جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع

حوزه / معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به آثار و برکات حوزه انقلابی در جامعه اسلامی گفت: حوزه انقلابی باعث ایجاد نظام آموزشی مبتنی بر تعالیم دینی در جامعه می شود.

حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع در حاشیه برنامه های اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: حوزه انقلابی حوزه ای است که بتواند نظام اقتصادی اسلام را مبتنی بر تعالیم اسلامی ایجاد کند؛ حوزه انقلابی همواره ارتباط خودش را با نظام اسلامی در قالب یک ارتباط سیستمی و شبکه ای حفظ می نماید.

وی افزود: همچنین حوزه انقلابی حوزه ای است که بتواند نظام حقوقی اسلام، نظام مدیریتی اسلام و نظام تربیتی اسلام را نیز ایجاد کند که اگر این اتصال بین حوزه و نظام اسلامی اتفاق افتاد، حوزه ما در این صورت حوزه انقلابی است و اگر حوزه ما حوزه منفک از اجتماع و منفک از جامعه باشد قاعدتا انقلابی نخواهد بود.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه اگر این اتصال بین حوزه و نظام اسلامی اتفاق نیفتد همان نقطه ای که مقام معظم رهبری در خراسان شمالی فرمودند "حوزه ما یک حوزه سکولاری خواهد بود"، افزود: اگر حوزه های علمیه ما به این مسیر ادامه بدهند منزوی می شوند و کارایی خودش را از دست می دهد.

وی با اشاره به اینکه حوزه انقلابی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت:  ایشان فلسفه وجودی حوزه های علمیه را در حال حاضر تربیت نیروی انسانی تمدنی اسلامی می دانند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند باید خروجی کار حوزه های علمیه در عصر حاضر  تربیت نیروی انسانی مورد نیاز تمدن اسلامی باشد، اظهار داشت: بر همین اساس ترازی که باید در حوزه انقلابی مدنظر ما باشد تربیت طلبه در تراز تمدن اسلامی است.

وی ادامه داد: قطعا اگر ما بخواهیم در این مسیر حرکت کنیم باید متناسب با مطالبات مقام معظم رهبری مجموعه فعالیت ها، سیاست ها و اهداف حوزه را مبتنی بر راهبردها، راهکارها، برنامه ها و اقدامات لازم مشخص کنیم و تا دستیابی به هدف کلی که تربیت طلبه ها در تمدن اسلامی است در آن مسیر حرکت کنیم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به ویژگی ها و شاخصه های حوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه دو شاخصه و دو ویژگی دارد، نخستین ویژگی آن ولایتمداری و دومین ویژگی آن پرداختن به مسائل و موضوعات براساس اولویتی که شخص ولی مشخص می کند، است.

وی افزود: ممکن است ما نیازهای زیادی در حوزه داشته باشیم اما اولویت دادن به موضوعات مبتنی بر حکم، دستور و امری است که شخص ولی آن را مطرح کرده و آن اولویت را برای حوزه های علمیه مشخص می کند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند : "حوزه علمیه قائده نظام اسلامی و عقبه فکری و نظری نظام اسلامی است" یعنی اگر قرار است حوزه علمیه ایفای نقش کند و حوزه علمیه انقلابی باشد باید حتما از  جهت فکری و نظری پشتیبان مسئله حکومت اسلامی و پشتیبان نظام کل یعنی نظام ولایت فقیه باشد و باید بتواند مجموعه نظام های مورد نیاز نظام کل و نظام اسلامی را ایجاد کند و آن را به عنوان عقبه فکری در اختیار نظام اسلامی قرار بدهد.

طراحی نظام جامع آموزشی حوزه علمیه خراسان

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ایجاد تحول در حوزه های علمیه گفت: اقدامات مختلفی را در مسئله تحول حوزه انجام دادیم که یکی از این اقدامات شاخص، طراحی نظام جامع آموزشی حوزه علمیه خراسان است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع خاطرنشان کرد: امسال در همان سال اول اجرای این طرح در مقطع متوسطه اول دیپلم و بالاتر از دیپلم اجرایی شد و  اقدام دومی نیز که در این راستا انجام شد، یک تغییری در خود نظام جذب و پذیرش حوزه صورت گرفت که آن هم به نوبه خود باعث منشاء تحولات و پویایی خاصی در حوزه علمیه می شود.

انتهای پیام/ ع

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha