جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گردهمایی مبلغین مدارس علمیه شهرستان کارون

حوزه/ مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گفت: اگر قرار است در مناطق محروم، محرومیت‌زدایی انجام شود باید حتماً توسط علمای دین و روحانیون حوزه‌های علمیه صورت گیرد تا جایگاه عالمان دینی، بیش از پیش در مناطق محروم راسخ شود و یک جوان ببیند که چگونه روحانی می‌تواند در همه ابعاد حیات اجتماعی و فردی، احیاگر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان،در جمع مبلغان مدارس علمیه شهرستان کارون، اختلافات و درگیری‌های مذهبی میان تشیع و فرق ضاله را یک سنت الهی برشمرد و اظهار داشت: یکی از فیلسوفان فرانسوی در نظریات خود بیان می‌کند «جامعه که دشمن نداشته باشد، مرده است و مدیران هوشمند یک جامعه، مدیرانی هستند که اگر دشمن ندارند، دشمن‌تراشی کرده، تا جامعه پیرامونی آنها حیات پیدا کنند»؛ چراکه در بستر اختلافات و درگیری‌ها انسان به رشد و ترقی می‌رسد.

وی هدف از حضور طلاب در جنگ نرم فرهنگی را دفاع از خود و رشد جامعه پیرامونی برشمرد و افزود: هم‌اینک در حوزه مأموریتی شما، یعنی شهرستان کارون، حملات و درگیری‌هایی فکری از جنس جنگ نرم به چشم می‌خورد که باید برای نجات خود و مردم طبق سنت الهی عمل کرده و دین خدا و سنت رسول‌الله را تبلیغ کنید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، راه نجات و راه جلوگیری از عدم آسیب‌پذیری مردم را بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود در منطقه عنوان کرد و گفت: شما طلاب، امکاناتی برای نجات جهان اسلام در اختیار دارید که این امکانات در هیچ کجای ایران اسلامی یافت نمی‌شود که یکی از آن امکانات و امتیازات «تکلم صریح و روان به زبان عربی» است.

ضرورت تسلط طلاب به زبان عربی

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، توانایی تکلم به زبان عربی را بهترین امتیاز برای طلاب خوزستانی برشمرد و اذعان داشت: متأسفانه فراگیری زبان عربی در هیچ یک از حوزه‌های علمیه کشور اجباری نبود و این نقصیه ای بزرگ برای جامعه حوزوی کشور محسوب می‌شود؛ اما تسلط طلاب خوزستانی به زبان عربی، امتیازی است که وجه تمایز با دیگر حوزه‌های علمیه کشور شده و شما طلاب را به نوعی برتر از همه طلاب و روحانیون کشور کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، جذب جوانان از مناطق محروم کلان‌شهر اهواز به حوزه‌های علمیه را یک فرصت استثنایی دانست و گفت: اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی نسبت به فضای کلی شهرستان کارون و دیگر نقاط استان خوزستان، آگاهی کامل داشت، از فرصت‌های پیش رو استفاده کرده و جذب جوانان به حوزه از این مناطق را در اولویت کار خود قرار می‌داد؛ چراکه کارایی جوانانی که در مناطق حاشیه اهواز تربیت می‌شوند، برای «جهان اسلام» به‌مراتب بیشتر از دیگر طلاب سایر استان‌های کشور است.

راهبرد اصلی مسئولان حوزه، جذب طلبه از مناطق محروم باشد

وی در ادامه با بیان اینکه جذب جوانان مناطق کارون، باید افزایش هزار برابری پیدا کند تا جایی که 99 درصد قشر پویای جامعه، حوزوی و طلبه شوند، گفت: اگرچه ظرفیت مناطق حاشیه‌ای خوزستان برای تربیت دکتر و مهندس بالاست، اما بیش از سایر مشاغل، نیروهای جوان و نخبگان عرب‌زبان، برای حضور در حوزه‌های علمیه و کمک به کیان تشیع استعداد دارند؛ پس راهبرد اصلی مسئولان حوزه‌های علمیه باید «جذب چندصد برابری طلبه» از این مناطق باشد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، تصریح کرد: خصلت‌هایی که در جوانان مناطق محروم وجود دارد، فرصت نابی برای مسئولان حوزه‌های علمیه است که باید از آنها در جهت شکوفایی استعدادهای درونی جامعه و کمک به پیشرفت معارف ناب شیعی در جهان عرب بهره برند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، ورود جوانان مناطق حاشیه‌ای خوزستان به حوزه‌های علمیه را یک ضرورت ویژه برشمرد و تصریح کرد: طلبه شدن برای جوانانه‌ای این منطقه ضروری است؛ این انگیزه باید در تک‌تک شما پرورش یابد و به باوری برای مسئولان فرهنگی و مسئولان حوزه‌های علمیه تبدیل شود که جهان اسلام نیازمند جوانانی است که ذاتاً آمادگی و استعداد ترویج معارف ناب پیامبر اعظم(ص) را دارند.

محرومیت‌زدایی؛ پیش‌نیاز جذب حداکثری جوانان

وی در بخش دیگری از سخنان خود، محرومیت‌زدایی را یکی از پیش‌نیازهای اساسی جذب حداکثری جوانان به حوزه برشمرد و اذعان داشت: اگر قرار است در مناطق محروم، محرومیت‌زدایی صورت گیرد و پروژه‌های آب و فاضلاب، اسفالت و راه‌سازی، تأسیس کارگاه‌های کوچک و اشتغال‌زا و پروژه‌های مربوط به صنایع‌دستی و کشاورزی اجرا شود، باید حتماً توسط علمای دین و روحانیون حوزه‌های علمیه صورت گیرد تا جایگاه عالمان دینی، بیش از پیش در مناطق محروم راسخ شود و یک جوان ببیند که چگونه روحانی می‌تواند در همه ابعاد حیات اجتماعی و فردی، احیاگر باشد.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اظهارداشت: در استان خوزستان به‌ویژه مناطق محروم، هر عالم دینی باید «امدادگری بزرگ، از نظر مسائل اجتماعی و آسیب زدایی» و همچنین «کارآفرینی برتر» باشد تا ضمن حضور در شئونات مختلف مردم، نقش خاص خویش را ایفا کند؛ تا جایی که پس از 10 سال اگر کسی گفت که من طلبه هستم، در کنار اینکه از او می‌پرسند چه سطحی از فقه و اصول را خوانده‌اید؟ سؤال می‌کنند که شما در جهت راه‌اندازی کدام کارگاه مؤثر بوده‌اید و کدام راه و شبکه آب و فاضلاب را برای کدام روستا تأسیس کرده‌اید؟.

ضرورت رسیدگی به امور مردم

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع روحانیون حوزه علمیه تهران، مبنی بر اینکه «رسیدگی به امور مردم، جزئی از سه وظیفه اصلی روحانیت است» گفت: نمی‌شود عالمی ادعا کند به ولایت‌فقیه معتقد است، اما طلبه‌ای تربیت کند که اهل درد اجتماعی و اداره جامعه نیست. طلبه‌ای که کار در عرصه اجتماعی را بلد نباشد، در عرصه سیاسی فریب خورده و در عرصه اجتماعی نیز ضعیف خواهد شد که نهایتاً به موجودی منفعل تبدیل می‌شود.

 وی با تأکید بر اینکه شهرستان «کارون» فرصتی برای انقلاب اسلامی، آینده جهان اسلام و مقدمه سازی ظهور از طریق «جذب فراوان طلبه و تربیت آنها برای رفع نیازهای جهان اسلام» است، تصریح کرد: هم‌اکنون این فرصت به واسطه درگیری‌های موجود در مناطق حاشیه‌ای خوزستان پدید آمده و خدا را باید شکر کرد، که موانعی از قبیل «شبهات وهابیت و دیگر جریان‌های منحرف و معاند» بر سر راه حوزه‌های علمیه شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان اینکه «در بطن درگیری و مبارزه، رشد و پیشرفت حاصل می‌شود و این یک سنت الهی است»، افزود: اگر لازم بود یک عالم دینی، با کتاب و نفس نورانی، منطقه‌ای را آباد و فکرهای مردم را اصلاح کند، قطعاً شخص مقدس پیامبر اکرم(ص) از همه شایسته‌تر بود؛ اما ایشان نیز بدون بستر درگیری کار نکرد و الحمدالله که این بستر درگیری در خوزستان هم پدید آمده است.

سوریه؛ میدان درگیری جبهه حق و باطل

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، گفت: با توجه به اینکه درگیری میان حق و باطل، سبب بیداری مردم و مشخص شدن مسیر درست می‌شود، باید خدا را شکر کرد که خوزستان بستر درگیری‌های فرق ضاله شده و با صراحت اعلام می‌کنم که اگر تنها دو نفر از شما طلاب، 10 سال در بطن درگیری‌ها، به مبارزه با دشمن بپردازید، قطعاً می‌توانید کل مصر را نجات داده و سوریه را احیاء کنید.

وی در ادامه افزود: طلابی که آماده درگیری با تهاجمات فکری-فرهنگی دشمن می‌شوند، در آینده صرفاً محدود به خوزستان نشده و قطعاً می‌توانید نقشی اثرگذار و تعیین‌کننده برای جهان اسلام داشته باشند.

ضرورت توسعه مدارس علمیه

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با تأکید بر اینکه باید تا سال آینده تعداد مدارس علمیه شهرستان کارون، چند برابر شود، اظهارداشت: تردید نکنید در صحت این مطلب که باید در شهرستان کارون حداقل 30 مدرسه علمیه راه‌اندازی شود و بنده هم تلاش می‌کنم تا مسئولان را متوجه این ضرورت کنم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، با اشاره به راه‌اندازی مدارس تحصیلی ابتدایی از سوی مدارس علمیه، گفت: برای اینکه به مشکلاتی که امروز با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنید، در آینده بر نخورید، باید از ریشه اقدامی اصلی صورت گیرد و این اقدام می‌تواند راه‌اندازی مدارس تحصیلی از مقطع دبستان باشد.

تربیت نسل آینده انقلاب بر عهده مبلغان است

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، با تأکید بر اینکه تربیت نسل آینده انقلاب بر عهده مبلغان است، تصریح کرد: تا می‌توانید دبستان‌های منطقه را در اختیار گیرید و نیرو برای آینده نظام اسلامی تربیت کنید و این وظیفه مسئولین است که با شما، کمال همکاری را کنند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، شهرستان کارون را ذخیره نیروی انسانی برای کشور عنوان کرد و با بیان اینکه راهبرد اصلی مسئولان باید حمایت همه‌جانبه از حوزه‌های علمیه باشد، اذعان داشت: مسئولانی که از این منطقه زرخیز برای تربیت طلاب و نسل آینده کشور استفاده نکنند؛ از حداقل درک، دانایی و عقلانیت نیز برخوردار نیستند.

تلاش کشورهای توسعه یافته برای کشف مغزهای ایرانی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته به دنبال مغزهای کشف نشده ایرانی هستند، گفت: چرا باید کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن در روستاهای دور افتاده ایران زمین، مدارس تحصیلی ابتدایی و دبیرستان تأسیس کنند؟ با قاطعیت بیان می‌کنم که آنها صرفاً به دنبال کشف مغزهای مردم عشایر و روستایی برای آینده کشورهای خودشان بوده و برای این مهم نیز، میلیاردها تومان هزینه می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه مسئولان غافل از استعدادهای کشف نشده ایرانیان هستند، تصریح کرد: در همین کوچه پس‌ کوچه‌های خاکی و روستاها، مغزهایی کشف می‌شود که با آنها می‌توان آینده نظام اسلامی را تأمین کرد؛ پس نباید این فرصت‌های عجیب را از دست داد.

طلاب افق دید خود را بالا ببرند

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، گفت: بنده هیچ‌گاه در اندیشه اینکه «مبادا منطقه کوت عبدالله به واسطه توطئه‌های وهابیت و دیگر فرق ضاله، آسیب بخورد» نیستم؛ بلکه در اندیشه این هستم که «اینجا می‌تواند تیم‌هایی رشد کنند، که جهان را قبضه کنند» و البته این مسئولیت شما طلاب و مبلغان است.

وی در پایان خطاب به مبلغان حاضر در مراسم، اظهارداشت: شاید افق دید برخی از مبلغان این باشد که یک روحانی منبری خوب شوند یا اینکه به قم بروند و برای قوم خویش افتخارآفرینی کنند! اما به شما عرض می‌کنم که افق دیدتان را بالا ببرید؛ چراکه شما طلاب می‌توانید کارهایی در جهان اسلامی و پس از آن در جهان عالم انجام دهید که هیچ مبلغ و روحانی جز شما نمی‌تواند آن را انجام دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha