پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
برنامه گل و بلبل

حوزه / استقبال خوب از برنامه «محله گل و بلبل۱» در سال گذشته از سوی مخاطبان باعث شد. این برنامه به عنوان سومین برنامه منتخب مردم در سال گذشته شناخته شود و بر این اساس عوامل آن از اردیبهشت ۹۵ سری دوم آن را کلید زدند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، چندسالی است شبکه 2 سیما با برنامه های موفقی که در عرصه کودک و نوجوان داشته فضای  جدیدی را در این عرصه باز کرده است از "مسابقه محله" تا "فیتیله"  و "محله گل و بلبل" و حالا نیز "محله گل و بلبل 2 " نمونه ای از تلاشهای برنامه سازان، متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم ملی؛ برای کودکان و نوجوانان است.

نبی مکرم اسلام فرمودند «یاد دادن چیزی به کودک مانند حکاکی کردن بر روی سنگ ماندگار و ابدی است و اثر آن در آینده بر روح و روان و منش کودک پایدار می ماند».این روایت را می توان خط شاخص رسانه در حوزه کودک و نوجوان دانست.

کودکان ، نوجوانان و جوانان باید در معرض فرصت های کسب مهارت در زمینه تربیت و رفتار اجتماعی مناسب ،اخلاق و مدیریت و شناخت در فضای مجازی قرار گیرند تا قادر شوند هویت ، روابط و گروه های اجتماعی خودشان را مدیریت و توسعه دهند.

برنامه محله گل و بلبل با حضور عمو پورنگ (داریوش فرضیایی) از شبکه دو سیما پخش می‌شود، اما برخلاف برنامه‌های قبلی او، محله گل و بلبل یک اثر نمایشی است که بخش‌های مختلفی دارد. بعضی بخش‌هایش بیشتر قصه‌محور است؛ مثل بخش‌هایی که عمو پورنگ را در خانه خودش و در کنار پدر و مادرش می‌بینیم. برخی دیگر از بخش‌های این برنامه جنبه آموزشی پررنگ‌تری دارند؛ مثلا این‌که کودکان و نوجوانان را به نکته‌ای پند می‌دهد.

در عین حال چاشنی سرگرم‌کننده هم برایش در نظر گرفته اند؛ به این ترتیب به همان روال قدیمی برنامه‌هایی که عمو پورنگ اجرا می‌کرد، در محله گل و بلبل هم بچه‌ها دور هم جمع می‌شوند و با هم سرود می‌خوانند و دست می‌زنند.

استقبال خوب از برنامه «محله گل و بلبل1» در سال گذشته از سوی مخاطبان باعث شد. این برنامه به عنوان سومین برنامه منتخب مردم در سال گذشته شناخته شود و بر این اساس عوامل آن از اردیبهشت 95 سری دوم آن را کلید زدند.

*دیدگاه های تهیه کننده، مجری و نویسنده این برنامه

تهیه کننده این برنامه در مصاحبه ای گفت: ما در سری دوم برنامه نفرات و دکورهای جدیدی را به کار اضافه کرده ایم همچنین تلاشمان این است با استفاده از فضا و ابزارهای فانتزی اتفاقات جدیدی را در حوزه برنامه های کودک رقم بزنیم.

آقاجان‌زاده در اهمیت فعالیت در فضای مجازی گفت: مقام معظم رهبری چندی پیش درباره فضای مجازی تأکید بسیاری داشتندکه در تلویزیون به این فضا کمتر پرداخته می شود. لذا ما نیز تلاش‌مان بر این است تا در بخش فضای مجازی که در حال حاضر دغدغه اغلب جامعه است ، آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها و فرزندان ارائه دهیم.

 درویش علی پور نویسنده، این برنامه نیز گفته بود تلاش کرده ایم در سری دوم محله گل و بلبل مفاهیم زیادی را در قالب داستان به بچه ها آموزش دهیم، استفاده درست از فضای مجازی، یکی از مهمترین آنهاست ؛ درحال حاضر بیشتر خانواده ها نگران آسیب دیدن فرزندان خود از فضای مجازی هستند و ما سعی کرده ایم در «محله گل و بلبل 2» به این دغدغه پاسخ دهیم.

*فضای مجازی مزاج انسان ها را به هم ریخته است

داریوش فرضیایی"عمو پورنگ" مجری برنامه «محله گل و بلبل 2» نیز  تاکید کرده است: متأسفانه این روزها مجازی فضای مزاج انسان ها را به هم ریخته و به دغدغه ای برای اقشار مختلف جامعه تبدیل شده است و بسیار خوشحالم «محله گل و بلبل 2» متناسب  با نیاز روز جامعه ساخته می شود و امیدوارم بچه ها و خانواده ها با دیدن این برنامه نحوه استفاده درست از فضای مجازی و نصب اپلیکیشن های مناسب را بیاموزند.

*گام موثر عموپورنگ

در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد که هدف برنامه ترویج اصول و آداب اخلاقی و اجتماعی مناسب در میان گروه کودکان و نوجوانان است در هر قسمت به صورت یک سوژه خاص مطرح می‌شود؛ از فرهنگ شهرنشینی و فرهنگ مطالعه گرفته تا آداب گفت‌وگو با بزرگ‌ترها و نکات اخلاقی، همه از مسائلی است که در این برنامه به آنها پرداخته می‌شود.

*برنامه ریزی غرب برای کودکان مسلمان

با افتتاح شبکه کودک (پویا) و شبکه نوجوان"امید " امید این می رفت این شبکه بتواند در شرایطی که رسانه های غربی تلاش خود را بر تاثیرگذاری بر کودکان و نوجوانان کشورمان گذاشته اند، بتواند خاکریزی را در برابر این هجمه ها درست نماید گرچه تا حدی نیز توانسته موفق باشد، ولی محدود است، زیرا امکانات و تلاش ما در قبال کارهای آنها ناچیز است، باید بیشتر تلاش کرد و سرمایه گذاری بیشتری را داشت. گرچه در این عرصه داشتن دغدغه و مدیریت برای ساخت چنین برنامه هایی مقدمه و رکن اصلی است امید داریم رسانه ملی با ظرفیت هایی که دارد نقش کلیدی  مهمی را در این عرصه ایفا نماید.

نکاتی پیرامون بهتر شدن این برنامه خوب

به طور کلی این برنامه به خاطر حضور «عمو پورنگ» که یکی از چهره‌های محبوب بچه‌ها در تلویزیون است و سایر بازیگرانی که هر یک به نوبه خود برای مخاطب شناخته‌شده هستند، با اقبال خوبی مواجه شده است، علاوه بر برنامه هایی با موضوع بروز ، تعدد شخصیت‌ها و چهره‌های این برنامه، دکور شاد و کودکانه آن در کنار گریم‌های خاص و جدید بازیگران به جذابیت‌های بصری محله گل و بلبل افزوده است.

این سؤال که آیا «محله گل و بلبل» برنامه جذابی است را باید از کودکان پرسید. طبعا نظر من به عنوان یک بزرگسال از نظر مخاطب کودک متفاوت خواهد بود. باید دید آیا مخاطب کودک ، باز هم مانند گذشته با شخصیتی که لباس پلیس یا باغبان به تن کرده، ارتباط برقرار می‌کند یا خیر.

 حضور متعدد بازیگران این مجموعه به نظرم جالب است و معتقدم برای شروع کار خوب است. اما در ادامه نیاز به چیزی فراتر از حضور بازیگران شناخته شده احساس می‌شود تا بتواند مخاطبانش را حفظ کند، علاوه بر بازیگران، باید اتفاقات جالب و متن خوب هم برای چنین کارهایی در نظر گرفته شود، به عنوان مثال هنوز هم برای دکور صحنه از یونولیت‌های رنگی، مقوا و گل گلایل و... استفاده می‌کنیم، یعنی با کم‌هزینه‌ترین امکانات دست به تولید یک برنامه کودک می‌زنیم. در صورتی که باید هزینه شود تا یک کار به خوبی دیده شود و جذابیت بصری داشته باشد.

 اساسِ برنامه‌هایی همچون «محله گل و بلبل» در مسیر همان قالب‌های تعریف شده قبلی است در حالی که باید تلاش شود تا سراغ اسلوب‌های تازه و نوآوری‌های جذاب برویم و بتوانیم نظر طیف مخاطب کودک را به این برنامه‌ها بهتر و بیشتر جلب کنیم.

*برنامه دنیا برای ذائقه سنجی کودک

در همه کشورهای دنیا مدت‌ها قبل از این‌که خوراک جدیدی وارد گروه غذایی کودکان و نوجوانان شود، درباره ذائقه این گروه تحقیق می‌کنند. بعد از ذائقه‌سنجی، یک تست با مقیاس محدود و به صورت منطقه‌ای انجام می‌دهند و در نهایت به تولید انبوه روی می‌آورند. این ذائقه‌سنجی فقط درباره خوراکی‌ها نیست و باید در برنامه‌سازی هم صورت بگیرد. بسیاری از کمپانی‌های خارجی امروزه این کار را درباره مخاطبان کودک مناطق مختلف جهان انجام می‌دهند و پس از تشخیص علایق و سلایق اقدام به ساخت برنامه می‌کنند، به همین دلیل برخی از این آثار می‌تواند به راحتی میلیاردها بیننده را به خود جلب کند. در نتیجه به نظر من آنچه در برنامه‌سازی کودک و نوجوان باید به آن توجه شود، ذائقه‌سنجی این طیف از مخاطبان است."

به گفته ی نویسنده این برنامه تعدادی از قسمت های این برنامه نوشته شده است و بقیه در حال نوشتن است، گرچه اکثر برنامه های تولیدی در ایران طبق این روال است ولی در عرصه جهانی و طبق استانداردهای بین المللی اینطور نیست و زمانی ضبط شروع می شود ؛که کار نوشتن فیلمنامه به کلی تمام شده و فقط بر روی ضبط برنامه تمرکز میکنند؛ باید تجدید نظری برای این روال داشته باشیم تا بتوانیم برنامه هایی  باکیفیتی داشته باشیم، زیرا وقتی تعداد قسمتهای یک برنامه زیاد شد، کیفیت افت خواهد کرد و باید فکری در این باره نمود.

 

عباس زارعی

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha