پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در مراسم بزرگداشت بانوان شهیده طریق الحسین در اهواز

حوزه/ مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها شهادت را بهترین نوع مرگ دانست و گفت: متأسفانه تبلیغات امروزی، برای شهدا با واقعیت تطبیق نداشته و آن طور که باید در وصف مقام یک شهید، تبلیغ نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، امروز در مراسم بزرگداشت بانوان شهیده طریق الحسین(ع) که از سوی حوزه علمیه در مسجد اعظم اهواز برگزار شد، اظهار داشت: شهادت نعمتی از جانب پروردگار متعال و سودی بزرگ برای هر انسان است.

وی با بیان اینکه شهادت آتش اشتیاق انسان به خدا را شعله‌ور و قلب انسان را تکان می‌دهد، گفت: آرمان شهادت آن زمانی که انسان گاهی از اعمال خویش غفلت می‌کند، توجه بسیار عمیقی در روح انسان ایجاد و اندیشه و فکر او را به‌سوی سوق پیدا کردن به کمال دگرگون می‌کند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با بیان اینکه قربانیان حادثه تروریستی حله، شهدای راه اربعین و امام حسین(ع) بودند، گفت: به‌یقین شهادت آن‌ها دلیلی برای مجاهدت‌های بانوان و پذیرفتن نقش اساسی زن در حماسه عاشورای سال ۴۲ است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، با بیان اینکه مزار شهدا، محل اندیشه و تفکر است، اذعان داشت: شهید و شهادت بیشتر از آنکه برانگیزاننده احساس باشد، اندیشه انسان را روشن می‌کند؛ به همین دلیل باید در وصف شهید و شهادت کتاب‌های بسیاری نوشت و سیره علمی آنان را به صورت واقعی برای جوانان تبیین کرد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص شهید و شهادت گفتگوی عالمانه لازم نیست، بلکه باید نگاه علمی و معرفتی داشت، افزود: باید فرهنگ شهادت را بیش از پیش تبلیغ کرد و با حماسه‌سرایی فریادهای سرشار از عاشقی سر داد.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با تأکید بر اینکه آرزو و دعای شهادت، هیچ‌گاه عمر انسان را کوتاه نمی‌کند، تصریح کرد: شهادت به ظاهر پایان عمر را رقم می‌زند، اما در اصل کاری به عمر انسان ندارد؛ چراکه عمر انسان در هر صورت پایان و به سر رسیده که اگر شهید نشود، خواهد مرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، شهادت را بهترین نوع مرگ دانست و اظهار داشت: متأسفانه تبلیغات امروزی، برای شهدا با واقعیت تطبیق نداشته و آن طور که باید در وصف مقام یک شهید، تبلیغ نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ترس از مرگ بیهوده بوده و شهید به‌ خوبی این موضوع را درک کرده است، گفت: شهادت بسیار سودآور است؛ به همین دلیل ما نباید از شهادت دیگران محزون باشیم، بلکه باید اشتیاق به شهادت را در خود پرورش داده و ترس از شهادت را از بین ببریم.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با تأکید بر اینکه شهادت جمعی از زائران خوزستانی در حادثه تروریستی حله، سبب حضور گسترده مردم ایران در همایش اربعین سال آینده می‌شود، اذعان داشت: سال آینده در ایام اربعین اشتیاق به شهادت خیلی‌ها را به هوس می‌اندازد و قطعاً شاهد حضور بیشتر بانوان خواهیم بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، گفت: شهدای حله به‌واقع جان خود را از دست نداده‌اند، بلکه عمرشان به پایان رسیده بود که خداوند متعال به برکت اباعبدالله الحسین(ع)، مرگ آنها را با شهادت رقم زد.

وی ضمن تبریک به حوزه‌های علمیه خواهران خوزستان، گفت: باید به حوزه علمیه خواهران اهواز تبریک گفت که این‌همه شهید در راه اسلام فدا کرده و مایه مباهات کشور شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود، جهاد زن را خانه توصیف کرد و گفت: جهاد زن در خانه بوده و اگر کسی در خانه خود از دنیا رود، قطعاً ثواب یک شهید را برده است.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، افزود: بانوان همچون مردان نیازی به جهاد و شهادت ندارند، بلکه مأموریت آنان در خانه بوده و برایشان یک جهاد محسوب می‌شود؛ اما در عین حال اگر شهید شدند سعادتی بزرگ نصیبشان شده است.

وی با تأکید بر اینکه عنوان «شهدای اربعین» نام بسیار بزرگی بوده و هیچ‌گاه نباید به فراموشی سپرده شود، اظهار داشت: اگر قرار باشد به زیارت اربعین بر اساس سنت تاریخی نگاه شود، نقش بانوان همچون بانوان اهل‌بیت بسیار بزرگ و شهادت آن‌ها دلیلی برای مجاهدت‌های بانوان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان در پایان با بیان اینکه سال آینده شاهد حضور گسترده بانوان ایرانی در اربعین خواهیم بود، تصریح کرد: سال گذشته با توجه به برنامه‌ها و توطئه‌های دشمنان، از حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین حسینی ممانعت به عمل می‌آمد، اما  امسال شاهد حضوری به مراتب گسترده از پارسال بودیم و قطعاً سال آینده، این جمعیت زیاد بانوان، چند برابر خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha