سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام قاسم الهی صدر شیرازی

حوزه/ مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز با بیان این که جامعه امروز از مکارم اخلاقی فاصله گرفته است، گفت: فرو بردن خشم و دفع رذایل اخلاقی از آنچنان اهمیت و اولویتی برخوردار است که رسول خدا(ص)، هدف بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاقی برشمردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام قاسم الهی صدر شیرازی مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز، عصر امروز در نشست هفتگی این مدرسه به مسئله "کنترل خشم و آثار و پیامدهای آن در اسلام" اشاره کرد و اظهار داشت: اخلاق یکی از ارکان معارف و آموزه های دینی به شمار می رود.

وی افزود: تکامل اخلاقی، آراستگی به اخلاق فاضله و دفع رذایل اخلاقی از آنچنان اهمیت و اولویتی برخوردار می باشد که رسول خدا(ص)، هدف بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاقی برشمردند و فرمودند که "إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ".

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز بیان کرد: طبیعی است که اخلاق دو دسته خصلت ها و صفات فاضله، خوب و پسندیده و صفات رذیله، بد و ناپسند را شامل می شود.

حجت الاسلام الهی صدر شیرازی گفت: میزان کمال و سعادت مومنان به سطح اکتساب و آراستن به فضائل و ترک و پرهیز از رذایل اخلاقی بستگی دارد، در این خصوص بین صفات یادشده نیز مراتب و اولویت هایی وجود دارد برخی صفات نیکو، منشا صفات و برکاتی دیگر می شود و بعضی صفات ناپسند نیز انحرافات و خسارت های بیشتری را به دنبال دارد.

وی به علت ها و عوامل پیدایش خشم و غضب اشاره کرد و گفت: تکبر و خود بزرگ بینی، بخل و طمع، زیاده روی کردن در شوخی و مزاح، حرص زدن برای افزایش ثروت، علاقه داشتن به جاه و مقام، فشارهای روحی، ضعف ایمان و نترسیدن از خداوند از عوامل این صفات زشت و ناپسند می باشد.

استاد حوزه علمیه شیراز به ارزش فرو بردن خشم اشاره کرد و گفت: در روایات متععدی آمده که فرو بردن خشم نشانه بزرگواری می باشد و هرکس که این خصلت در جودش باشد، شایسته سروری است.

*راه های کنترل خشم و غضب

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز در ادامه سخنرانی خود به راه های کنترل خشم و غضب اشاره کرد و افزود: پیشگیری و کنترل هر یک از آفت ها و آسیب ها و رذایل اخلاقی، آثار و پیامدهای ارزشمندی برای فرد و جامعه به دنبال دارد، در این صورت با بکارگیری از عقل خود و تامل کردن در عاقبت و فکر کردن به عواقب آن، از این معضل دوری می نماید.

وی تصریح کرد: ترس از خدا و استفاده از نیروی ایمان، کمک گرفتن از نیروی اراده خود و مراقبت از خود و محاسبه نفس از عوامل مهم کنترل این غریزه هستند.

حجت الاسلام قاسم الهی صدر شیرازی گفت: انسان در هنگام خشم، فورا سعی کنند صحنه را ترک کنند و به جای دیگری بروند، وضو بگیرد و خشم خود را کم کم مهار کند و به ذکر خداوند مشغول شود.

انتهای پیام 313/44

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha