جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رسانه ملی در شب یلدا

حوزه/ ناگفته پیداست جامعه اسلامی ایران از تنوع مناسبت های شادی در طول سال برخوردار است، همان گونه که در ایام حزن و اندوه اهل بیت(ع) نیز مناسبت های قابل قبولی برای عرض ارادت به خاندان اهل بیت(ع) وجود دارد.

رسانه ملی در ایام اعیاد می بایست از این فرصت برای شادکردن مردم حداکثر استفاده را ببرد و از این طریق سبک زندگی دینی و بانشاط اهل بیت(ع) نیز تبلیغ گردد.

*اعیاد مذهبی را هم مانند یلدا ببینیم

برنامه های متنوع رسانه ملی در شب یلدا قابل تقدیر است و باید در شادی مردم شاد بود، اما غیر از «یلدا» که یک رسم ملی است اعیاد مذهبی بسیاری داریم، از میلاد چهارده معصوم گرفته تا عیدهایی چون مبعث، قربان، غدیر و ...  انصافاً در این مناسبت‌ها آنگونه که باید از تلویزیون عملکرد شادی را می‌بینیم؟ را شاهد نیستیم، در این روزها نهایت کاری که تلویزیون انجام می‌دهد چیست؟ آیا جز این است که یک یا دو فیلم سینمایی آمریکایی نشان می‌دهد! یا اینکه برنامه «جُنگ محور» که در آن میهمانان خاصی حضور دارند روی آنتن می‌فرستد و برای تماشاگر جذابیت چندانی ندارد، ولی در مناسبتی چون شب یلدا همه شبکه‌های تلویزیون بسیج می‌شدند تا بهترین کیفیت را در کارشان ارائه دهد.

البته این اقدام تلویزیون در جای خود شایسته تقدیر است، حرف اینجاست، وقتی برای مناسبتی چون شب یلدا، چنین حجم برنامه شادی تهیه می‌شود، چرا باید این اتفاق در شب میلاد حضرت رسول (ص) با این حجم و شکل رخ ندهد؟ این سوال نیز به این معنا نیست خدای ناخواسته بخواهیم نیت مسئولان را زیر سوال ببریم، یا اینکه بگویم آنها منظوری از عمل شان دارد، ولی می‌توان گفت؛ برخی مواقع توجه لازم به اعیاد مذهبی در تلویزیون رخ نمی‌دهد.

*یک انتقاد از برنامه «ناردونه»

در برنامه «ناردونه» میهمانان مختلف حضور داشتند هر کدام در جای خود شایسته احترام هستند، اما در این برنامه موسیقی به صورت زنده اجرا شد که مناسب پخش سیما نبود. این آهنگ که «مردم شهر» نام دارد، ترانه‌ای بود که با ملودی بسیار ریتمیک همراه بود، از طرفی حرکاتی که برخی از اعضای گروه انجام می‌دادند در شان یک برنامه تلویزیونی نبود.

مواضع روشنگرانه برخی از روحانیون سرشناس در خصوص موسیقی و اجرای کنسرت ها به جای خود مورد تقدیر و امتنان است، اما ای کاش یکی از این آقایان برنامه «ناردونه» و اجرای «آهنگ مردم شهر» که در سیمای جمهوری اسلامی روی آنتن رفت را می دید، تا همانگونه که در اجرای برخی کنسرت ها روشنگری کردند در خصوص این برنامه نیز تذکر لازم را می دادند چون اجرای این گونه برنامه ها در رسانه ملی به رواج شبهاتی که پیرامون کنسرت‌ها مطرح می‌شود کمک می کند.

*پخش آثار سینمایی استعمارگران چرا؟

تذکر دلسوزانه دیگری که به رسانه سیما باید داد اینکه در مناسبت‌های مذهبی، فیلم‌هایی پخش می‌شود که در حقیقت هیچ سنخیتی با آموزه‌های اسلامی ندارد، هرچند شاید آن فیلم‌ها در سینمای جهان جز کارهای بسیار معروف و پرطرفدار باشند، اما سیمای جمهوری اسلامی باید مروج تولیداتی باشد که در آنها فرهنگ استعمارستیزی تبلیغ می‌شود نه اینکه فیلم‌هایی که ساخت همان کشورهای (استعمارگر)  است روی آنتن برود.

نکته دیگری که پیرامون اینگونه برنامه ها باید به آن توجه شود، چینش میهمانان است برای مثال میهمان آخر برنامه «ناردونه» یک روحانی بود وی در آن بخش، توصیه‌هایی پیرامون اهمیت شادی در اسلام بیان می‌کرد، اما دقت نشده بود این میهمان محترم نباید در آخرین قسمت برنامه دیده شود، چون در پایان برنامه تماشاگر خسته شده و احتمالا از پای تلویزیون بلند می شود لذا دقت به این ظرایف بر غنای برنامه ها خواهد افزود.

*یک اقدام قابل تقدیر

در انتها باید از مسئولان سیما به خاطر حضور خانواده مدافعان حرم در اکثر برنامه‌های ویژه شب یلدا تشکر ویژه داشت؛ اتفاقی که با دید مثبت باید به آن نگریست، زیرا خانواده این عزیزان باید بدانند ملت ایران قدردان آنها هستند که با جانفشانی عزیزانشان، امنیت را برایمان هدیه آوردند تا ما امروز در آرامش شب یلدا را جشن بگیرم و شادی کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha