پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ افتتاحیه سی امین کنفرانس وحدت اسلامی

حوزه/ رئیس جمهور تصریح کرد: هم هلال شیعی و هم مثلث سنی سخن ناروایی است و سنی و شیعه با هم برادر و پیرو راه قرآن و سنت و سیره پیامبر عظیم الشان اسلام هستند؛ باید جوانان را بیدار و هوشیار کرده و بذر وحدت را در جامعه اسلامی بپاشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، صبح امروز در سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سالن سران کنفرانس اسلامی در تهران، با تبریک میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و امام صادق(ع) گفت: بی تردید، پیامبر گرامی اسلام(ص) در تاریخ بشریت، تاثیرگذارترین انسان بوده اند.

وی افزود: پرچم اخلاق، توسط ایشان در دنیا به اهتزار درآمد؛ ایشان مردم جهان را به یکتاپرستی و توحید دعوت کرد و نه تنها بت های چوبی بلکه بت اشرافیت و تفاوت های ناروایی اجتماعی و استبدادها و زورگویی های جهانی را با تعالیم گران سنگ الهی و وحیانی و قرآنی سرنگون کرد.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) راه زندگی کردن را به بشر نشان داد؛ ایشان همواره از توحید سخن به میان می آوردند به این معنی که باید تنها خداوند را پرستید و جز او را نپرستید؛ توحید به این معنی است که جامعه ای موفق خواهد بود که زیر پرچم لااله الاالله خود را حفظ کند.

وی اظهارکرد: همه کتب، انبیا و رسل برای یک هدف نازل شدند، و پیامبر اسلام و قرآن مجید به ما یاددادند که ایمان، ایمان به اسلام منهای ادیان گذشته نیست؛ پیامبر به ما یاد دادند که به انبیا و تاریخ دین احترام بگذاریم و ریشه اسلام را نیز سنت و ملت ابراهیم(ع) می دانست.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: آیین و ملت و دین و نهاد دینی که توسط انبیای گذشته برای بشریت آمده بود، توسط اسلام تکمیل شد؛ اسلام متضاد ادیان گذشته نیست بلکه مکمل آنها است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) به ما یاددادند که با پیروان ادیان گذشته نیز رفتار مسالمت آمیز داشته باشیم؛ ایشان نه تنها به ما تعلیم دادند که زیر یک چتر حضور داشته باشیم بلکه اهل کتاب را نیز دعوت کردند و فرمودند که در اعتقادات مشترک خود هم صدا شویم و خدا را عبادت کرده و شرک نورزیم و در بین خود افرادی را به نام خدایگان صدا نزنیم.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: نباید تصور کنیم که خداوند تنها به ما مسلمانان فرمان وحدت داده است بلکه اسلام به ما فرموده است که به غیر از نبوت خاصه پیامبر اعظم(ص) به نبوت عامه همه انبیا نیز باید معقتد باشیم و به تمام انبیا نیز احترام بگذاریم.

وی اظهارکرد: بخشی از قرآن کریم بیان پیامبران گذشته است؛ قرآن کریم بیان پیامبرانی چون حضرات موسی، عیسی، ابراهیم، یعقوب و شعیب و... را بیان می کند و حتی سوره هایی به نام انبیای گذشته نام گذاری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان کرد: بر ما چه گذشته است که به جای هم زیستی با سایر ادیان برای مذاهب اسلامی نیز فضایی باقی نگذاشته ایم؛ چیزی از جمود و انحصار بدتر نیست؛ حتی کسانی که در تفکر صحیح خود دچار جمود هستند جامعه را دچار مشکل می کنند چه برسد به کسانی که افکار منجمد خود را پیشه خود قرارداده اند.

وی افزود: روزگاری جهان اسلام گرفتار استعمار استعمارگران و قدرت های متجاوز خارجی بود؛ در برابر این معظل بزرگ، مردم مسلمان با جهاد و اجتهاد و وحدت و ایثار و فداکاری، استقلال خود را در مقابل استعمارگران اعم از شیعه و سنی بدست آورند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: حوزه علمیه نجف برای استقلال لیبی و مبارزه مردم برابر استعمار ایتالیا فتوا داد و در مقابل قدرت شمالی ایران برای ملت ایران فتوا داد و همزمان برای ملت عراق در برابر استعمار انگلیس فتوا داد؛ این افتخار حوزه علمیه نجف است که در زمان واحد در سه موضوع بزرگ جهان اسلام فتوا صادر می کند.

حجت الاسلام روحانی اظهارکرد: جهاد اسلام به معنی ایستادگی در مقابل تجاوز و ظلم و دفاع از کیان و عظمت دین و عزت مسلمانان است؛ از چه زمانی، جهاد به معنی کشتن مسلمان و جنگ مسلمان علیه مسلمان و آن هم با اشاره به قدرت های بزرگ که روسای آنها تربیت شده مستبدان بزرگ تاریخ هستند، شده است؟

رئیس جمهور افزود: آیا می توان خشونت را با خشونت شست؟ آیا می توان خون را با خون شستشو داد؟ مگر می توان با خونریزی و کشتن بیگناهان به پیامبر و اسلام و قرآن و سیره پیامبر نزدیک شد؟ سنت و کلام پیامبر در کنار آل پیامبر است و این دو هیچگاه از هم جدا نخواهند شد.

وی افزود: در شرایطی مسلمانان توانستند در برابر استعمار خارجی پیروز شوند و توانستند در مقابل استبداد داخلی برخی از کشورهای اسلامی مقاومت وایستادگی کنند و کشور را ازفساد و تباهی و ظلم و دیکتاتوری نجات دهند، معظل سومی پیش پای مسلمانان گذاشته شد که ظاهر آن نه استعمار است و نه استبداد ولی در باطل هم استعمار است و هم استبداد است و هم از این دو بدتر است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: این چه فاجعه ای برای عالم اسلام است که دشمنان ما توانسته است گروه هایی از مسلمانان را جذب اندیشه های انحرافی خود کنند و آنها را در مسیری قرار دهند که بنیان های باطل را در ذهن آنها القا کنند؛ این چه فاجعه بزرگی است که به جای اینکه کینه استعمار گران و کسانی که قرن ها منابع مسلمانان را  غارت کرده اند و به جای کینه رژیمی که حدود 70 سال این منطقه را به تجاوز و کینه کشانده است، کینه همدیگر را به دل گرفته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین  روحانی اظهارکرد: مسلمانان در اصول در کنار هم هستند و در بسیاری از فروع همچون هم فکر می کنیم و کسانی که روزی با وحدت خود کاخ های استعمار و استبداد را به لرزه درآورده بود ولی امروز خواب راحت را از خود گرفتیم و برای دشمنان ساعات خشنودی و راحت فراهم کردیم.

وی ادامه داد: آیا در عراق و سوریه و یمن و لیبی و.... اخلاقی برای جامعه اسلامی فراهم شد و از فقر و بیچارگی کاستند و بر علم و دانش جوانان افزودند و قدرت و علم و فناوری را برای مسلمانان فراهم کردند یا جویبار خون ایجاد کردند و حلب و موصل زیبا را ویران کردند و دختران مسلمان و مسیحی که تحت لوای یک کشور اسلامی زندگی می کردند را به نام اسیر به اسارت گرفتند؛ جوانان را سربریدند و در قفس ها سوزاندند و از خانه های خود آواره کردند.

وی افزود: گناه این جریان در قدم اول بر عهده استعمار گران بزرگ و قدرت های غربی و اشغالگران این منطقه است؛ کسانی که به همین گروهک ها راه ترور را آموختند و نفت دزدی را از آنها خریدند و آثار فرهنگی ویران شده را در بازارهای غرب فروختند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: درست است که آنها مسئول اول هستند ولی آیا روحانیون و نویسندگان و محققان در فضای مجازی و حقیقی مسئولیت ندارند؟ مگر برخی از افکار منحرف دنیای امروز در برخی از مدارس دینی پرورش پیدا نکرد؟ خشونت چه از شیعه و چه از سنی ضد اسلام است؛ آدمکشی در فرهنگ اسلامی ناروا است؛ امروز بارسنگینی بر دوش علما و روشنفکران ومتفکرین است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اظهارکرد: نمی توان از گروه های تروریستی برای رسیدن به اهداف استفاده کرد؛ اگر قدرت های جهانی فکر می کنند که با این گروهک ها می توانند منافع خود را تثبیت کنند اشتباه می کنند و اگرقدرت های وابسته به این قدرت های بزرگ فکر می کنند که با این گروه ها میتواند ابزاری برای قدرت خود مهیا کنند در اشتباه هستند.

رئیس جمهور گفت: آنها باید به یاد بیاورند که دیروز حلب آزاد شد و باید به یاد بیاورند که تمام عراق و سوریه با وحدت و تمسک به سیره پیامبر از تروریست ها آزاد می شوند و همه مسلمانان منطقه، دشمن بزرگ منطقه را رژیم صهیونیستی بدانند؛ قطعا به این روز بر می گردیم که شاهد برادری و وحدت در میان کشورهای اسلامی باشیمَ؛ به آن روز بر میگردیم که ملت یمن توسعه و آزادی را در کنار هم خواهند دید.

وی افزود: در آینده تمام کسانی که به تروریست ها کمک کردند شرمنده خواهند شد؛ قرآن کریم شکل گیری امت واحده رادر سایه پرستش و توحید می داند؛ روزی می توانیم امت واحده باشیم که خداوند رب ما باشد و نه آمریکا و انگلیس و سایر قدرت های بزرگ؛ روزی امت واحده خواهیم بود که خدا رب واحد ما باشد نه سلاح تروریست ها.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: اگر صهیونیسم می خواهد امید ما را نابود کند و فکر کردند با بساط خونی که در منطقه راه انداخته اند امید را از جوانان ما می گیرند باید بدانند که ناامیدی و یاس به زودی دامن خودشان را فراخواهند گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین  روحانی اظهارکرد: علما و اندیشمندان، باید نسل جوان و نوجوان را به اسلام واقعی و اخلاق محمدی(ص) دعوت خواهند کرد و ما در سایه اسلام مان و عشق به سنت و اهل بیت(ع) مسیر ابراهیم(ع)و پیامبر اسلام(ص) را در تاریخ طی خواهیم کرد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ظرفیت های بسیار بزرگی در عالم اسلام وجود دارد و نباید بگذاریم دشمنان اسلام این ظرفیت ها را نابود کنند و فاصله ها را به بهانه های مختلف در بین مذاهب بیشتر و بشتر کنند؛ شیعه و سنی قرن ها در کنار هم زندگی کردند و یکدیگر را با احترام می خواندیم و به صحابه و آل پیامبر احترام می گذاشتیم؛ شیعه و سنی در مقابل هم نمی ایستند بلکه به قول امام این اسلام آمریکایی است که در مقابل اسلام ناب آمریکایی ایستاده است.

وی گفت: هم هلال شیعی و هم مثلث سنی سخن ناروایی است و سنی و شیعه با هم برادر و پیرو راه قرآن و سنت و سیره پیامبر عظیم الشان اسلام هستند؛ باید جوانان را بیدار و هوشیار کرده و بذر وحدت را در جامعه اسلامی بپاشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha