جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام کیانی ، مدیر مدرسه علمیه آیت الله قاضی دزفول

حوزه/ حجت‌الاسلام کیانی، ورود روحانیت در دانشگاه‌ها را یکی از راه‌های مقابله با جریان نفوذ فرهنگی برشمرد و گفت: حضور روحانی در دانشگاه‌ها به‌عنوان روانشناس، استاد، استادیار و کارشناس عرصه‌های مختلف، می‌تواند در لایه‌های زیرین دانشگاه مؤثر بوده و بدین ترتیب، با انجام فعالیت‌های مؤثر فرهنگی، مانع آسیب رسیدن به قشر جوان شود.

حجت‌الاسلام منصور کیانی، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با تبریک به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، اظهارداشت: این دو نهاد، اگرچه در ساختار تفاوت دارند، اما اهدافی مشترک داشته و آن تربیت انسان‌های عالم و دانشمند است.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: حوزه در زمینه معارف دینی، جامعه را جهت‌دهی و مدیریت کرده و دانشگاه نیز موتور محرک بوده و مردم را به حرکت در می‌آورد.

*انحراف در دانشگاه، انحراف در لایه‌های جامعه است

حجت‌الاسلام کیانی، انحراف در مسیر دانشگاه را سبب انحراف قشر زیادی از جامعه دانست و تصریح کرد: در دوران قدیم، حوزه‌های علمیه کار دانشگاه‌ها را انجام می‌داد و علاوه بر علوم دینی، علوم تجربی و نظری را نیز تدریس می‌کرد که با ورود دانشگاه، دروس حوزه و دانشگاه از یکدیگر تفکیک شده و حوزه مسئولیت تدریس علوم دینی و دانشگاه عهده‌دار آموزش علوم تجربی و کاربردی به طالبان علم و دانش شد.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول، با تأکید بر اینکه دشمن به دنبال نفوذ در دانشگاه از طرق مختلف است، گفت: حوزه‌های علمیه باید با همکاری در زمینه تدریس برخی علوم نظری در دانشگاه‌ها، از بروز برخی آسیب‌های فکری-اعتقادی در قشر دانشجوی جامعه جلوگیری کند؛ چراکه انحراف در دانشگاه، انحراف در لایه‌های جامعه است.

این استاد حوزه، تفکیک علم از معنویت را یکی از استراتژی‌های دشمن عنوان کرد و اظهارداشت: جامعه‌ای که عاری از علوم معنوی باشد، حتی اگر در علوم تجربی و کاربردی پیشرفت کرده باشند، بازهم در آخر کار به بمبست می‌رسد و برخی کشورهای پیشرفته غربی نمونه بارزی برای این مهم است که روزانه شاهد آمار بالایی از خودکشی نسل تحصیل کرده و مرفه دانشگاهی کشورهای مدرنیته هستیم.

وی در ادامه افزود: دشمن سالیان درازی است که متوجه شده رمز پیشرفت ایران، تلفیق «علم و معنویت» و البته خودباوری قشر جوان جامعه می باشد؛ به همین دلیل در تلاش برای به ابتذال کشاندن فضای فرهنگی دانشگاه‌ها با نفوذ در این قشر حساس و آسیب‌پذیر است.

*ورود روحانیت در دانشگاه برای مقابله با جریان نفوذ فرهنگی

حجت‌الاسلام کیانی، ورود روحانیت حوزه‌های علمیه در دانشگاه‌ها را یکی از راه‌های مقابله با جریان نفوذ فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: حضور روحانی در دانشگاه‌ها نه صرفاً به‌عنوان یک مبلغ بلکه به‌عنوان روانشناس، استاد، استادیار و کارشناس عرصه‌های مختلف، می‌تواند در لایه‌های زیرین دانشگاه ورود داشته و بدین ترتیب، با انجام فعالیت‌های مؤثر فرهنگی، مانع آسیب رسیدن قشر جوان شود.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول، وظیفه حوزه‌های علمیه را جهت‌دهی به اقشار جامعه عنوان کرد و گفت: تعامل عینی وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی اینکه حوزه‌های علمیه با جهت‌دهی جامعه، مسیر حرکت قشر جوان جامعه را هموار و موتور محرک اجتماعی و اقتصادی که توسط جامعه دانشگاهی کشور انجام می‌شود را سرعت بخشند.

*حوزه و دانشگاه همچون یک روح و جسم هستند

حجت‌الاسلام کیانی، در پایان با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید به‌عنوان یک روح و جسم باشند، اظهارداشت: اگر حوزه و دانشگاه در کالبد یک روح و جان قرار گیرند، به‌یقین موفقیت‌های بی‌شماری را برای نظام اسلامی ایران، کسب خواهند کرد و اگر خدایی ناکرده، یکی از دیگری جدا شد، توفیقی حاصل نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha