شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گفتمان دینی

حوزه/ کارشناس ومبلغه دینی اظهار داشت: حجاب از حرمت و جایگاه زن حراست می‌کند و حامل احترام به زن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» درکاشان، راحله سرلک، در نشست گفتمان دینی با موضوع "دین و زندگی" در مدرسه شهید گلچهرگان کاشان، در تبیین مساله محدودیت در مساله حجاب اظهار داشت: در فضای جامعه امروزی دختران جوان با شعارهای جذاب و ایده هایی روبرو می شوند که ظاهر آن دفاع از جایگاه و حقوق زن است و چنین وانمود می‌شود که زن مورد ظلم واقع شده است.

وی با اشاره به فرامین قرآن در خصوص مساله حجاب افزود: قرآن در آیات متعددی به ویژه در سوره های نساء و نور احکام و فلسفه حجاب را مطرح کرده است .

 کارشناس مسائل تربیتی، فطری بودن مساله حجاب را مهمترین عامل توجه اسلام به حجاب دانست و اظهار داشت: در خصوص این دیدگاه اولا باید بگوییم که حجاب جزو احکام امضائی قرآن است یعنی چنین نبوده که اسلام دفعتا و بدون سابقه قبلی مسلمانان را به رعایت حجاب فرا بخواند، زیرا قبل از اسلام نیز حجاب در میان امت های صاحب کتاب آسمانی و حتی سایر ملت ها رواج داشته است.

سرلک افزود: متاسفانه در خصوص سیر تاریخی و سایر ابعاد مساله حجاب دچار ضعف بینش و شناخت هستیم و همین مساله زمینه سوء استفاده دیگران و ایجاد شبهه و تخطئه در زمینه حجاب را فراهم می‌کنند چنانکه با اندکی مطالعه تاریخی در خصوص نحوه پوشش در گذشته حداقل در ۱۰۰ سال قبل، می یابیم که مساله پوشش زنان مورد توجه بوده است و اصلا بانوانی که رتبه اجتماعی برتری داشتند پوشش بیشتر و کاملتری نیز داشتند البته امروز تصویر دیگری ارائه می‌شود.

وی افزود: عجیب است که برخی می گویند حجاب توهین به زن است، بر عکس حجاب از حرمت و جایگاه زن حراست می‌کند و حامل احترام به زن است و ضعف بنیش تاریخی و اعتقادی و توجه به منافع حقیقی یک زن سبب شده که زن با خودنمایی و جلوه گری در فضای اجتماعی تعریف شود و آیا این بی احترامی به زن نیست که برای جذب مشتری برای یک شرکت در بروشور تبلیغاتیش یک عکس آنچنانی از او قرار داده شود و برای صاحبان شرکت سودآوری فراهم نماید و تنها خیال و توهم جایگاه برتر برای زن ارمغان آورده شود.

کارشناس مسائل تربیتی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین جایگاه حقیقی زن تصریح کرد: آیا اینکه به فکر و عقل و هنر زن فکر کنند اهانت است یا اینکه به اعضا و جوارحش فکر کنند! ما زنان اگر به جای اینکه اجازه دهیم دیگران به جای ما حرف بزنند و حقوق و جایگاه ما را یادآور شوند خودمان اندکی فکر کنیم و ببینیم کدام یک از این دو دیدگاه حرمت ما را رعایت می‌کند و کدام ما را مورد اهانت قرار می دهد !

وی، یکسان انگاری جایگاه زنان و مردان را دارای پیشفرض های غلط دانست و خاطر نشان کرد: گاهی سئوال می‌شود چرا زنان نباید مانند مردان نیروی نظامی باشند یا اینکه چرا دختر نمی تواند به خواستگاری پسر برود. باید بدانیم این ارتباط با کرامت دختر دارد و این حکمت ظالمانه و ستمگرانه نیست، بلکه مرد اگر حاضر شد برای خانم دلخواه خود هزینه کند، ایستادگی کند، شخصیت و غرورش را زیر پا بگذارد، و صداقت کلام خود را نشان دهد و برای ابراز علاقه و محبت خود حجت کافی بیاورد، زن بر قلب او حکومت خواهد کرد و در زندگی این زن خواهد بود که مطلوبیت و معشوقیت خواهد داشت و مرد همیشه در طلب خواهد بود.

سرلک، دختران را به حفظ حریم خود در فضای حقیقی و مجازی فراخواند و گفت: امروز فضای ارتباطی با گسترش فضای مجازی توسعه پیدا کرده است و به‌نوعی که کاربران ایرانی استفاده کننده از فضای مجازی گوی سبقت را از رقیبان خود در مراحلی ربوده و رتبه نخست را در بعضی از فعالیت‌ها در این فضا به خود اختصاص داده‌اند شاید بتوان به عبارتی ارتباط در فضای مجازی را خطرناک تر از فضای حقیقی دانست .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha