چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
صله رحم

حوزه/ عضو انجمن روان شناسی حوزه علمیه قم گفت: اهتمام به صله رحم دارای آثار و برکات مهمی در بُعد روانی و اجتماعی است.

دکتر حمزه عبدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: وقتی در مناسبت هایی چون شب یلدا، عید نوروز و به خصوص اعیاد مذهبی افراد و خانواده ها دور هم جمع می شوند، این دید و بازدید و صله رحم آثار مهم عاطفی و روانی برای فرد و کلیت خانواده به همراه دارد.

وی افزود: صله رحم علاوه بر آن که باعث گشودگی فضای خانواده و تحکیم روابط به لحاظ روانی و عاطفی می شود، در رفع کدورت ها و اختلافات نیز بسیار موثر است و از این حیث نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث همچنین ادامه داد: در این دید و بازدیدها  خُلق و خوی افراد بهتر می شود و اگر تجربه های هیجانی منفی دارند یا در این مراودات به فراموشی سپرده می شود و خیلی از اوقات ناراحتی ها اگر شدید نباشد در این مهمانی ها کنار زده می شود.

وی با اشاره به مساله حمایت اجتماعی در این قضیه گفت: در روایات نیز داریم که وقتی افراد صله رحم می کنند این مساله باعث آشنایی افراد با مشکلات یکدیگر و گسترده شدن چتر حمایت اقوام و خویشان از افراد می شود که خودش عملاً یک منبع حمایت اجتماعی مهم به شمار می رود.

عبدی اضافه کرد: از سویی به برکت صله رحم ، توانمندی و احساس کارآمدی و قدرت حل مساله در میان اعضای خانواده و فامیل بالا می رود و خود این مساله نشانه دیگری بر ارتقای سلامت روانی فرد و جامعه است.

وی بیان داشت: همچنین صله رحم در کمرنگ شدن آسیب های اجتماعی بسیار مهم است چه آن که باعث شکل گیری یک نوع نظارت اجتماعی می شود و به این طریق افراد از درون قوم و خویش خود بهتر می توانند به کنترل آسیب ها و جلوگیری از توسعه آن ها اهتمام بورزند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha