پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام محمدی قائینی

حوزه/ استاد حوزه علمیه همدان  ابراز داشت: مراکز علمی باید هدفشان حقیقت یابی باشد نه مدرک گرایی، که این مطلب در دو نهاد دانشگاه و حوزه مرسوم شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی قائینی، ظهر امروز در کرسی آزاد اندیشی مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) همدان گفت: علوم دانشگاهی علوم تجربی هستند و مربوط فعل خداوند متعال است؛ ولی حوزویان با قول خداوند متعال که شامل اوامر و نواهی می شود سر و کار دارند.

استاد حوزه علمیه همدان تصریح کرد: علم حقیقتی است دارای سه زیر محموعه، نخست عمل به احکام، دوم اعتقاد به باری تعالی و سوم رعایت اخلاق انسانی که تمامی علوم زمانی نافع می شوند که وابسته به این امور شوند و فرقی بین علوم حوزوی و دانشگاهی نیست.

وی در ادامه در رابطه با وحدت بین حوزه و دانشگاه بیان کرد: معنای دانشجو و طلبه یکسان است و هر دو دنبال رو علم هستند و فرقی نیز در علوم نظری و تجربی نیست، در زمان رضا شاه این تفرقه انداخته شد و حوزه را مانع پیشرفت نامیدند.

استاد حوزه علمیه همدان ابراز داشت: مراکز علمی باید هدفشان حقیقت یابی باشد نه مدرک گرایی، که این مطلب در دو نهاد دانشگاه و حوزه مرسوم شده است.

وی افزود: مساله پژوهش باید در راس کارها قرار گیرد، حال فرقی ندارد که در مسایل فیزیک و علوم تجربی باشد یا متافیزیک، باید تولید علم در کشور افزایش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی قائینی در رابطه با مساله وحدت بین حوزه و دانشگاه، گفت: نباید به همدیگر اتهام بزنیم، مثلا حوزویان بگویند دانشگاه بی بند و بار است و همچنین دانشگاه حوزه را متحجر معرفی نکند.

وی در پایان گفت: حوزه و دانشگاه باید تبادل نظر داشته باشند و از تجارب یکدیگر در راستای تحقق بخشیدن به اهداف مقدس انقلاب اسلامی و پیشرفت کشور استفاده کنند.    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha