جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ کنگره نکوداشت آیت الله العظمی  مظاهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، هجرت و ۵۰ سال تدریس، سخنرانی و تالیف حضرت آیت الله مظاهری را پربرکت دانست و تصریح کرد: این هجرت تاریخی برای اصفهان، مردم این استان و حوزه علمیه و خود این بزرگوار برکت داشت و زمینه ساز گسترش خدمات ایشان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله استادی، در کنگره بزرگداشت حضرت آیت الله مظاهری که در ایام ولادت رسول خدا(ص) و حضرت امام صادق(ع) در سالن همایش موسسه اهل البیت(ع) اصفهان برگزار شد، به مناسبت ایام به جمله ای در وصف نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد که فرموده اند:کان رسول الله صلی الله علیه و آله « ... يُحَسِّنُ‏ الْحَسَنَ‏ وَ يُقَوِّيهِ وَ يُقَبِّحُ الْقَبِيحَ وَ يُوهِنُه. بحار الأنوار؛ ج‏16 ؛ ص151 / رسول خدا(ص) کار خوب را تحسین مى کرد، و از آن پشتیبانى مى نمود و کار زشت را تقبیح و سست مى کرد».

وی تصریح کرد: اگر این خصلت رسول خدا(ص) در کشور ما عمل شود و از هرکسی یا جناحی کار خوبی  مشاهده کردیم، تقویت کنیم و اگر کار بد و مضری دیدیم، آن را بی اثر کنیم، بسیاری از مشکلات به خوبی حل می شود.

ایشان با تاکید بر اینکه جناح بندی ها نباید ملاک باشد، ابراز داشت: اگر کاری به نفع اسلام و مملکت باشد، باید تشویق و تقویت کرد و اگر اقدامی به ضرر مملکت و اسلام است، سرزنش و سست شود و نیز با اشاره به اینکه حوزه های علمیه و مسئولان نظام به امام صادق(ع) مرتبط هستند، گفت: حضرت صادق(ع) به یكى از کسانی که به نحوی با خاندان رسول (ص) مرتبط بود فرمودند: « إِنَ‏ الْحَسَنَ‏ مِنْ‏ كُلِ‏ أَحَدٍ حَسَنٌ‏ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَحْسَنُ لِمَكَانِكَ مِنَّا وَ إِنَّ الْقَبِيحَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ قَبِيحٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَقْبَح‏. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص: 237 / نیكى از هر شخص نیكو است، ولى از تو كه به ما نسبت دارى نیكوتر است، و زشتى از هر كسى زشت است ولى از تو زشت‏تر».

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: اگر مسئولی کار خطایی انجام دهد، از آنجا که به جمهوری اسلامی و حوزه علمیه و امام صادق(ع) ارتباط دارد، این کار بدتر محسوب می شود، اهل بیت(ع) بدون تعارف با هرشخص و لباسی، واقعیت ها را بیان کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه «برکت» یکی از واژه های رایج در میان متدینین است، اظهار داشت: علامه طباطبایی(ره) در المیزان در بحث برکت، مثالی برای برکت بیان کرده و فرموده «اگر غذایی که باید دو نفر را سیر کند، ده نفر را سیر کند، می گویند این غذا برکت داشت»، آری از سوی خداوند عوامل پنهانی و غیبی در کار است که در مواردی موجب تاثیرگذاری فراوان یک اقدام می شود.

آیت الله استادی با اشاره به نیم قرن سخنرانی و بیانات حضرت آیت الله مظاهری، گفت: این تاثیرگذاری عادی نیست که کسی 50 سال صحبت کند، اما سخنانش همیشه تازه باشد و در سراسر کشور پخش شود و مردم با علاقه گوش دهند.

وی افزود: حضرت آیت الله مظاهری 50 سال است که به نویسندگی اشتغال دارند و برخی از آثار ایشان حدود50 مرتبه تجدیدچاپ داشته است و این مسئله نشان دهنده این است که خدای متعال تلاش های ایشان را با برکت قرار داده است.

دبیر شورای عالی حوزه با اشاره به هجرت حضرت آیت الله مظاهری از قم به اصفهان، گفت: این هجرت برای اصفهان، مردم این استان و حوزه علمیه برکت داشت و زمینه ساز گسترش خدمات ایشان شد.

وی با بیان اینکه تدریس و تالیف و سخنرانی های اخلاقی 50 ساله حضرت آیت الله مظاهری بلکه زندگی ایشان از هرحیث بابرکت بوده است.

و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود ده کتاب اخلاقی در حوزه های علمیه مطرح است که هیچ کدام به طور خالص از قرآن و اهل بیت(ع) مأخوذ نیست، اظهار داشت: ما معتقدیم همان گونه که اعتقادات و احکام را از قرآن و اهل بیت(ع) دریافت می کنیم، اخلاق ما نیز باید خالص برگرفته از این دو سرچشمه باشد، از این جهت که آیت الله مظاهری این کتب اخلاقی مطرح را نپسندیده اند کتابی در علم اخلاق نوشته اند که سه جلد آن چا÷ شده و در این کتاب حدود دو هزار آیه و 1300 روایت استفاده شده است هر چند این کتاب به درستی شناخته نشده است، اما ایشان روش صحیحی ر ا دنبال کرده که نقطه عطفی برای کتاب های اخلاق حوزه است و همین روش باید تداوم پیدا کند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha