جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وحید مرادزاده مدیر مدرسه علم الهدی تهران

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علم الهدای تهران گفت: از ديدگاه اسلامي صله رحم بايد به صورت رفتارهاي متناسب و با در نظر گرفتن ويژگي هاي رواني، عاطفي و اخلاقي مطلوب انجام شود تا بهبود روابط فردي، اجتماعي، معنوي و سلامت رواني را در پي داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید مرادزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران، با اشاره به فرا رسیدن شب یلدا، به بیان آداب معاشرت در سیره زندگانی اهل بیت(علیهم‌السلام) پرداخت و اظهار داشت: یکی از رفتارهای نیک در بین مسلمین و به ویژه شیعیان، صله ارحام می باشد.

وی با بیان این که در روایات بسیاری بر اهمیت صله رحم تاکید شده است، گفت: عمل به این سیره بسیار نیک، باعث ظهور آثار و برکات بی شماری در زندگی انسان می شود.

مدیر مدرسه علمیه علم الهدای تهران در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه شب یلدا فرصت خوبی برای رفع کدورت بین خانواده‌ها می‌باشد، افزود: صله رحم یکی از بهترین آداب اجتماعی اسلام است که در تحکیم روابط خانوادگی نقش کلیدی دارد و بر این اساس است که حضرت علی(ع) در بیان اهمیت این فریضه مهم اجتماعی می‌فرماید «صله رحم انسان را در میان خانواده و بستگانش محبوب می سازد».

حجت الاسلام و المسلمین مرادزاده ادامه داد: بر اساس آموزه های اسلام و سیره اهل بیت(ع)، همه اعضای خانواده موظف هستند ارتباط بین خود را گرم و صمیمی نگاه داشته، و از تنش‌هایی که موجب به هم خوردن روابط خوب خانوادگی است جلوگیری نمایند، زیرا وجود فضایی آرام و صمیمی، زمینه را برای بیان بسیاری از مسائل علمی و معنوی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به آسیب‌های دنیوی و اخروی قطع رحم با خویشاوندان، و با بیان این که به هم زدن ارتباط فامیلی، در آموزه های اسلامی، بسیار مورد نکوهش قرار گرفته شده است، خاطرنشان کرد: حتی در مواردی که یکی از خویشاوندان انسان دارای افکار و منش غیراسلامی است، بازهم بر حفظ مسئله صله رحم تأکید شده و بر همین اساس می توان از امکانات عصر حاضر از جمله با یک تلفن چند دقیقه ای، یک احوال پرسی ساده را انجام داد.

این استاد حوزه علمیه تهران با بیان اینکه توصيه اکيد به صله رحم و دوري گزيدن از قطع رحم، يکي از مهمترين راهبردهاي اخلاقي و حقوقي اسلام، در ايجاد همبستگي بین خانواده‌ها و تحکيم پيوندهاي اجتماعي است، تصریح کرد: بررسي مسئله‌ صله رحم، و چگونگي تأثير آن بر ارتباط خانوادگی، و سلامت روحی و رواني انسان‌ها به لحاظ روان شناسي و تربيتی، از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین مراد زاده با بیان اینکه دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا باید موجب ارتقاء معنویت و مطابق با سبک زندگی اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: از ديدگاه اسلامي، صله رحم بايد به صورت رفتارهاي متناسب با ويژگي هاي رواني، عاطفي و اخلاقي مطلوب انجام شود تا بهبود روابط فردي، اجتماعي، معنوي و سلامت رواني را در پي داشته باشد.

وی افزود: صله رحم نه تنها برای مؤمنان، بلکه حتی برای همه مردم یک شهر سودمند است؛ شهری که مردمان آن با انجام صله، محبت و دوستی را برای همدیگر به ارمغان می‌آورند و در مشکلات یکدیگر با خوش خلقی و مهربانی غمخوار و پشتیبان هم هستند، قطعاً شهری آباد و با نشاط خواهند بود.

 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha