جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
داعش

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه ارومیه گفت: مقابله فیزیکی با داعش به تنهایی کارساز نیست؛ بلکه باید تمامی زمینه‌ها و بهانه‌های واهی منتهی به درگیری طوایف اسلامی از دست آنان گرفته شود.

حجت الاسلام کریم جباری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره به مهمترین راه مقابله با جریان های تکفیری منطقه، اظهار داشت: در این رابطه باید از کاربرد کلمات خلاف ادب، تهمت و افترا به سایر مذاهب، فرق و اقوام مسلمان پرهیز کرد.

وی ابراز داشت: حتی اگر سایر فِرق مسلمین با بداخلاقی و روش های ناهنجار و تهمت و رد و انکار با مسلمانان برخورد کردند، وظیفه آنان حفظ ادب، منطق، حرمت و احترام است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه شیوه پیامبر و اهل بیت(ع) در برابر بدترین بی ادبی های دیگران، احترام، احسان و اکرام بوده؛ نه بحث های کش دار و محکومیت مخاطبان، تصریح کرد: بی تردید تأثیر این روش های اهل بیت(ع) بسیار بالاتر از مجادلات و منازعات به ظاهر علمی و لجبازی های رایج مذهبی است.

حجت الاسلام والمسلمین جباری با اشاره به اینکه جنگ های فیزیکی اهل مذاهب همواره یا غالبا از بستر منازعات و تنش های عقیدتی و مذهبی نشأت می گیرد، اذعان داشت: متاسفانه در دوران معاصر، دشمنان مسلمانان حتی بحث های دوستانه و علمی فرق و مذاهب اسلامی را با زیرکی و برنامه ریزی سرویس های اطلاعاتی به چالش های مذهبی، ملی، قومی و منطقه ای تبدیل کرده اند.

وی افزود: علاوه بر آن، متاسفانه دشمنان اسلام از این مباحث برای گسترش نفرت مذهبی و به جان هم انداختن مسلمین و نیز قطعه قطعه کردن ممالک اسلامی بهره برداری وسیع کرده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بی شک اگر به بخش های فرهنگی و تبلیغاتی تکفیری ها و گفتمان های امثال طالبان و داعش مراجعه کنیم، درمی یابیم که مهمترین بهانه آنان، دعواهای مذهبی و اختلافات عقیدتی بوده؛ بنابراین در این زمینه هوشیاری، دقت و ظرافت بسیاری لازم است تا بهانه ای به دست دشمنان کینه توز و نیز بازیچه قرار گرفتن افراد جاهل و احساساتی برخی فرق و مذاهب اسلامی فراهم نشود.

حجت الاسلام والمسلمین جباری تصریح کرد: مقابله فیزیکی با داعش به تنهایی کارساز نیست؛ بلکه باید تمامی زمینه ها و بهانه های واهی منتهی به درگیری های طوایف اسلامی از دست آنان گرفته شود.

وی اظهار داشت: اگر مسلمین نتوانند بین خویش و در منطقه خود با یکدیگر برادرانه زندگی کرده و منافع مسلمین را از منافع قدرت های سیاسی بیگانه تشخیص دهند، بی تردید همین وضع فعلی ادامه خواهد داشت؛ چراکه متاسفانه همه نیروهای مسلمین صرف مقابله با یکدیگر می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با ابراز تاسف از اینکه جوان مسلمانی که باید شغل و آینده علمی و اجتماعی درخشانی انتظار او را بکشد، همه زندگی و سرنوشت آینده اش قربانی همین جنگ و جدال های فرساینده منطقه ای می شود، بیان داشت: پس نتیجه این می شود که جهان اسلام در آتش این اختلافات سوخته و بخش های وسیعی از جهان اسلام که جذابیت های فرهنگی و تاریخی بسیار کهنی دارد به ویرانه هایی تبدیل شده و درد و رنج آوارگی و تنها تلاش برای زنده ماندن، هدف اصلی یک مسلمان می شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha