پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام نظری شاهرودی

حوزه/ معاون جامعه مدرسین گفت:حضور طلاب در دانشگاه ها باید با رویکرد تسری دیدگاه اسلام در شاخه های مختلف علوم انسانی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با تبریک سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: کاملترین وحدت در حوزه و دانشگاه آن است که  ابتدا در عرصه علوم انسانی محقق سازیم.
معاون جامعه مدرسین افزود: این وحدت یک وحدت کاملا محتوایی است؛ محتوای مولد علم انسانی اسلامی در عرصه های اقتصاد و حقوق و مدیریت و جامعه شناسی و... است.
وی افزود: یکی از کارهایی که به شکل عملی در این زمینه می توان انجام داد، باتوجه به شاخه های علمی از قبل تدوین شده، باید سرفصل های آنها را با توجه به نگاه اسلامی بازتعریف کرد.
رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه بیان کرد: اگر سرفصل های این درس ها به گونه علمی انجام شود که اساتید نیز بدون مشکل آنها را طرح کنند گام مهمی در جهت تئوری سازی دین در شاخه های مختلف علوم انسانی برداشته می شود.
وی گفت: اخیرا شورای تحول علوم انسانی که این مباحث را نهایی می کند این مباحث را دنبال می کنند و سرفصل هایی را در شاخه های مختلف علوم تدوین می کنند.
استاد حوزه اظهارکرد: بعضا در دانشگاه ها با برخوردهایی نسبت به این موضع مواجه هستیم که برخی از آنها طبیعی است؛ مثلا برخی  سعی می کنند در رشته های علوم انسانی تولیدات دینی داشته باشند به قدری ضعیف این کاررا انجام می دهند که این مقاومت ها را بیشتر می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی بیان کرد: قطعا در حوزه نیز همین جهت اعمال می شود و اگر کسی در علوم دینی بخواهد نظریه های سبک و بی محتوا ارایه کند با چنین مقاومت هایی مواجه می شود.
وی گفت: پژوهشگاه حوزه ودانشگاه در حال تدوین این سرفصل ها است و با توانی که دراین زمینه دارد با همکاری اساتید دانشگاه و حوزه در این کلان پروژه همکاری دارد.
رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه خاطرنشان کرد: شورای تحول که کتاب هایی که بار اسلامی دارد را تدوین می کند و این پژوشگاه نیز با مرکز «سمت» قرارداد دارد که مباحثی را نیز در همین راستا تدوین و ارایه کنیم.
وی گفت: اگر این سر فصل ها به دانشگاه راه پیدا کند و در عین حال سرفصل های عمیق و علمی با منابع متنابه باشند، قطعا کم کم این اساتیدی که حالت اعتراضی دارند نیز آن را قبول می کنند.
وی اظهارکرد: یکی دیگر از برکات این حضور آن است که در آینده ذهن دانشجویان نیز به این مسایل متمایل می شود و پایان نامه های بسیاری نیز در زمینه نگاه دین و نگاه علمی با رویکرد دینی  ذهن دانشجویان نیز متمایل می شوند و وقتی فضای ذهنی او تغییر کرد و مشاهده کرد، اسلام تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد قطعا به شکل عملی در این مسیر حاضر می شود.
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی گفت: به عنوان مثال در زمینه روابط بین الملل سرفصل هایی تهیه شده است و نظرات اسلامی در عرصه روابط بین الملل نیز تدوین ودر قالب یک کتاب رونمایی شده است که طی سالها بحث و بررسی این نظرات قوی تر و منجسم تر درقالب نظریه اسلام در عرصه روابط بین الملل در عرصه نظریه و عملکرد ارایه خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه عنوان کرد: اساتید باید رویکرد و نگاه معرفتی اسلام را به کلاس های درس ببرند و از تولید علم دینی کنند و دانشجویان رادر مسیر این تولید و بازتعریف مفاهیم دینی یاری کنند.
وی گفت: حضور طلاب در دانشگاه ها فی نفسه امری مفید است و در این رابطه، لوازمی نیز از ابتدا باید رعایت شود؛ حوزویان بیشتر درس معارف و دروسی که در این عرصه بوده است را تدریس می کردند، ولی حضور طلاب در دانشگاه ها باید با رویکرد تسری دیدگاه اسلام در شاخه های مختلف علوم انسانی صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha