پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین غلامعلی صفایی بوشهری

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، بردگی مدرن و دوری از خدا را محصول علوم انسانی غربی خواند و تصریح کرد: ایستگاه نهایی وحدت حوزه و دانشگاه دستیابی به تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری، امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه خلیج فارس با گرامیداشت این یاد و خاطره شهید مفتح گفت: تمدن اسلامی و نیل به آن که خاستگاه دین اسلام و انقلاب اسلامی است در مسیر تحقق خود به اموری نیازمند است و مهمترین آن پیشرفت فوق روز علم و دانش و تولید منابع انسانی کارآمد و جهادگر و نیز تدوین برنامه جامع دانش بنیان فرهنگی و انقلابی جهت دستیابی به تمدن اسلامی و مدیریت آن است.

امام جمعه بوشهر افزود: در این هندسه که داری اضلاع سه گانه مرتبط است چه علوم پایه و چه علوم تجربی، باید محصولات تجربی دانش بنیان داشته باشیم که در نظام علم و فناوری جهانی نه تنها خود کفا بلکه مرجع باشیم.

وی با بیان اینکه جهان دچار چالش در علوم انسانی است، گفت: جهان دچار بحران هویتی شده است و به یک نوع خود گمشدگی هویتی مبتلا است که مسائلی همچون اعتیاد و خودکشی های دسته جمعی  و حرکت در مسیر خود فراموشی و سلطه پذیری نمونه هایی از این موارد است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان بوشهر در بیان تعریف علوم انسانی از انسان توسط استکبار، ابراز داشت: تعریف این تفکر از علوم انسانی یعنی انسان بدون خدا و بدون معنویت و کرامت است که باید برای تنهایی خود بجنگد تا طعمه نشود.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: جهان غرب از دیرباز در این اندیشه بوده است که علوم انسانی را به سود اندیشه خود که چپاول ثروت و تسلط بر مراکز قدرت است، تسخیر کند به همین دلیل مهمترین تهاجم استکبار در تاریخ، تهاجم به علوم انسانی بوده است که بایستی آن را نجات داد چراکه نجات آن، نجات فرهنگ انسانی در جهان است که همان بازگشت به عبودیت الهی را در پی دارد.

وی، محصول علوم انسانی غربی را انسان بدون خدا و بردگی مدرن دانست و گفت: وحدت و جهاد حوزه و دانشگاه جهت افشای ماهیت انسانی غرب است و بالطبع باید در درون نظام به تولید مبانی انسانی و برگرفته از قرآن و سنت و عقلانیت دینی بپردازیم و فضای جهانی را به عنوان کانون مرجعیت به ایران معطوف کنیم و حوزه و دانشگاه در این راه بسیار می توانند موثر باشند.

نماینده ولی فقیه در بوشهر با بیان اینکه اگر علوم انسانی را احیا نکنیم سلطه جهان استکبار همه جا را خواهد گرفت گفت: از این رو در صورت احیای علوم انسانی، کاری بزرگ در عرصه جهانی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران در موضوع علوم پایه و تجربه از دیرباز دارای تجربه و استعدادهای شگرف بوده است، ابراز داشت: در علوم تجربی مثل فناوری های ناو و بیوتکنولوژی از دیرباز به عنوان یک قطب مهم  و در برخی از آنها به عنوان مرجعیت بوده است و بعد از رونسانس جهان متوجه شد که باید به سمت علم و فناوری نوین رود و یک سرقت علمی از مسلمانان توسط غرب صورت گرفت که بزرگترین سرقت علم در تاریخ بشر رخ داد.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری با بیان بیان اینکه سال ها بود که در پیشرفت علمی عقب افتاده بوده، افزود: به برکت انقلاب اسلامی و هدایت های مقام معظم رهبری بحث تولیدات دانش بنیان و تولید علم و حمایا از مراکز و پارک های علم و فناوری و نیز تبدیل علم به ثروت و تجاری کردن آن و تبدیل به محصول و فناوری دانش بنیان ارائه شد به طوری که در نانو کشور ایران جزو هشت کشور اول جهان است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان بوشهر ادامه داد: حوزه و دانشگاه در رسیدن به این هدف می توانند موثر باشند و باید در یک ریل و با محوریت مشخص قدم بردارند که ایستگاه آنها دستیابی به تمدن اسلامی است.

وی، ضلع دوم را تولید منابع انسانی کارآمد عنوان کرد و این موضوع را یکی از مهمترین کارهای حوزه و دانشگاه برشمرد و گفت: دانشجویان و طلاب باید جهادی، انقلابی و اهل پژوهش و تولید باشند و اگر دانشگاه و حوزه فقط فضای تحصیل علم باشد و پژوهش و تولید علم نداشته باشد، یا تولید علم بدون تبدیل آن به محصول باشد دچار مشکل می شویم و اصطلاحاً کشور دچار مرگ مغزی خواهد شد که در این صورت نمی توان برای رسیدن به تمدن اسلامی تلاش کرد و مدیریت ما به دست خارج می افتد.

امام جمعه بوشهر تاکید کرد: باید در دانشگاه و حوزه تولید منابع اسلامی و الهی با شاخصه های انقلابی، بصیرت، مردمی و پژوهش و تولید علم داشته باشیم و اگر منابع انسانی کارآمد تولید نکنیم قطعا در تولید علم مشکل خواهیم داشت و محصولات علمی ما نیز به سرقت خواهد رفت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: تمدن اسلامی برای دستیابی و ارتقا آن نیازمند منابع انسانی کارآمد است.

وی، ضلع سوم را برنامه ریزی عنوان کرد و گفت: بدون برنامه ریزی هیچ حرکتی به نتیجه نمی رسد؛ اگر برنامه ریزی بر اساس واقعیت و آرمان ها نباشد دچار مشکل می شود.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری، رسیدن به تمدن اسلامی را اوج تعالی انسان عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی برای رسیدن به این هدف نیازمند دانش معرفت دینی و دانش علوم پایه و تجربی است و انسانی مومن و کارآمد می خواهد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه اقتصاد ما منوط به برجام نیست، افزود: یکی از مشکلات کشور در عرصه اقتصاد انسان های قوی با نگاه الهی طرح و برنامه ریزی 50 ساله نکرده بودند از این رو همیشه برنامه اقتصادی کشور دچار روزمرگی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha