جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: مطابق تحلیل دانشمندان آگاه، حضرت خدیجه(س) در هنگام ازدواج با رسول اکرم(ص) ۲۵ یا ۲۸ ساله و دوشیزه بود و همسری انتخاب نکرده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در همایش صدف کوثر که در راستای تکریم ام المومنین حضرت خدیجه(س) در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فشارهای سیاسی و اقتصادی که از سوی دشمنان تحمیل می شود، تصریح کردند: ما نیز اگر در دوره فشارهای سیاسی و اقتصادی مورد تحریم واقع شدیم، باید همچون حضرت خدیجه(س) مقاومت و ایستادگی کنیم.

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگر ی از سخنان خود با بیان این که تکفیری ها مشکل مهم جهان اسلام هستند، گفتند: دشمنان، تکفیری ها را تحریک می کنند و آتش اختلاف را به سنی و شیعه می اندازند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: باید از طریق سه جبهه سیاسی، نظامی و فرهنگی برای مقابله با تکفیری ها اقدام کرد.

ایشان یادآور شدند: تا ریشه فکری گروه های تکفیری سوزانده نشود، مبارزات سیاسی و نظامی به تنهایی پاسخ نخواهد داشت.

معظم له با اشاره به اینکه زادگاه این افکار تروریستی عربستان وهابیت است، گفتند: پروژه تحقیقاتی درباره زادگاه تروریست ها به سفارش بنده انجام شد؛ در این تحقیق، 89 سند قابل قبول وجود دارد و حقیقت زادگاه تکفیری ها اثبات شده است.

این مرجع تقلید افزودند: این تحقیق که به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است، امیدوارم بتواند موثر باشد و ریشه افکار تکفیری ها را به دنیا معرفی کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با قدردانی از برگزاری  همایش صدف کوثر، اظهار داشتند: صحبت کردن درباره حضرت خدیجه(س) جهات مختلفی دارد و بر این اساس ناچار شدم مسائل خود را مکتوب کنم.

ایشان تصریح کردند: از ویژگی های این همایش این است که برای بانوی بسیار والامقام و مجاهدی تشکیل شده که عده ای خدمات برجسته او را به فراموشی سپرده اند.

این مرجع تقلید افزودند: پیامبراکرم(ص) از برگزاری این همایش خرسند می شوند و حضرت خدیجه(س) از مظلومیت خارج شدند.

معظم له افزودند: بر این اساس می توان حضرت خدیجه را بانوی مظلومه نام نهاد در حالی که زندگی او می تواند الگوی بسیار ارزنده ای برای همه مجاهدان راه خدا اعم از زنان و مردان باشد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: این بانوی بزگوار از کسانی است که مصداق بارز کلام امیر المومنان(ع) در نهج البلاغه است که می فرمود؛ اگر در مسیر هدایت، همراهان کمی داشتید وحشت نکنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: حضرت خدیجه(س) در آغاز کار در حمایت از پیامبر(ص) تنها بودند؛ اما وحشتی به خود راه ندادند و تا پایان محکم ایستادگی کردند و معتقد بودند خدا با ما است.

ایشان تصریح کردند: این بانوی بزرگوار در زمانی که پیامبر(ص) تنها بودند، بعد از حضرت علی(ع) اولین کسی بودند که به پیامبراکرم(ص) ایمان آورد و در کنار او همچون کوه استوار ایستاد و با تمام وجود خود از آن حضرت حمایت می کرد.

معظم له افزودند: هرگاه پیامبر اکرم(ص) در مکه بودند و به خانه می آمدند، بدن نازنینش بر اثر سنگ های دشمنان مجروح بود و این بانوی صبور زخم های پیامبر(ص) را مداوا می کرد و ایشان را دلداری می داد.

این مرجع تقلید افزودند: یکی از نشان های مظلومیت این بانوی بزرگوار این است که تنها دوران مشقت بار پیامبر(ص) را بود و هرگز زنده نماند که دوران عظمت رسول اکرم(ص) را که اسلام تمام جزیره العرب را گرفته بود، مشاهده کند.

این استاد حوزه علمیه افزودند: این بانوی محترم زمانی از دنیا چشم پوشید که مسلمانان در حلقه محاصره بودند و هرگز دوران پیروزی و عظمت رسول اکرم(ص) را مشاهده نکرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: حضرت خدیحه(س) با غم و اندوهی جانکاه چشم از جهان فروبست و پیامبر اکرم(ص) و دخترش فاطمه زهرا(ص) را داغدار ساخت، در حالی که وظیفه خود را در حمایت از اسلام و همسرش رسول خدا انجام داده بود.

ایشان تصریح کردند: زوایای زندگی این بانوی بزرگوار واقعا قابل مطالعه است و در هر زاویه درس بزرگی نهفته است.

معظم له افزودند: گرچه مشهور است که حضرت خدیجه(س) در هنگام ازدواج با رسول اکرم(ص) چهل سال داشت و پیش از آن حضرت با دو نفر دیگر ازدواج کرده بود و دو فرزند داشت، ولی هر دو مسئله از نظر محققین و بزرگان تاریخ کاملا منتفی و اشتباه است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: مطابق تحلیل دانشمندان آگاه، حضرت خدیجه(س) در هنگام ازدواج با رسول اکرم(ص) 25 یا 28 ساله و دوشیزه بود و همسری انتخاب نکرده بود.

این مفسر قرآن کریم افزودند: گروه دیگری از علمای بزرگ شیعه و سنی به این حقیقت معترف بوده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) در چهره پیامبر اکرم(ص) در همان جوانی آینده فوق العاده ای را مشاهده می کرد، گفتند: در هنگام ازدواج با حضرت به رغم نکوهش فراوان زنان عرب که چرا زن باشخصیت و ثروتمندی با جوانی یتیم و فقیر ازدواج می کند، با افتخار خواستگاری ابوطالب را برای رسول اکرم(ص) پذیرفت.

ایشان افزودند: مهریه حضرت خدیجه کبری(س) نود مثقال طلا بود و این بانوی بزرگوار فرمود، خود من این نود مثقال طلا را به رسول اکرم(ص) هدیه می دهم تا ایشان به من بدهد.

معظم له با بیان اینکه این بانوی بزرگوار در تمام دوران زندگانی خود دائما مظلوم و در فشار بود، اظهار داشت: در هنگام وضع حمل حضرت خدیجه(س)، زنی برای کمک به حضرت خدیجه(س) نیامد تا اینکه چهار زن بهشتی برای تولد حضرت زهرا(س) در لباس انسان حاضر شدند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پاکدامنی و عفاف حضرت خدیجه(س) در عصر جاهلیت زبانزد خاص و عام بود، گفتند: عصر جاهلیت، عصر آلودگی زنان بود، ولی پاکدامنی و عفاف حضرت خدیجه(س) زبانزد خاص و عام بود و بر این اساس ایشان را ملقب به عنوان «طاهره» کرده بودند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: یکی از عالمان اهل سنت می گوید حضرت خدیجه(س) سیده زنان عالم در زمان خود بود و مناقبش بسیار است و صاحب کمال، عاقل، جلیل القدر، پرهیزگار و از اهل بهشت است.

ایشان افزودند: همچنین این عالم اهل سنت تصریح کرده که عایشه به حضرت خدیجه(س) رشک می برده، زیرا رسول اکرم(ص) بعد از وفات حضرت خدیجه(س) نیز بسیار از او یاد می کردند و از جمله کراماتش این است که پیامبراکرم(ص) پیش از او با زنی ازدواج نکرده بود و تا هنگام زندگانی حضرت خدیجه(س) با کسی ازدواج نکرد و فرزندان پیامبر از او هستند.

معظم له با اشاره به اینکه متعصبان با تاریخ اسلام بازی کرده اند، گفتند: مخصوصا عمال بنی امیه این مسئله را به حد زیاد رساندند؛ مرحوم علامه امینی می گوید عمال بنی امیه سعی کردند به تمام کسانی که به نوعی با امام علی(ع) ارتباط، دوستی و علاقه داشتند، انگ بزنند و شخصیت آنها را تخریب کنند.

این مرجع تقلید افزودند: این افراد به ابوذر وصله کمونیسم بودن وارد کردند، در حالی که سابقه تاریخی و علمی ابوذر مشخص است و از یاران برتر رسول اکرم(ص) بود؛ مشخص است که این مسئله از علاقه ابوذر به حضرت علی(س) منشا می شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کردند: کسانی که می خواستند بعضی زنان پیامبر(س) را بر حضرت خدیجه(س) برتری دهند، وصله چهل ساله بودن و دوشیزه نبودن را به حضرت خدیجه(س) وارد کردند، در حالی که دروغ است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: همچنین این افراد به پیامبر تهمت می زنند که ثروت حضرت خدیجه(س) دلیل جاذبه ایشان برای رسول اکرم(ص) بوده است.

ایشان با بیان اینکه دوران زندگانی حضرت خدیجه(س) الگویی برای همه زنان و مردان عالم است، گفتند: حضرت خدیجه(س) همه جان و مال خود را تقدیم رسول اکرم(ص) کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha