پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
هفته نامه افق حوزه

حوزه/ چهارصدو نودمین شماره "افق حوزه" به انضمام افق خانواده منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، نشریه "افق حوزه" در بخش هایی مانند؛ اخبار افق، در محضر نور، سخن بزرگان، عطر یار، اخلاق در حوزه، رواق شهیدان، فرزانگان، اخبار کوتاه، بین ‌الملل، مقاله، کرسی اجتهاد، فقه و زندگی، مصاحبه، آثار ماندگار، یاد ایام، ویژه ‌نامه ‌ها، افق خانواده و پرس ‌وجو به ارائۀ مطلب پرداخته است.

برخی دیگر از عناوین هفته نامه "افق حوزه" در این شماره شامل: «هم اندیشی جامعه مدرسین و علمای کشور»، «همت گماریم نماز را در جایگاه شایسته خود بشناسانیم»، «دومین همایش بین المللی، اسلام و حقوق بشر دوستانه»، «قم برای صاحبان ادیان توحیدی و تمام بشر تولید داشته باشد»، «ائمه جماعات مساجد نسل جوان را با دستاوردهای انقلاب آشنا کنند»، «دلایل و شاخص های برتری پیامبر اسلام (ص) بر سایر انبیا چیست؟» می باشد.

* درس اخلاق حضرت آیت الله خوشوقت (ره)

حضرت آیت الله خوشوقت (ره) در درس اخلاق با موضوع «موانع کمال انسان» که در این شماره افق حوزه منتشر شده، پنج چیز را مانع رسیدن انسان به کمال دانسته و گفته اند:

نخست، شیطان: از نظر حکمت، پروردگار متعال باید راهی را برای زندگی بشر که مناسب با انسانیت انسان هاست، مشخص کند، چون عقلی که خدا به انسان ها داده، برای پیدا کردن راه کافی نیست، بلکه تنها برای تبدیل مجهولات به معلومات کافی است. خداوند این راه را در قرآن کریم و در همه کتب آسمانی توسط همه انبیا (ع) به امت ها ابلاغ کرد. منتهی در پذیرفتن این راه موانع و مشکلاتی قرار گرفته است. یکی از این موانع همین شیطان رجیم است. او نمی گذارد انسان در راه قرار بگیرد...

دوم، عادت: باید توجه کنیم که مخالفت فرمان خدا را نکنیم و الا اگر گناه کردیم کم کم برای ما عادت می شود؛ یکی از موانع کمال، همین عادت است. آدمی که زیاد گناه کرد دیگر راحت و خودکار دنبال گناه می رود و دیگر نمی تواند فکر و عاقبت اندیشی کند....

سوم: شهوت جنسی: یکی دیگر از موانع، شهوات است. خدا برای ادامه حیات انسان ها و منقرض نشدن فرزندان آدم، در انسان شهوتی قرار داده که به او فشار می آورد تا دنبال ازدواج برود تا نسل بشر از زمین منقرض نشود و زندگی انسانی ادامه یابد. با این وجود غریزه یکی از عوامل بسیار مهم دعوت به گناه است؛ لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ» (الكافي، ج‏5، ص: 329) كسی که ازدواج كند، نيمى از دين خويش را حفظ كرده است. اگر ازدواج کنیم دیگر شوت بر انسان سلطنت کلی نخواهد داشت...

‏چهارم، حب دنیا: یکی دیگر از موانع کمال انسان، حب شدید دنیاست. اگر ویروس حب مقام و ریاست در ذهن آدم برود، به هر گناهی دست می زند. دزدی می کند، آدم می کُشد؛ تمام این کارها برای انسان در اثر این محبت زائد دنیایی پیش می آید....

پنجم، نفس اماره: نفس اماره هم نمی گذارد آدم گوش به حرف خدا بدهد. نفس اماره به شما می گوید؛ خدا، من هستم و باید گوش به حرف من بدهی. این هم یکی از موانع بزرگی است که خیلی خیلی پرخطر است که باید با مراعات دائم تقوا، ایمان بالا برود. ایمان که بالا رفت دیگر نفس اماره آرام می گیرد و خودش می آید و جزء لشکریان خدا می شود.

مهم ترین عناوین در بخش «افق خانواده» نیز شامل: «دلایل کاهش علاقه دانش آموزان برای رفتن به مدرسه»، «نکته: بخور نخورهای قبل از خواب»، «وقتی کوچولوها دست به یقه می شوند!»، «تازه های علمی: شارژ تلفن همراه در چند ثانیه». است.

علاقه مندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری، کوچه 2، پلاک 15 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 02532900538 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه به نشانی: www.ofoghhawzah.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha