جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست مشترک دانشگاه سوربون فرانسه و آکادمی اسلامی آلمان

حوزه / نشست علمی اساتید آکادمی اسلامی آلمان و دانشگاه سوربون (بخش مدرسه ­ی عالی کاتولیک) برگزار شد. در این نشست طرفین، ضمن تاکید بر اهمیت گفتگوی ادیان به تشریح دیدگاه مسیحیت کاتولیک و اسلام شیعی درباره «توسل» پرداختند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نشست علمی اساتید آکادمی اسلامی آلمان و دانشگاه سوربون (بخش مدرسه ­ی عالی کاتولیک) برگزار شد.

این نشست علمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، پروفسور دکتر لهوگو رئیس مدرسه­ی عالی کاتولیک دانشگاه سوربون فرانسه ، حجت الاسلام ترابی مدیر آکادمی اسلامی آلمان و رئیس حوزه­ی علمیه­ی هامبورگ و حجت الاسلام سعید جازاری استاد دانشگاه سوربون در حضور اساتید و طلاب و دانشجویان حوزه­ ی علمیه هامبورگ در سالن کتابخانه ­ی مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی نیم نگاهی به فعالیت های آکادمی اسلامی آلمان

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین ترابی با خیر مقدم و خوش آمد گویی به آقایان دکتر لهوگو و دکتر جازاری، برگزاری جلسات دیالوگ و نشست های علمی مشترک بین ادیان را یکی از ضرورتهای جامعه امروزی دانست و گفت: آکادمی اسلامی آلمان از سال 2012 وارد دوره جدید فعالیت های خود شده و به صورت جدّی تری در بخش دیالوگ، آموزش و پژوهش فعالیت دارد. در بخش دیالوگ آکادمی اسلامی آلمان نشست ها و جلسات علمی و برنامه های بسیار خوبی به صورت منظّم با دانشگاهها و مراکز و شخصیت های علمی ادیان برگزار می گردد که در رسانه های آلمانی منعکس می شود. در بخش پژوهش نیز در دو سال اخیر بیش از 20 عنوان کتاب آماده چاپ شده است که بخشی از آنها تالیف و بخشی ترجمه و بخش دیگری تصحیح است. فصلنامه الفجر نیز که با سابقه 34 ساله از گذشته منتشر می شده در این دوره در موضوعات علمی و بروز منتشر می شود و علاوه بر کسانی که آبونمان هستند برای کلیه دانشگاهها ارسال می شود که بازخورد مثبت آن را از طریق ارتباطات ایمیلی مشاهده می کنیم. از ویژگیهای این دوره پر رنگ شدن آموزش تخصصی اسلام و تاسیس حوزه علمیه هامبورگ است. حوزه علمیه هامبورگ در حال حاضر بیش از 30 طلبه از پنج کشور اروپایی (آلمان، اتریش، هلند، بلژیک و فرانسه) در دو بخش برادران و خواهران به صورت جداگانه دارد. همچنین بیش از 10 استاد ثابت و پاره وقت به تدریس اشتغال دارند.

شیعه، اسلام ناب در برابر وهابیت معرفی می کنددکتر لهوگو اسلام شناس

در ادامه دکتر لهوگو اسلام شناس، ریاست حوزه علمیه کشیش های کاتولیک فرانسه و ریاست علمی بخش کاتولیک دانشگاه سوربون فرانسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست علمی و تقدیر از مسؤولین آکادمی اسلامی آلمان برای برگزاری این جلسه، از مکتب شیعه به عنوان یک فرهنگ غنی که می تواند در مقابل فرقه وهابیت اسلام ناب را معرفی کند یاد نمود. وی افزود: فعالیت های آکادمی و اینگونه جلسات دیالوگ فرصت بسیار خوبی برای معرفی مکتب شیعه در اروپا و آلمان می باشد. من حدود پنج سال است که در رابطه با فرهنگ شیعه تحقیقات می کنم و به چند شهر بزرگ مانند مشهد، قم و کربلا که برای شیعیان از اهمیت ویژ ه ای برخوردار است نیز مسافرت کرده ام تا از نزدیک با این فرهنگ آشنا شوم. امروزه بسیاری از مردم فرهنگ غنی شیعه را نمی شناسند و نمی دانند که این فرهنگ غنی می تواند اسلام ناب را به جامعه معرفی کند.

دکتر لهوگو در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اهمیت جلسات دیالوگ بین ادیان اظهار داشت: جامعه امروزی بیش از هر زمانی به جلسات دیالوگ نیازمند است و بسیار مهم است که دین از زبان متخصصان دین بیان شود. به همین منظور ما در دانشگاه سوربون از آقای جازاری برای تدریس فقه اسلامی دعوت کردیم همچنین از علمای اهل تسنن نیز برای تدریس استفاده می کنیم. هدف از گفتگوی بین ادیان این نیست که ما همه چیز را مخلوط کنیم تا یک دین واحد درست کنیم. این تفاوتها حکمتی داشته است اما مهم این است که ما بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم، چنانچه در قرآن نیز آمده است که خداوند می فرماید ما شما را از شعبه های مختلف آفریدیم. دیالوگ به این معنا نیست که ما دیگران را تغییر دهیم تا مثل ما فکر کنند بلکه باید به دیگران اجازه دهیم تا عقاید خود را بیان کنند.

وی ادامه داد: ما در عین حالی که وظیفه عبودیتی داریم وظیفه برقراری صلح و آرامش در جامعه را نیز داریم. این حدیث را قطعا شما بهتر از من می شناسید که می گویند مؤمن کسی است که هر چه برای خود می پسندد برای برادر خود هم بپسندد. متاسفانه برخی این نگاه را دارند که فقط آن چیزی که من به آن اعتقاد دارم درست است و بقیه همه غلط است و کسانی که اعتقاد دیگری دارند گمراه هستند. نگاه ما در دیالوگ با پیروان سایر ادیان باید نگاه مثبت باشد. باید پذیرفت که در ادیان دیگر هم نکات مثبت وجود دارد. طبیعتا خداوند به هر دینی ویژگیهای خاصی را عطا کرده است. تفاوتها را باید پذیرفت اما باید بدانیم که هر دینی غنایی دارد که می تواند به ما هم کمک کند. در بین ادیان ابراهیمی اشتراکاتی وجود دارد که می تواند آنها را به یکدیگر نزدیک کند. یک بودیسم وقتی از خارج ادیان ابراهیمی به ما نگاه می کند می تواند مشترکات را به خوبی ببینید اما گاهی ما که از درون ادیان ابراهیمی به همدیگر نگاه می کنیم نمی توانیم این اشتراکات را به درستی ببینیم و فقط اختلافات را می بینیم.

توسل از دیدگاه مسیحیت

دکتر لهوگو در بخش دوم سخنانش به «توسل از دیدگاه مسیحیت» پرداخت و اظهار داشت: توسل در بین مسیحیان وجود دارد و وقتی یک مسیحی می خواهد توسل کند می خواهد به الوهیت خدا نزدیک شود. ما معتقدیم خداوند خودش را در عیسی جلوه داده و وقتی ما به عیسی متوسل می شویم به خدا نزدیک تر شده ایم. ما معتقدیم عیسی بالای صلیب مُرد و بعد دوباره زنده شد. ما دعاها و نمازهایمان را توسط عیسی  به خدا می رسانیم. همچنین ما معتقدیم افرادی که در این دنیا خوب زندگی کرده اند و افراد نیکوکاری بوده اند می توانند ما را شفاعت کنند و افزاد مقرب الهی می توانند برای ما دعا کنند. هر چه قدر افراد به خدا نزدیک تر باشند دایره شفاعت آنها گسترده تر می شود. برخی از این افراد در جامعه به قداست و نیکوکاری معروف هستند و برخی هم ناشناخته اند ولی می توانند شفاعت کنند.

این اندیشمند مسیحی گفت: من مسلمان و شیعه نیستم ولی وقتی در کربلا و یا قم و مشهد بودم و در حرم ائمه رفتم این احساس را داشتم که این ائمه هم می توانند شفاعت کنند. ما معتقدیم علت اینکه عیسی بالای صلیب مرد این بود که می خواست به ما بفهماند که چیزهای بهتری هم از زندگی وجود دارد که برای به دست آوردن آن باید زندگی را داد و زندگی ذلت بار ارزش ندارد. امام حسین نیز با فدا کردن جان خود به دیگران همین درس را آموخت. در واقع وقتی که ما برای عیسی و شما برای امام حسین بزرگداشت برگزار می کنید برای تحقق توسل است. توسل یکی از بهترین هدایا و الطاف خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی سخنران دیگر این نشست حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود.

نقش رسانه ها در پیشبرد گفتگوی ادیان

وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اهمیت بحث دیالوگ، گوهر همه ادیان را حفظ کرامت انسان بیان نمود و افزود: ما معتقدیم دیالوگ از ضرورت های جامعه بشری برای رسیدن به زندگی مسالمت آمیز می باشد. صلح بین ادیان نقش اساسی در برقراری آرامش و امنیت در جامعه دارد. گوهر همه ادیان یکی است و آن حفظ کرامت انسان است. نکته بسیار مهم این است که جلسات دیالوگ نباید فقط در فضاهای بسته برگزار شود بلکه باید نتایج این جلسات در مطبوعات و رسانه ها منتشر شود. رسانه ها می توانند نقش خوبی در گسترش برنامه های دیالوگ داشته باشند.

تشریح دیدگاه شیعه در زمینه توسل

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های همچنین به تشریح دیدگاه شیعه در رابطه با «توسل» پرداخت و افزود: نظامی که در قرآن برای این جهان معرفی شده است یک نظام توحیدی است. یعنی نظام از او و به سوی اوست. « انا لله و انا الیه راجعون» این مطلب باید خودش را در مقام عمل نیز نشان دهد. بسیاری از آیات قرآن کریم نیز همین امر را آموزش می دهند. « انما الهکم اله واحد». بنابر این ما معتقدیم در بحث توسل اشخاص بالاستقلال کاری نمی توانند انجام دهند و در نظام توحیدی تنها کسی که به طور مستقل می تواند عمل کند خداوند است. لذا اینکه می گوییم مثلا کسی مرده ای را زنده کرده است به اذن خداوند بوده است و یا اگر به اولیای الهی توسل می جوییم در واقع آن را شفیع قرار می دهیم. توسل یک معنای عام دارد و منظور هر چیزی که بتواند انسان را به خدا نزدیک کند می باشد. یک نوع توسل به اعمال صالحه مربوط است مانند دعا، نماز، روزه و ... که این اعمال را برای تقرب وسیله قرار می دهیم. نوع دیگر توسل این است که اشخاص و مقربان درگاه الهی را وسیله و شفیع قرار می دهیم.

امام جمعه هامبورگ خاطر نشان کرد: یکی از نکات مشترک بین ادیان همین توسل است. به عنوان مثال ما معتقدیم که پیامبران الهی مانند حضرت عیسی علیه السلام را هم می توانیم وسیله قرار دهیم. اولیای الهی می توانند وسیله ارتباط و اتصال شوند و حتی واسطه ترفیع درجه انسانها شوند.

وی افزود: سوالی که مطرح می شود این است که آیا انسان باید حتما از طریق وسیله با خداوند ارتباط برقرار کند یا خودش هم می تواند مستقلا ارتباط برقرار نماید؟ در پاسخ باید گفت با توجه به آموزه های قرآن کریم انسان می تواند به طور مستقیم نیز با خداوند ارتباط برقرار نماید. « وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ  أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ  فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ابراز داشت: ولیّ خدا چند نقش دارد و یکی از نقش های ولی این است که کمک کند که گناهان بخشیده شود . انسان وقتی می خواهد به جایگاه خلافت برسد می تواند از ولی خدا استفاده کند. از نظر شیعیان زنده و مرده بودن ولیّ خدا فرقی نمی کند و مربوط به روح است و روح همیشه زنده و ابدی است. مانند ایمان و کفر که به زنده و مرده بودن افراد تعلق ندارد و  به روح آنها تعلق دارد.

وی ادامه داد: ما در قبور ائمه عبادت می کنیم ولی هیچگاه ائمه را سجده نمی کنیم؛ چون سجده نشانه عبادت است و عبادت مخصوص خدای سبحان است. لذا هیچ کدام توسل مغایرت با نظام توحیدی ندارد. خداوند بواسطه لطف بی کران و عنایاتش به بندگان حتی در جهان آخرت هم بستری را فراهم می کند که برخی بتوانند از شفاعت استفاده کنند.

خاطر نشان می شود در پایان این جلسه حضّار در مدت بیش از یک ساعت به طرح پرسشهای کتبی و شفاهی خود پرداختند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد یونس FR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    بسیار عالی