پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حوزه انقلابی

حوزه / مدیر مدرسه علمیه خواهران رضویه مشهد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اهمیت حوزه انقلابی در جامعه اسلامی گفت: حوزه انقلابی حوزه ای است که بتواند طلبه تراز جهان اسلام تربیت کند.

محبوبه زلفی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به ویژگی های حوزه انقلابی اظهار داشت: طلبه انقلابی فردی مومن، متعهد، اگاه و متخصص درمندی است که همواره دغدغه دین دارد و حوزه انقلابی نیز باید بتواند اینچنین طلبه ای را که در تراز جهان اسلام است، تربیت کند.

وی تصریح کرد: نباید حوزه انقلابی امروز را ببیند چرا که ما آینده ای نیز داریم که ان شاءالله این آینده متعلق به ما بوده، پس باید طلبه تراز جهان اسلام را حوزه انقلابی بتواند تربیت کند.

صدور انقلاب از وظایف حوزه انقلابی

زلفی زاده، صدور انقلاب را از دیگر وظایف حوزه انقلابی دانست و گفت: نقشی که حوزه انقلابی در مورد صدور انقلاب دارد، آماده کردن جامعه و دنیا برای تمدن اسلامی است، چون فقط داشتن دولت اسلامی کافی نیست، حکومت اسلامی خیلی کوچک است، ما باید زمینه ساز تمدن و نظام اسلامی باشیم که ان شاءالله بستر ظهور امام زمان (عج) نیز در این راستا فراهم شود.

وی بیان داشت: حوزه انقلابی حوزه ای است که به هنگام ،عمل می کند و به هنگام موضع می گیرد و در جاهای حساس نقش خودش را به خوبی ایفا می کند و همچنین به طبع آن حوزه انقلابی همواره پشت سر ولایت فقیه بوده و مانع از ایجاد بسیاری از فرقه ها و گروه های منحرف فکری می شود.

مدیر مدرسه علمیه خواهران رضویه مشهد با اشاره به اینکه حوزه انقلابی طلبه انقلابی هم که بی تفاوت به انقلاب باشد تربیت نخواهد کرد، گفت: خدا نکند که نفوذ سکولار را در حوزه ها داشته باشیم یعنی حوزه سکولار داشته باشیم چرا که این برای اسلام مصیبت است و به تعبیری دزدی که با چراغ آید، گزیده تر برد کالا، که بر همین اساس اگر خدا نکرده حوزه ما دچار آفت شود، آن مصیبتی برای اسلام است.

وی همچنین نقش حوزه های علمیه در بحث ایجاد حوزه انقلابی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به وظایفی که از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تعریف شد و نقشی که حوزه های علمیه در انقلاب داشتند، نقش اولی که حوزه دارد کادرسازی برای نظام و سیستم اسلامی است.

کادرسازی برای آینده نظام از وظایف حوزه

زلفی زاده اظهار داشت: بنابراین نقش اولیه حوزه های علمیه ما کادرسازی برای آینده این نظام است که این از مهمترین نقش هایی است که باید انشاءالله حوزه بتواند در این راستا انجام دهد.

وی تربیت طلاب و شناسایی استعدادها و نخبه های حوزه را در این زمینه مهم خواند و گفت: بخشی از استعدادها و نخبه های ما باید در حوزه شناسایی و اینها جهت دهی شده که انشاءالله بتوانند در آینده نقش های مهم نظام و رهبری این سیستم را به دست بگیرند، همانطور که امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی یک حوزوی بودند و جانشین بر حق ایشان مقام معظم رهبری  که ایشان نیز یک حوزوی هستند و از دامن حوزه بیرون آمده اند، بنابراین طلاب باید این بزرگواران را الگوی خود قرار دهند و در تمام کارها از ایشان الگو بگیرند.

مدیر مدرسه علمیه خواهران رضویه مشهد با بیان اینکه نقش دوم حوزه های علمیه، تثبیت حوزه است، افزود: حوزه علمیه باید در تثبیت نظام اسلامی حرف برای گفتن داشته باشد، چون به قول معروف حرمت مسجد را باید متولی آن داشته باشد، بنابراین چون حوزه ها رهبران این انقلاب بودند در بحث بعدی آن که تثبیت نظام اسلامی است و این کاری سخت تر از انقلاب به حساب می آید، باید توسط حوزه ها انجام شود.

وی ادامه داد: طلابی که تربیت می شوند در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی هر کدام حکم سنگربان و حافظ این انقلاب را دارند، از تبلیغ چهره به چهره گرفته تا پویش ها، فضای مجازی، باشگاه های اجتماعی همه اینها را می تواند یک طلبه رهبری کند و هنگامی که ما مطمئن باشیم در ابعاد مختلف جامعه، کسی که سیستم را کنترل می کند، فردی معتقد به نظام بوده و حوزوی است ما آسیب های کمتری خواهیم داشت

نقش طلاب خواهر در تربیت نسل انقلابی

زلفی زاده با اشاره به اینکه ما در حوزه خواهران مشغول فعالیت هستیم، گفت: بخشی از نقش حوزه انقلابی مربوط به فرهنگ سازی و انتقال ارزش ها به نسل های آینده است که چون حوزه خواهران مادرانی را تربیت می کند که آن مادران متولی انتقال ارزش ها به نسل های بعدی هستند از این جهت حوزه انقلابی مادر انقلابی تربیت خواهد کرد و مادر انقلابی نیز نسلی انقلابی که ان شاءالله سرباز امام زمان (عج) باشند، تربیت خواهند کرد.

وی همچنین تحول در حوزه های علمیه را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: یکی از طرح هایی که برای تحول در حوزه های علمیه در دست اجرا است، طرح نظام جامع آموزشی است که البته هنوز به اجرا نرسیده ولی با توجه به آیین نامه هایی که ابلاغ شده، این طرح مزایای زیادی دارد.

مدیر مدرسه علمیه خواهران رضویه مشهد با بیان اینکه یکی از مباحث نظام جامع به روز رسانی بعضی از متون حوزه است، افزود: با توجه به اینکه در این راستا متون یک مقدار متناسب با فضای روز و نیازهای روز می شود و همچنین مدت زمان تحصیل هم به 6 سال کاهش یافته و مدارس نیز سطح بندی می شود و اینها از جمله مزایای اجرای طرح نظام جامع به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه امید داریم که نظام جامع بتواند هم سرعت بیشتری به کار بدهد، گفت: اکنون عصر، عصر اطلاعات است، ما اینقدر فرصت نداریم که یک علم را چند سال نگه داریم زیرا علم بعدی ساعت بعد متولد شده است.

زلفی زاده همچنین با تاکید بر اینکه امید داریم در نظام جامع کارشناس تربیت بشود چون امروز ما صرفا مدرک نمی خواهیم، افزود: جهان امروز کارشناس نیاز دارد در این راستا ما نیز باید به سمت تربیت کارشناسان دینی برویم.

نظام جامع تحول نیاز امروز حوزه ها

وی با بیان اینکه همواره مقام معظم رهبری تاکید داشته اند که تحول در متون حوزه ها انجام شود، اظهار داشت: با اجرای این طرح، غیر از کوتاه شدن مدت تحصیل، خلاءهای محتوایی نظام قبلی نیز که بیشتر کتاب ها سنتی بود و چون دیگر احساس می شد بعضی از این کتاب ها موردنیاز روز نبوده و برای همه رشته ها مفید نیست، برطرف می شود.

مدیر مدرسه علمیه خواهران رضویه مشهد گفت: امید می رود در رشته های حوزه نیز تنوع به جود بیاید که البته در این راستا صحبت هایی نیز انجام شده که ان شاءالله قرار است 20 رشته جدید با توجه به نیازهای روز جامعه افزوده شود.

وی خاطرنشان کرد: ما امید داریم این نظام جامع بتواند یک مقداری حوزه ما را به روزتر و همگام تر با جامعه پیش ببرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha