جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حرم امام علی علیه السلام

حوزه/ امام جمعه نجف، گفت: امروز بسیاری از آوارگان موصل و دیگر شهرهای جنگ زده در عراق که شاید بسیاری از آنان نیز از اهل سنت باشند، در جوار حرم امام علی (ع) چادر زده‌اند و ما نیز آن‌ها را حمایت می‌کنیم؛ این رویکرد باعث می‌شود که دل‌های اهل سنت و شیعیان، کم کم به هم نزدیک شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین قپانچی، در دومین روز از سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در تهران در حال برگزاری است، با حضور در کمیسیون مساعی حمیده، اظهار داشت: پس از سقوط صدام، چند نظریه برای حکومت در عراق مطرح شد که یکی از آن‌ها بحث حکومت مبتنی بر رأی اکثریت و دیگری بحث اداره کشور با بحث مشارکت عمومی بود.

وی افزود: در عراق موضوع اکثریت و حضور مردم در حکومت واحد مطرح شد و برادران اهل سنت نیز در بحث مشارکت ملی موافقت کردند و به این ترتیب سمت‌ها و نقش‌های سیاسی در این کشور مشخص شد.

این عالم شیعه عراقی اظهارکرد: بر این اساس، کرد‌ها به مقام رئیس جمهوری رسیدند و مجلس به اهل سنت و فعالیت اجرایی به شیعیان رسید؛ در پست معاون جمهوری هم، سه شخصیت کرد، شیعه و سنی تعیین شد.

وی با بیان اینکه این تجربه در عراق موفق بود و توانست فتنه دشمنان اسلام بر علیه ما را شکست دهد، خاطرنشان کرد: اگرچه شاهد فتنه مذهبی و جنگ داخلی به معنای خاص آن نبودیم، ولی تندرو‌ها با بکار گیری توطئه سعی کردند که این جمع متحد را از هم بپاشند.

امام جمعه نجف اظهارکرد: اهل سنت سالروز ولادت پیامبر را ۱۲ و شیعیان ۱۷ربیع الاول می‌دانند، ولی شیعیان عراق با وجود اینکه اکثریت جامعه عراق را تشکیل می‌دهند، اما در راستای وحدت و انسجام امت اسلام، روز تعطیلی خود را منطبق بر اعتقاد اهل سنت قرار دادند و البته دادگاه‌های عراق نیز بر اساس مکتب حنفی صدور حکم می‌کنند.

وی گفت: اولویت اصلی امروز ملت مسلمان عراق اعم از شیعه و سنی، مسئله وحدت و آزادسازی عراق است و مسائل دیگر در حاشیه است؛ با توجه به اینکه حتی کتب درسی نیز برای شیعیان به شکل خاص وجود ندارد، ولی ما این مسئله را نیز فدای استقلال عراق کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین قپانچی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از آوارگان موصل و شهرهای دیگر جنگ زده در عراق که شاید بسیاری از آنان نیز از اهل سنت باشند، در جوار حرم امام علی (ع) چادر زده‌اند و ما نیز آن‌ها را حمایت می‌کنیم؛ این رویکرد باعث می‌شود که دل‌های اهل سنت و شیعیان، کم کم به هم نزدیک شود.

وی افزود: مرجعیت شیعه عراق، یک هفته پیش، یک کارزار برای کمک به آوارگان عراقی اعم از شیعه، سنی و ایزدی تشکیل دادند و قطعا حمایت از این مردم، در آینده آن‌ها را به وحدت متمایل خواهد کرد.

امام جمعه نجف در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: پیروزی حشدالشعبی و از سوی دیگر، حضور ۲۰ میلیون زائر درکربلا، داعش و دشمنان اسلام را در محاصره و موضع ضعف برد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha