شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به جریان دستگیری ملوانان آمریکایی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران، گفت: مگر هرکشوری می تواند چنین اقدامی را انجام دهد؛ حتی بعضی از قدرت های جهانی هم جرات چنین کاری ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اراکی شامگاه جمعه در جمع نمازگزاران مسجد چهارده معصوم قم، با گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم، به جایگاه ایران و ایرانیان در آینده تاریخ امت اسلامی اشاره داشت و گفت: بیشترین حجم روایات ما در این زمینه در منابع اهل سنت است؛ حداقل 5 آیه از قرآن کریم در تفاسیر اهل سنت و شیعه به ایرانیان تفسیر شده است.

وی با اشاره به آیه 54 سوره مائده «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ۚ ذٰلِكَ فَضلُ اللَّهِ يُؤتيهِ مَن يَشاءُ»، تصریح کرد: در این آیه از قرآن کریم به مسلمین صدراسلام خطاب شده که اگر از دین خود بازگردید، به خدا زیانی نمی‌ رسد بلکه در آینده خدای متعال قومی را بر می انگیزد که "خداوند آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند"، "در برابر مومنان متواضع، و در مقابل  کافران سرسخت هستند"، "در راه خدا جهاد می ‌کنند" و "از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند".

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مفسران اهل سنت نظیر فخر رازی در ذیل این آیه به روایتی اشاره کرده اند که از رسول خدا درباره آن قوم پرسش می شود که ایشان پاسخ می دهد از قوم سلمان فارسی هستند.

وی تصریح کرد: براساس آیه 54 سوره مائده، آن قوم رابطه عاشقانه با خدا دارند و در برابر امامان معصوم(ع) و ولایت خاضع هستند.

*مرگ بر آمریکا یک شعار تاثیرگذار است

آیت الله اراکی با اشاره به یکی دیگر از ویژگی های اشاره شده در آیه 54 سوره مائده مبنی بر اینکه در مقابل کافران قوی و شجاع هستند، گفت: این شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر انگلیسی" که مردم ایران می گویند، کوبنده است و کار کمی نیست.

وی با اشاره به اینکه بارها روئسای جمهور آمریکا از شعارهای انقلابی ملت ایران ابراز ناراحتی کرده اند، اظهار داشت: اگر این شعارها تاثیر نداشت، آنها عکس العمل نشان نمی دادند؛ این شعارها در بقیه ملت ها به این گستردگی وجود ندارد.

*حتی قدرت های جهانی هم جرات دستگیر کردن سربازان آمریکایی را ندارند  

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به جریان دستگیری ملوانان آمریکایی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران، گفت: مگر هرکشوری می تواند چنین اقدامی را انجام دهد؛ حتی بعضی از قدرت های جهانی هم جرات چنین کاری را ندارند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در یکی از کلیپ ها بی اعتنایی رئیس جمهور آمریکا به مقام عالی یکی از کشورها مشاهده می شد، اظهار داشت: آمریکایی ها از رئیس جمهور ایران درخواست ملاقات می کنند اما گفته می شود کاری با شما نداریم که ملاقات کنیم؛ این دو موضع را باید بررسی کرد و موضوع ساده ای نیست و رئیس جمهور این قدرت را از اقتدار ملت گرفته است.

*جهاد و مقاومت روحیه عمومی ملت ایران است

وی در ادامه با اشاره یکی دیگر از ویژگی مطرح شده در آیه 54 سوره مائده مبنی بر اینکه در راه خدا جهاد می کنند و خسته نمی شوند، اظهار داشت: رزمندگان انقلاب اسلامی هشت سال جنگیدند و شهید دادند اما امروز نیز مجدد مدافعان حرم نقش آفرینی می کنند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ملت ایران از جهاد خسته نمی شود، گفت: جهاد یک روحیه عمومی در ملت ایران است.

*جوسازی های رسانه ای تاثیری در اراده و مقاومت ملت ندارد  

آیت الله اراکی با تاکید بر اینکه جوسازی و ملامت دشمنان و رسانه ها تاثیری در مقاومت ملت ایران ندارد، ابراز داشت: امروز از طریق ابزارهای مختلف رسانه ای علیه ملت ایران جوسازی های گوناگونی می شود.

*هزینه جنگ فرهنگی علیه ایران در تاریخ سابقه ندارد

وی با اشاره به هزینه های کلانی که برای جوسازی رسانه ای علیه ملت ایران اختصاص داده می شود، گفت: شاید در طول تاریخ، هزینه ای که علیه ایران در رابطه با جنگ رسانه ای و فرهنگی شده است، در هیچ جنگی سابقه ندارد.

این عضو جامعه مدرسین در ادامه به آیه 39 سوره توبه «إِلَّا تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ» اشاره داشت و گفت: در این آیه قرآن می فرماید« اگر برای جهاد در راه خدا آماده نباشید، خداوند شما را به عذاب دردناکی دچار می کند و قوم دیگری را جایگزین شما در جهاد در راه خدا می کند؛ در برخی تفاسیر در ذیل این آیه مقصود از «قَوْمًا غَيْرَكُمْ»، ایرانیان هستند.

آیت الله اراکی با اشاره به آیه 89 سوره انعام «فَإِنْ يَكْفُرْ بِهَا هَٰؤُلَاءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَيْسُوا بِهَا بِكَافِرِينَ»، اظهار داشت: در این آیه به پیامبراکرم(ص) تصریح شده «اگر همراهان و معاصران امروز به این رسالتی که به تو سپرده شده، کفر کنند، ما قومی را عهده دار این رسالت می کنیم که هیچگاه به آن کفر نمی ورزند».

وی همچنین در ادامه به آیه 38 سوره محمد(ص) «وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ» اشاره داشت و گفت: در این آیه نیز تصریح شده «اگر از دین خدا   روى برتابيد، خدا جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود».

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیه 3 سوره جمعه، اظهار داشت: در این آیه «به گروه دیگری که هنوز به مومنین ملحق نشده اند»، اشاره شده است و در تفاسیر گفته شده مقصود قوم سلمان فارسی هستند.

آیت الله اراکی تصریح کرد: باید پژوهش ویژه ای درباره جایگاه ایرانیان در بازگشت و احیای تمدن اسلامی از نظر کتاب و سنت انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ورود حضرت معصومه(س) به قم یک حادثه نیست، ابراز داشت: قم با حضور کریمه اهلبیت(س) به مرکز علم، دانش و نور تبدیل شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: ورود شیعیان به قم پیش از ورود حضرت معصومه(س) بوده است و بعضی از عشایر شیعه کوفه در نتیجه فشارهای بنی امیه به قم هجرت کرده بودند اما قم به عنوان مرکز علم و دانش بعد از حضور حضرت معصومه(س)، حیات علمی خود را آغاز کرد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه پایگاه علمیّت قم در طول تاریخ تداوم داشته است، گفت: حلّه، دمشق، بصره، کوفه و ری در برخی دوران ها از نظر علمی مطرح شده و در گذر زمان کمرنگ شده اند اما قم این ویژگی خود را حفظ کرده است.

*انقلاب اسلامی زمینه ساز انفجار معنوی و علمی قم شد

وی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، انفجاری علمی و معنوی در قم بوجود آمد که این شهر را به مرکزی علمی در جهان تبدیل کرده است.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه امروز برکات قم سراسر جهان گرفته است، اظهار داشت: در روایات اشاره شده که قم حرم اهلبیت(س) است و اهل قم باید قدردان این جایگاه شایسته باشند.

آیت الله اراکی در پایان با اشاره به اینکه ورود حضرت معصومه(س) به قم با احیای تمدن اسلامی از سوی ایرانیان و بازگشت اقتدار به جامعه اسلامی ارتباط دارد، گفت: این اقتدار و پیروزی از قم تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha