شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محبی

حوزه/ حوزه های علمیه با توجه به رسالت و وظایفی که درقبال نظام اسلامی و مطالبات دینی جامعه دارند، نیازمند تحول در راستای نیازهای نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علی محبی  شامگاه چهارشنبه در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با عنوان « جایگاه تراث در تحول حوزه » با تاکید بر اهمیت تحول در حوزه های علمیه اظهارداشت: معنی تراث روشن است، اما تحول بر دو نوع مثبت و منفی می تواند شکل بگیرد.

مدیر مدرسه علمیه فاطمی قم ادامه داد: تحول مثبت آن تحولی است که مطابق با نیازهای نظامی اسلامی و خروجی آن تربیت طلابی متعهد و متخصص در علوم و معارف اسلامی، پشتیبان نظام و انقلاب ، باتدبیر و مدبر می باشند و می توانند تحول را مدیریت کنند.

وی به تحول منفی اشاره کرد و گفت: آنچه متاسفانه گاهی مورد غفلت واقع می شود، بی توجهی به سنتها و آدابی است که رشد علمی و معنوی طلاب را تامین می کند و از طرف دیگر جایگزین کردن آنها با فرآیندهای قانونی رسمی است که باعث نگاه عجولانه و افراطی به تحول در حوزه می شود و موجب نگرانی مراجع معظم، و اساتید گرام و رهبری انقلاب می گردد، لذا نباید بخاطر موارد جزئی مانع اصل تحول شد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: حوزه علمیه از آن جهت که متولی نظام اسلامی و دینی جامعه و پشتوانه اقامه حکم اسلام است با بروز تحول در اجتماع، روزآمدی این نظام علمی – دینی ضروری است که در این میان حفظ تراث و ارکان حوزه همراه با تحول در روشها و سیاست ها امری لازم است.

وی به مواردی از علل و عوامل نیاز به تحول در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: نیازهای بین المللی و اینکه جهان چشم به حوزه دوخته است و نیازهای عقیدتی و معرفتی خود را از حوزه مطالبه می کند، بحث علوم انسانی که باید اسلامی شود و حوزه و حوزویان متولیان تحقیق و پژوهش آن هستند، نظام اسلامی و نیاز مبرم به پاسخگویی روز به مسائل مستحدثه، شبیه سازی ها و فناوری های پزشکی از جمله این دغدغه ها می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محبی ادامه داد: وجود رقبا که در افکار و اندیشه های امت اسلامی شبه افکنی می کنند و بعضا افکاری سلفی های تکفیری را ترویج می کنند، لذا حوزه های علمیه باید در مقابل این تفکرات، مقاومت داشته و شبهه زدایی کند.

وی تربیت طلاب پاسخگو را ازدیگر زمینه های ایجاد تحول در حوزه دانست و افزود: تربیت طلاب زباندان، مبلغ، متخصص همچنین شناسایی استعدادهای ویژه در طلاب از دیگر دلایل تقویت بحث تحول در حوزه های علمیه است.

استاد سطوح عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه علما و مراجع گذشته نیز فعالیت هایی در عرصه تحولی حوزه های علمیه انجام داده اند، اظهارداشت: هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم و ایجاد نشاط در حوزه های علمیه، فعالیت های آیت الله العظمی گلپایگانی در دوران انقلاب، حضور فعال و تحول موضوع مهدویت توسط آیت الله العظمی صافی، تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) توسط مرحوم آیت الله العظمی فاضل ، تاسیس مدارس متعدد و در شأن حوزه علمیه امام صادق(ع) توسط آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، تاسیس رشته تحقیقی و تفسیری در حوزه کلام توسط آیت الله العظمی سبحانی، تاسیس موسسه اسراء توسط آیت الله العظمی جوادی آملی ، تاسیس مجمع اهل بیت(ع) و احیاء التراث توسط آیت الله العظمی سیستانی و دهها موسسه و مجمع بین المللی از جمله مرکز کامپیوتر نور و جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توسط مرجعی فقید و عالیقدر همانند مقام معظم رهبری نمونه های موفقی از تراث علمای گذشته و حال حاضر حوزه های علمیه است که باید طلاب جوان هویت و اصالت خود را با بهره گیری از این همه میراث ماندگار حفظ کنند.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha