چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیر و معاونین مرکز تخصصی امام خامنه ای

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: طبق مصوبه جدید، به مراکز تخصصی و موسسات حوزوی اجازه داده می شود با هدف تولید علم و پرورش نیرومتخصص از پایان نامه های طلاب سطح ۳ و ۴ حمایت های مادی و معنوی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار مدیر و معاونین مرکز تخصصی امام خامنه ای اظهارداشت: به منظور تولید علم و پرورش نیروی متخصص با تصویب این طرح کمک شایانی علاوه بر تربیت طلاب متخصص در حوزه تولید علم پیرامون موضوعات تخصصی شکل خواهد گرفت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: وقتی مرکز و موسسه ای از پایان نامه های همسو با اهداف خود حمایت کند نه تنها موجب تولید علم می گردد بلکه پس از اتمام این دوره چند ماهه با یک استاد متخصص در یک موضوع مرتبط می باشد و می تواند نسبت به جذب آن اهتمام داشته باشد.

امام جمعه قم ادامه داد: تولید علم، منبع و متون در مراکز و موسسات علمی و آموزشی حوزه حائز اهمیت است و طرح های پژوهشی و پایان نامه های علمی سطوح 3 و 4 می تواند حمایت ارزشمندی در این خصوص باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: اگر شما سالیانه اقدام به بکارگیری و حمایت 10 پایان نامه کنید در واقع 10 استاد را تربیت کرده اید و این یعنی تولید علم و پرورش نیروی متخصص که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود  مقوله فقه جهاد و دفاع همراه با اخلاق را ضروری توصیف کرد و گفت: باید در سرفصل ها و ارائه متون و منابع به گونه ای طرح ریزی شود که با طرح جامع حوزه همگام باشد و در این نظام نامه رشته ای حوزه های علمیه که در حال تدوین و تکمیل است، جای گیرد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: با توجه به اینکه در آغاز راه و برگزاری دوره اول خواهید بود می بایست درختواره رشته ای را مدنظر قرار دهید چراکه تجربه نشان داده که دوره های اولیه همیشه خوب برگزار می شود ولی در طول سالها در دوره های دیگر با افت مواجه است لذا باید به گونه ای رشته و متون را طراحی کرد که با قوت هرچه بیشتر وارد چرخه شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به نظر شورای عالی درخصوص نحو اداره مراکز حوزوی تصریح کرد: جهت گیری شورای عالی اینست که مراکز حوزوی به منابع پایدار مالی برسند و وقف بهترین گزینه برای این امور می باشد، با راه اندازی دفتر وقف علاوه بر اینکه می توانید وقفی مستقل را ایجاد کنید، با این دفتر نیز می توانید تعامل و همکاری داشته باشید.

آیت الله اعرافی به بحث تحقیق و پژوهش در مراکز تخصصی و موسسات حوزوی تاکید کرد و گفت: اگر نگاهی پژوهشی کامل داشته باشیم بدون تردید گام های موثری در تولید علم و منابع علمی خواهیم برداشت.

وی افزود: مسائل تربیتی، فکری، فرهنگی موازی با علم آموزی و تولید علم باید در حرکت باشد تا علاوه بر علم آموزی بر روی اخلاق و تربیت نیز کار بشود و الگویی شوید برای معرفی به دنیا و این یکی از ابعاد حوزه انقلابی است که در عرصه های اجتماعی و سیاسی تولید فکر، علم و تربیت نیرو می کنید.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی گزارشی از روند فعالیت های مرکز تخصصی امام خامنه ای ارائه کرد.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha