شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام نیک بین/ مدیر مدرسه علمیه حاج شیخ کاشمر

حوزه/ دبیر کمیسیون پشتیبانی اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان های خراسان، با اشاره به اینکه حوزه های علمیه به صورت خودگردان اداره می شوند گفت: به منظور تامین مالی حوزه های علمیه باید زکات و وقف برای حوزه های علمیه احیا شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام جواد نیک بین امروز در مراسم اختتامیه اجلاس مدیران حوزه های علمیه استان های خراسان، در بجنورد اظهار داشت: براساس روایات ائمه اطهار (ع) نخستین جایی که زکات باید هزینه شود  برای محرومان و مجموعه های آموزشی دینی است، بر همین اساس با احیای زکات در این زمینه می توانیم نیازهای مالی این بخش را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه استقلال مالی حوزه های علمیه یک مبنا است که نباید وابسته به دولت ها باشند، افزود: وابستگی مالی به نوعی باعث وابستگی در بقیه امور هم می شود.

حجت الاسلام نیک بین با تاکید بر اینکه مسائل و مشکلات حوزه از درون حوزه حل می شود و نگاه به بیرون نگاه اشتباهی است، گفت: کلید مشکلات ما درون حوزه است و باید در درون حوزه دنبال آن باشیم.

وی بر اهمیت احیای زکات و موقوفات برای حوزه های علمیه اظهار داشت: مدیران مدارس علمیه باید حضوری فعال در این زمینه داشته و  خودشان پیگیر کارها باشند تا این امر محقق شود.

دبیر کمیسیون پشتیبانی اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان های خراسان، ایجاد موقوفه های مشارکتی در شهرستان ها، تبلیغ موقوفه مشروط در جامعه، جلوگیری از موازی کاری های فرهنگی، رعایت عدالت در تقسیم منابع و غیره را از جمله راهکارهای پشتیبانی حوزه برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود به جای اینکه تعداد حوزه های علمیه و تعداد ساخت و سازها را افزایش دهیم باید به سمت تاسیس مجتمع های آموزشی برویم چرا که تاسیس مجتمع های آموزشی باعث ایجاد درآمد پایدار برای حوزه می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha