جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی گفت: آنانی که می‌خواهند نبوی زندگی کنند، باید اخلاق و سلوکشان جعفری باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، در آستانه میلاد با سعادت نبی مکرّم اسلام(صلی الله علیه وآله) و امام جعفر صادق(علیه‌السلام)، مراسم اعطای احکام جمعی از خادمان بارگاه رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در این مراسم که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی و با حضور صدها تن از خادمان بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الائمه(علیه‌السلام) برگزار شد، با بیان اینکه تقارن میلاد حضرت پیامبر(صلی الله علیه وآله) و امام جعفر صادق(علیه‌السلام) امری تصادفی و اتفاقی نیست، گفت: این همزمانی معنایش آن است که ارادتمندان و پیروان رسول رحمت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله)، تشریح و تبیین کلام ایشان را باید تنها از لسان امام صادق(علیه‌السلام) دریافت کنند.

وی در ادامه به اهمیت و جایگاه تزکیه نفس اشاره کرد و با تاکید بر این جمله که انسان تا خودش را نشکند، آزاد نمی‌شود، گفت: در اسلام دو نوع تزکیه منفی و مثبت وجود دارد؛ تزکیه منفی خودستایی و تزکیه مثبت خودستانی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، تزکیه منفی را خودبینی، خودخواهی و تکبر انسان معرفی کرد و درباره تزکیه مثبت گفت: ایستادگی در برابر امیال حیوانی و شیطانی، مراقبه و سبقه الله یافتن، راه خودستانی و ویژگی‌های بسیاری از مردان بزرگ است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) را اسوه‌ای حسنه برای انسان‌ها خواند و از شرح صدر به عنوان یکی از بالاترین مقام‌های انسانی یاد و ابراز کرد: بنا بر آیات قرآن کریم، خداوند متعال این مقام را به رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) عطا فرموده‌اند و این موضوع نشان دهنده جایگاه عظیم شرح صدر برای انسان است.

تلاش برای کسب معرفت‌افزایی

تولیت آستان قدس رضوی با توصیه به خدام برای تلاش در راستای ارتقای شرح صدر و قرب روحانی به حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) ابراز کرد: هرچه معرفت زائر نسبت به مقام مزور بیشتر باشد، قیمت و اثرگذاری زیارت نیز بیشتر خواهد شد و این معرفت به معنای شناخت جایگاه ولایی امام است؛ خدام رضوی به عنوان تعلیم دیدگان و پرورش یافتگان در محضر امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) باید پیش و بیش از زائران به مقام شناخت و معرفت نسبت به حضرت ثامن الائمه(علیه‌السلام) نائل شده باشند.

وی با اشاره به اینکه سخن، رفتار و عمل خادمان باید جلوه‌ای از سیره و آموزه‌های رضوی باشد، جایگاه خادمی حضرت رضا(علیه‌السلام) را قابل قیاس با هیچ جایگاه و منصبی ندانست و اضافه کرد: هویت خادمی مهمترین و اصلی ترین شأن برای خادمان بارگاه مطهر رضوی است، این هویت تنها منحصر به حرم مطهر نمی‌شود، بلکه در تمام شئون زندگی خدام باید جاری و ساری باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: شاید عناوین خادمان از جمله فراش، کفشدار، دربان و ... با یکدیگر متفاوت باشد، اما افتخار همه ما خادم الرضا(علیه‌السلام) بودن است؛ بنابراین باید بکوشیم با تهذیب نفس و استعانت از وجود حضرت رضا(علیه‌السلام)، قرب روحانی و معنوی به حضرت پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: ایجاد نظم، پاسخگویی، هدایت با حوصله و سعه صدر خادمان بارگاه منور رضوی از دیگر انتظارات زائران عزیز از خادمان این حریم قدسی است. باید تکریم و احترام به زائران را جدی‌تر بگیریم، زیرا ما تنها یک عنوان داریم و آن عنوان خادم الرضا(علیه‌السلام) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خادمان بارگاه منور رضوی با خلوص نیت در این دستگاه نورانی به خدمت می پردازند و بزرگترین افتخارشان را دلداگی به ساحت قدسی امام رضا(علیه‌السلام) می‌دانند.

اراده جمعی برای تحقق منشور رهبری

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه منشور هفتگانه رهبری را سند بالادستی آستان قدس رضوی خواند و با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن مفاد حکم مقام عظمای ولایت باید تمامی بخش‌های آستان قدس رضوی و خدام بارگاه ملکوتی حضرت رضا(علیه‌السلام) احساس مسئولیت کنند، بیان کرد: در تحقق این منشور نه تنها آستان قدس رضوی، بلکه تمامی دستگاه‌ها، ارگان‌ها و افرادی که به ساحت قدسی رضوی، عشق و ارادت دارند باید خود را همراه و مسئول بدانند.

وی در فراز دیگری از سخنان خود به نمونه‌هایی از توفیقات نظام اسلامی و تحقق وعده الهی در نصرت مسلمانان اشاره و خاطرنشان کرد: ملت شریف ایران در طول 38 پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دست اراده، حمایت و نصرت الهی را به عینه دیده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، پیروزی حزب الله لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی، موفقیت حماس در فلسطین، توفیقات جبهه مقاومت در سوریه، عراق و یمن را مواردی برجسته از تحقق وعده الهی برشمرد و گفت: ما دست قدرت الهی را تنها در قصص انبیاء نخوانده‌ایم؛ بلکه جلوه‌های آن را در طی این 38 سال به چشم دیده و آن را دلیل عزت، افتخار و اقتدار امروز نظام مقدس اسلامی می‌دانیم، آنچه دیگران بعید، ما قریب می‌دانیم و دست حمایت الهی را در این کشور ساری و جای احساس می‌کنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به فراز و نشیب‌های دوران دفاع مقدس، فتنه‌ها و توطئه‌های استکبار و تهدیدات گسترده‌، مطرح کرد: در اطراف ایران عزیز اسلامی دشمن خیمه زده و امروز به اندازه تمام داشته‌ها برای این کشور تهدید ایجاد کرده است، اما به حول و قوه الهی در حالی که بسیاری از کشورهای خاورمیانه در ناامنی به سر می‌برند، جمهوری اسلامی در اوج اقتدار و امنیت است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان با بیان اینکه روزی خرمشهر آزاد شد؛ امروز حلب و فردا ان شاءالله آزادی قدس شریف را خواهیم دید، اظهار کرد: در تمام عرصه‌ها دست برتر و توفیق با انقلاب اسلامی و جبهه مقاوت است، در حالی که استکبار به ظاهر قدرت نظامی و اطلاعاتی بسیار قوی دارد، اما اراده الهی بر اقتدار نظام مقدس اسلامی بوده و این خداست که این ملت غیور را عزتمند و سرافراز کرده است.

در پایان این مراسم 40 تن از خدام به نمایندگی از 350 خادمی که مفتخر به لباس خدمت در حرم مطهر رضوی شده‌ بودند، حکم خدمت در بارگاه منور رضوی را از حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دریافت کردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha