پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله صادق آملی لاریجانی

حوزه/ رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم بسط و توسعه نگاه توحیدی در زندگی فردی، اجتماعی و حرفه‌ای گفت: نگاه توحیدی تمام زندگی انسان را در ساحت‌های گوناگون تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب جلوگیری از افتادن انسان در دام غفلت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت‌الله آملی لاریجانی، که صبح پنجشنبه در سومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که به همت بسیج جامعه پزشکی و با حضور مقامات وزارت بهداشت، جمعی از نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: زندگی امروزی انسان، توأم با کثرت‌های زیادی است که این کثرت‌ها موجب غفلت است.

رئیس دستگاه قضایی افزود: نگاه توحیدی به فکر، روح و عمل انسان سامان می‌بخشد و به حکم آیه شریفه «لِلهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤِمنین»، برای انسان عزت‌آور است.

آیت‌الله آملی لاریجانی، نگاه توحیدی را مبتنی بر اعتقاد به حقیقت مطلق دانست و گفت: این نگاه در سراسر آیات قرآن کریم، خطبه‌های امیرالمومنین علی (ع) و ادعیه وارده موج می‌زند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به استدلال صدرالمتألهین در کتاب اسفار مبنی بر اینکه خداوند بلاحد است، این امر را بهترین استدلال برای توحید دانست و گفت: مالکیت خداوند حقیقی است و مانند مالکیت انسان‌ها صورت اعتباری ندارد.

وی افزود: اگر به آیه شریفه «قُلِ اللّهُمَّ مالِكَ المُلكِ تُؤتي المُلكَ مَن تَشاءُ وتَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وتُعِزُّ مَن تَشاءُ وتُذِلُّ مَن تَشاءُ بِيَدِكَ الخَيرُ اِنَّكَ عَلي كُلِّ شى ءٍ قَدیر» رجوع کرده و به آن اعتقاد و باور قلبی داشته باشیم، شرایط امروزمان بسیار متفاوت خواهد شد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به آیه شریفه «اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِى زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّىٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَهٍ مُّبَرَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَّا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِى ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى‏ نُورٍ یَهْدِى اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَآءُ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِیمٌ»، این آیه را واجد آثار بسیار خاصی برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه ما خودمان با دغدغه‌ها، اشتغالات مادی، پراکندگی و عدم جمعیت، کاری می‌کنیم که این نور را که در تمام عالم ظاهر است، نبینیم و روح و فکر و قلبمان زنگار بگیرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نگاه توحیدی زندگی انسان را عوض می‌کند، به تاثیر این نگاه در ساحت سیاست اشاره کرد و گفت: حضرت امام خمینی (ره) که نه تنها همه ما بلکه جامعه انسانی امروز مدیون مجاهدت‌های ایشان است، با استظهار به وجود حق تعالی و دارا بودن همین نگاه توحیدی است که می‌فرماید «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». باور امام و مقام معظم رهبری این بوده و هست که در برابر قدرت مطلقه حق تعالی و سلطنت او، هیچ کاری از دست هیچ قدرتی برنمی‌آید. وقتی انسان مومن، مستظهر به قدرت مطلقه الهی شد، از تحریم و تهدید و بمب و آتش نمی‌ترسد. تمام اقتدار ما امروز ناشی از همین نگاه است و باید همواره در جهت بسط و توسعه این نگاه گام برداریم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم سیطره نگاه توحیدی به ساحت‌های گوناگون سیاسی از جمله در عرصه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم دیپلماسی و مذاکره نباید باشد چرا که حق متعال ما را مکلف کرده است حرکت کنیم و فعال باشیم. بحث بر سر این است که بر مبنای نگاه توحیدی نباید تصور ما این باشد که اسبابی نظیر مذاکره و دیپلماسی، مستقل هستند بلکه باید بدانیم این اسباب، صرفا استعدادها و لوازمی هستند که جز با اعتقاد به سلطنت مطلق خداوند در این عالم، نمی‌توان با استفاده از آنها به نتیجه مطلوب رسید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی آیات و روایات دیگر در زمینه نگاه توحیدی، بر ضرورت ارتقای سطح این دیدگاه در جامعه پزشکی تاکید کرد و خطاب به جمع حاضر گفت: نگاه توحیدی موجب می‌شود که رفتار و گفتار شما با بیماری که نزدتان مراجعه‌ می‌کند، تغییر کند. گاه ممکن است به بیمار صرفا به چشم یک انسانی که مراجعه کرده تا شما در ازای ارائه برخی خدمات از او مبلغی به عنوان دستمزد دریافت کنید، نگاه شود؛ در حالی که نگاه توحیدی می‌گوید حرفه پزشکی و ارائه خدمت به جامعه، بستری برای تجلی عواطف و رحمت الهی است و پزشک باید خود را وسیله و ابزاری برای مخلوق خداوند ببیند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه پزشکان باید پاداش حقیقی خود را نه در حد پول و مادیات بلکه از سنخ پاداش‌های الهی بدانند، به موضوع مهم اخلاق پزشکی اشاره کرد و افزود: نفع بیمار، عدم اضرار به او، استقلال در انتخاب و عدالت از جمله ارزش‌هایی است که در بحث اخلاق پزشکی مورد بحث قرار گرفته و البته این موضوع، باب مفصلی است که بررسی آن نیازمند انجام کار کارشناسی قوی و فنی است اما اجمالا می‌توان گفت که ضمانت اجرای اخلاق پزشکی در دین ما برخلاف آنچه که در دیدگاه‌های سکولار وجود دارد، همین نگاه توحیدی است.

رئیس قوه قضاییه در پایان از تلاش‌های پزشکان و سایر خدمتگزاران عرصه سلامت تشکر و قدردانی کرد.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha