جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه، حاشیه‌نشینی را یکی از معضلات تاسف بار جامعه اسلامی عنوان کرد و افزود: من هر بار که در این صحنه ها را می بینم بسیار متأثر می شوم و هر انسان دارای وجدانی قلبش با دیدن صحنه‌های حاشیه‌نشینی به درد می‌آید و این نگاه باید بیش‌ از پیش در جامعه تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهارداشت: کمیته امداد مولود مبارک انقلاب اسلامی است که با خدمات و آثاری که بر جای گذاشته است همه باید قدردان تلاش های ارزشمند آن باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: باید هویت کمیته امداد یک هویت اسلامی، انقلابی ، ممتاز و ویژه ببینیم و باید از این هویت صیانت و عمق پیدا کند.

امام جمعه قم بیان داشت: کمیته امداد برآمده از متن انقلاب است برخلاف برخی نهادهای انقلابی که به‌ مرور زمان حذف و یا ادغام شدند، کمیته امداد هویت خود را حفظ کرد و امیدواریم تجربه خدمت به محرومان در این نهاد صیانت شود.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: تجربه خدمت به نیازمندان و محرومان از مرزهای کشورمان گذشته و در حال فرامرزی شدن است، هرچند که مشکلات اعتباری موجب کاهش این مسئله شده است ولی به دنبال گسترش و توسعه این تجربه به کشورهای اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه تجربه خدمت به محرومان باید به جبهه مقاومت نیز برده شود، گفت: در این راستا حوزه‌های علمیه می‌توانند همکاری‌های لازم را با کمیته امداد داشته باشند و حتی کارگروهی را به منظور تبادل تجریبات و همکاری های متقابل با همکاری مجموعه های حوزوی داشته باشیم.

امام‌جمعه قم با تأکید بر اینکه گسترش فرهنگ خدمت به محرومان نیازمند اعتبار خاصی نیست، افزود: انتقال تجربه در حوزه به سهولت صورت می‌گیرد، زیرا روحانیون در طول تاریخ، ضمن اینکه هدایتگری مردم را بر عهده‌ دارند، دستگیری از مستضعفان را نیز در دستور کار دارند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به توسعه فعالیت های فکری و تجربی کمیته امداد در عرصه بین المللی بیان داشت: امروز کمیته امداد دارای تجربه و نگاه عمیقی به مسائل حمایتی و کارآفرینی دارد که می تواند از بعد نرم افزاری خدمت بزرگی را به مجموعه های بین المللی به ویژه المصطفی با پوشش قریب به 70 هزار خانوار طلبه خارجی و ترویج آن در کشورهای دیگر نقش ارزشمندی را ایفا کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: انتقال این تجریبات نیاز به اعتبارریالی خاصی ندارد و فقط انتقال و آموزش تجربیات می باشد که دستاوردهای خوبی در کشورهای مختلف جهان بر جای خواهد داشت.

وی افزود: ما به عنوان حوزه تبعاً این را بدانیم که روحانیت در طول تاریخ ضمن اینکه نقش معنوی و هدایتگری امت اسلامی را داشته است، در خصوص مسائلی معیشتی ، غمخواری مردم دخیل بوده است و این عنصر جزء ذات حوزه است ، امدادگری، غمخواری، یاری رساندن و دستگیری از ضعفا از خصوصیات ذاتی حوزه و حوزویان می باشد.

فعالیت بیش از 1500 مدرسه علمیه و حوزه علوم اسلامی در کشور

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه کمیته امداد ارتباطات خود را با مساجد و حوزه های علمیه مرتبط کند، اظهارداشت: در حال حاضر بیش از 1500 مدرسه علمیه و حوزه علوم اسلامی در کشور به همراه مساجد وجود دارد که کمیته امداد می تواند از این ظرفیت عمومی و اجتماعی به نحو شایسته ای بهره کافی ببرد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به راه اندازی مرکز فرهنگی کمیته امداد در قم ادامه داد: این اقدام ارزشمندی است که خوشبختانه پایلوت آن در قم انجام‌ شده است و به ‌طور قطع باید این اقدام در سراسر کشور ادامه یابد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه به تشکیل دوره های « فقه و اخلاق امداد » اشاره کرد و گفت: فقه و اخلاق در امداد باید جدی تلقی شود، زیرا اسلام در فلسفه و فقه تئوری و نظریه‌های مهمی دارد که می توان در این زمینه‌ها به‌صورت جدی کارکرد.

آیت الله اعرافی افزود: فرهنگ جامعه باید به سمتی برود که حس استقلال و کارآفرینی در آن تقویت شود و همچنین آسیب‌های اجتماعی و آسیب هایی که رهبری از آن ابراز نگرانی کردند باید در اولویت رسیدگی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به  خدمات بانکی و رفاهی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه با توجه به این که مقام معظم رهبری نکات متعددی را پیرامون توجه به قشر آسیب پذیر و محروم جامعه بیان داشته اند، اما متاسفانه نه در سیستم بانکی این حمایت ها مشهود است و نه در سیستم رفاهی خدماتی که ارائه می شود شفاف می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حاشیه‌نشینی را یکی از معضلات تاسف بار جامعه اسلامی عنوان کرد و افزود: من هر بار که در این صحنه ها را می بینم بسیار متأثر می شوم و هر انسان دارای وجدانی قلبش با دیدن صحنه‌های حاشیه‌نشینی به درد می‌آید و این نگاه باید بیش‌ از پیش در جامعه تقویت شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به وجود موسسات و عموم جامعه گفت: با توجه به آماری که موجود است بخشی از موسسات تحت اشراف سازمان بهزیستی و برخی زیر نظر کمیته امداد است، به نظر من اگر یک همکاری و هم افزایی در سطوح کلان با سازمان هایی همچون بسیج، هلال احمر  تقویت گردد بی تردید حضور فعال مردم در مشارکت های عمومی بیش از پیش خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور خطاب به فتاح رئیس کمیته امداد گفت: قم را باید حسابش را ویژه ببنید، قم بین المللی ترین شهر ایران و مرکز نشر و معارف اسلام، اهل بیت (ع) و انقلاب است، صدور انقلاب از قم شکل می گیرد، لذا باید نگاه خاص و ممتازی به قم داشته باشید.

انتهای پیام 313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha