پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

حوزه/باید تحول را دنبال کنیم، ولی به شرط آنکه میراث ما اساس کار قرار گیرد و سنت ها و آداب کهن حوزه وجود داشته باشد و تحول بر پایه آن شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین صرفی شامگاه چهارشنبه در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم اظهارداشت: تراث ما همان کتاب الهی و روایات است،اما وقتی شاگردانم در کلاس از من می پرسند، چرا باید در این عصر و دوران به جای پرداختن به علوم جدید کتاب گذشتگان را بخوانیم، می گویم این «قیاس مع الفارغ» است و هیچ چیزی جای کتب کهن و میراث تاریخی حوزه ها را نمی گیرد.

وی افزود: چرا باید نسبت به تراثی که در حال حاضر به عنوان کتب درسی در اختیارمان است، روی خوش نشان ندهیم، در حالی که برای این میراث علمی به عنوان متون درسی حوزه خون ها ریخته شده و سرها از بدن جدا شده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: همین که امروز نسبت به میراث درسی حوزه توجه می شود و به عنوان کتب درسی و منابع علمی مورد استفاده طلاب است، خود بحث تحول خواهی را رقم می زند، ما باید تحول را دنبال کنیم، ولی به شرط آنکه میراث ما اساس کار قرار گیرد و سنت ها و آداب کهن حوزه وجود داشته باشد و تحول بر پایه آن شکل بگیرد.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم به واسطه اینکه کتبی مربوط به گذشته است به بهانه تحول خواهی کنار بگذاریم در حالیکه محتوای کتابی مانند کفایه الاصول تحول خواه است و پایه بسیاری از علوم جدید همان کتب قدیمی و کهن اسلامی هستند که با تحقیق ها و پژوهش ها به عنوان علوم جدید معرفی می شوند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha