چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
بمب خوشه ای

حوزه/ روزنامه گاردین فاش کرد: وزیر دفاع انگلیس اطلاع دارد که بمب های خوشه ای ساخت انگلیس در جنگ عربستان علیه یمن استفاده می شود.

به گزارش سرویس بین الملل «حوزه»، روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد: وزیر دفاع انگلیس طبق یک تحقیق دولتی اطلاع دارد که بمب های خوشه ای ساخت انگلیس در جنگ عربستان علیه یمن استفاده می شود.

این روزنامه توضیح داد یک ماه پیش و بعد از زیاد شدن انتقادات در باره استفاده عربستان از بمب های خوشه ای ساخت انگلیس علیه یمن، مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس از این تحقیق که از طرف دولت انجام شد اطلاع پیدا کرد.

از نگاه این روزنامه فاش شدن این مساله بر فشارهای روز افزون علیه دولت انگلیس برای تجدید نظر در صادرات اسلحه به عربستان خواهد افزود؛ مخصوصا بعد از قانونی که آمریکا در هفته گذشته وضع کرده است و  فروش برخی سلاح های پیشرفته به عربستان را منع کرده است.

این روزنامه افشای این حقیقت را مهم ارزیابی کرد زیرا امریکا از سال 2010 به معاده بین المللی عدم استفاده از بمب های خوشه ای پیوسته است و این معاهده آمریکا را ملزم به از بین بردن انبار های دخیره این بمب ها در کشور خود و جلو گیری از استفاده هر کشور دیگری از این بمب ها می کند می باشد.

نگرانی از استفاده عربستان از بمب های خوشه ای انگلیسی زمانی شدت گرفت که این مساله توسط تعدادی از نمایندگان پارلمان بریتانیا از جمله "انجوس روبرتسون" رئیس حزب ملی اسکاتلندی در پارلمان مطرح شد.

اما نخست وزیر انگلیس ترزا می، هفته گذشته از حمایت کشورش از عربستان دفاع کرد و گفت: دخالت عربستان سعودی در یمن از طرف سازمان ملل متحد حمایت می شود و امنیت خلیج(فارس) امنیت ماست و اطلاعاتی که سرویس های جاسوسی ما از عربستان به دست می آورند در نجات جان صدها بی گناه نقش دارد.

لازم به ذکر است، عربستان از سال 2014 مجموعه ای از هم پیمان از 10 کشور را در جنگ خود علیه یمن رهبری می کند و از این طریق از حمایت سیاسی و نظامی انگلیس و آمریکا بهره مند می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha