سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین تقوی

حوزه/ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور، گفت: هنر رسانه‌های عمومی مثل منبر این است که الگوهای جامع و ممتاز علمی و معنوی را به جوانان معرفی و بشناساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی در اولین مراسم نکوداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران با موضوع تجلیل از مقام علمی و معنوی آیت الله وحیدی گلپایگانی در مسجد انصارالحجه تهران، با اشاره به آثار و برکات آیین نکوداشت عالمان دینی و مبارزان انقلابی در جامعه، اظهار داشت: برگزاری چنین مراسماتی از اقدامات ارزشمند مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌باشد و لازم است در این زمینه از زحمات حجت‌الاسلام علی اکبری در ترویج و برگزاری نکوداشت علماء تقدیر و تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین مراسماتی مبنای قرآنی دارد، تصریح کرد: خداوند متعال در آیات متعددی می‌فرماید؛ از چهره‌های خدمتگزار و انسان‌های ارزشی تجلیل کنید، و نام و یاد بزرگان دینی را در اجتماع زنده نگه دارید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور عنوان داشت: همیشه در طول تاریخ جوامع بشری انسان‌های که دارای استعداد‌های برتر و ویژگی‌های شخصیتی خاصی باشند، وجود داشتند و در طول حیات زندگی‌شان همواره منشأ برکت و خدماتی به بشریت بودند.

وی ادامه داد: تحول در رشد و تعالی اجتماع به واسطه‌ی همین انسان‌های اندیشمند و متفکر صورت گرفته است. آن‌ها این توان را داشتند تا با جذب افراد و ایجاد وحدت و یکپارچگی، و بهرمندی از توانمندی‌های آنان، معارف الهی و سیره اهل‌بیت(ع) را در جامعه ترویج و تبیین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی تصریح کرد: علماء و بزرگان دین از جمله افرادی هستند که نسبت به آحاد جامعه دارای ویژگی‌های اخلاقی و معنوی متمایز و برتری هستند و انسان بزرگی همچون امام خمینی(ره) مصداق بارز آن می‌باشد.

وی افزود: مگر هر فردی غیر از امام خمینی(ره) توان این را داشت که انقلاب اسلامی را رهبری و به پیروزی برساند. امام(ره) بود که با توکل به قدرت لایزال خداوند و با ویژگی‌های خاص خود، توانست قلوب آحاد مردم ایران را به مبارزه علیه رژیم طاغوت متحد کند و انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به نقش مدیران جامعه در تربیت و پرورش جوانان کشور، گفت: گفتار، رفتار و نوع عملکرد مدیران زیر ذره بین و در معرض قضاوت مردم قرار دارد. بنا بر این اداره کنندگان جامعه نقش کلیدی در هدایت دینی و سیاسی جوانان دارند. زیرا جوانان آن‌ها را الگوی خود می‌دانند و از اعمال و گفتار مدیران جامعه تبعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در این میان هنر رسانه‌های عمومی مثل منبر این است که الگوهای جامع و ممتاز علمی و معنوی را برای جوانان معرفی و بشناساند. زیرا ما مؤظفیم شخصیت‌های نورانی و برتر جامعه را به عنوان الگو برای جوانان و مردم معرفی کنیم و این هدف با برگزاری چنین مراسماتی میسر می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: علماء و بزرگان دین شخصیت‌های ممتازی هستند که خود ساخته‌اند. یعنی عالم به دین و عامل به آن می‌باشند. نسبت به مردم دلسوز بوده و امین و پناهگاه آنان هستند.

وی افزود: خداوند متعال در سوره مریم آیه 41 می‌فرماید «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْراهيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدّيقًا نَبيًّا» یعنی ای پیامبر سیره و سبک زندگی این بزرگان را برای مردم تبیین و آشکار کن، تا مردم آن‌ها را به عنوان انسان‌هایی الهی، صدیق و امین الگوی خود قرار بدهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی، شکرگزاری را یکی دیگر از فلسفه‌های تشکیل این گونه مراسمات دانست، و بیان داشت: کسی که شاکر خدمتگزارانش نباشد، نمی‌تواند شکرگزار خداوند متعال باشد. از این رو چنین مراسماتی زمینه‌ی قدر دانستن نعمات خداوند را برای ما یادآوری می‌کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه تجلیل مردم از یک عالم دینی نشانه‌ی رشد، کمال و بصیرت جامعه است، یادآور شد: تقدیر از آیت‌الله وحیدی گلپایگانی به عنوان عالمی مبارز و مجاهد فقط تقدیر از یک شخص نیست، بلکه تجلیل از علم و دین است.

وی، لباس روحانیت را لباس خدمت به مردم دانست، و عنوان داشت: روحانیت همواره خدمتگزار مردم بوده و بالعکس مردم نیز وقتی عالمی دلسوز و خدوم همچون آیت‌الله وحیدی گلپایگانی را می‌بینند، با جان و دل او را مورد حمایت خویش قرار می‌دهند و در مدت 50 سال که او در این مسجد حضور داشت مردم منطقه همواره پشتیبان و همراه وی بودند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه سنگر و منشأ قدرت روحانیت مکتب عاشورا و مساجد است، افزود: اگر می‌خواهیم جوانان کشورمان را از تهاجمات فرهنگی و مبتذل غرب نجات دهیم، باید آن‌ها را با فرهنگ مسجد آشنا نموده و بسترهای حضور آنان در مراسمات مذهبی و مسجد را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام تقوی در پایان مذاکرات هسته‌ای را نشانه قدرت ایران دانست، و گفت: این قدرت روحانیت بود که مردم را در صحنه نگه داشت و بدین وسیله قدرت‌های شوم دشمنان به ویژه آمریکا را خنثی کرد. و چه زیبا شاعر و ادیب آقای علی معلم دامغانی در قالب شعری قدرت و عظمت روحانیت را در اثرگذاری بر جامعه و سرنگونی رژیم طاغوت به تصویر کشیده است:

مردان روحانى به میدان پا نهادند

آنک جواب عشق را مردانه دادند

جانانه در میدان دل پیکار کردند

طاغوت را از خوابِ خوش بیدار کردند

طاغوت را این زخم جانفرسا برانگیخت

تا حکم خونین راند و نامردانه خون ریخت

از سیل خون‌ها بر زمین تکبیر رویید

هر قطره‏اى بذرى شد و شمشیر رویید

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha