگوهای مفصلی با این استاد الازهر صورت گرفت. همچنین با علامه طباطبایی و برخی مراجع قم دیدارهایی انجام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مفتح بیان داشت: این گونه فعالیت‌های وحدت آفرین شهید مفتح سبب شد تا برخی بد دلان به پشتوانه رژیم پهلوی، تبلیغات منفی علیه ایشان به راه بیاندازند. و در جامعه شایعه می‌کردند که شهید مفتح سنّی مذهب شده است. حتی بعد از انقلاب فردی به حضرت امام(ره) می‌گوید شما این دو سنّی یعنی دکتر مفتح و دکتر بهشتی را از اطراف خود کنار بگذارید!

این استاد دانشگاه در ادامه با گرامی‌داشت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح به مسئله وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد، و اظهار داشت: بعد از شهادت ایشان نهادهای حوزوی و دانشگاهی آن طور که باید به وحدت بین این دو نهاد توجه نداشتند و همه ساله در 27 آذرماه صرفاً به برگزاری چند همایش و سخنرانی بسنده می‌شود در حالی که این گونه مراسم‌ها با اینکه لازم است ولی اقدام اصلی و عملی در این راستا نیست.

وی ادامه داد: در سال 64 و همزمان با سالروز شهادت دکتر مفتح رهبر معظم انقلاب با حضور در دانشکده الهیات دانشگاه تهران در بیانات‌شان به این نکته اشاره داشتند که چرا بررسی ابعاد وحدت حوزه و دانشگاه فقط در ایام شهادت دکتر مفتح مطرح می‌شود و بعد از این ایام مباحث و گفتگوها پیرامون این مسئله رها شده و پیگیری نمی‌شود.

فرزند شهید مفتح افزود: لازم است نهادها و مراکز حوزوی و دانشگاهی در طول سال، با تشکیل کارگروه‌هایی و با حضور اندیشمندان و نخبگان هر دو نهاد، مسائل پیرامون وحدت بین این دو نهاد را با دقت بررسی نموده و راهکارهای اجرائی شدن آن را ارائه دهند.

وی گفت: طبیعی است با گذشت زمان، و پیشرفت علم، و توسعه دیدگاه‌ها و نظریه‌ها، ابعاد این وحدت هم تغییر کرده و مباحث گسترده‌ای را شامل شود. در هر صورت نتایج حاصل از این نشست‌ها، قطعاً در سبک زندگی مردم نیز تأثیرگزار بوده و می‌تواند منشأ خدمات ارزنده‌ای به جامعه شود.

 42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha