پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرحوم آیت الله واعظ زاده در کنار شیخ حسن صفار

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن صفار گفت: مرحوم واعظ زاده اهتمام به وحدت و تقریب را از استاد خود آیت الله بروجردی آموخت و زندگی خود را در این راه وقف نمود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن صفار روحانی برجسته شیعه عربستانی، در نشست هفتگی خود در شهر قطیف در سخنانی به مناسبت درگذشت آیت الله واعظ زاده خراسانی گفت: آیت الله واعظ زاده خراسانی انسانی مخلص و آگاه نسبت به مساله وحدت امت اسلام و تقریب مذاهب اسلامی بود و با آگاهی تمام به مبانی دینی در این زمینه گام بر می داشت و دیدگاه روشنی نسبت به چالش های پیش روی اسلام و مسلمانان داشت.

وی در ادامه با اشاره به شاگردی مرحوم واعظ زاده نزد مرحوم آیت الله العظمی بروجردی زعیم حوزه علمیه در عصر خود گفت: مرحوم واعظ زاده بیش از ده سال در حلقه درس آیت الله بروجردی شرکت کرد و در تالیف و تدوین دانشنامه حدیثی (جامع الاحادیث الشیعة) در 26 جلد و تنظیم کتاب طبقات الرواة به ایشان کمک کرد.

شیخ صفار ادامه داد: مرحوم واعظ زاده همچون استاد خود آیت الله بروجردی از دقت بالایی در تعامل با احادیث منابع شیعه و سنی برخوردار بود و اهتمام فراوانی به بررسی احوالات روات و تنظیم طبقات آنها داشت و در این زمینه به نظرات علمای اهل سنت نیز به عنوان یکی از راه های شناخت اهداف و معانی روایات توجه داشت.

* آیت الله واعظ زاده زندگی خود را در راه وحدت و تقریب وقف نمود

وی خاطر نشان کرد: مرحوم واعظ زاده اهتمام به وحدت و تقریب را از استاد خود آیت الله بروجردی آموخت و زندگی خود را در این راه وقف نمود و در این مسیر از شعارپردازی به حرکت فکری و فقهی روی آورد و نظرات مفید و مؤثری در این زمینه مطرح کرد و از منتقدان مبالغه و بزرگ نمایی در اختلافات و تفاوت های اعتقادی و فقهی میان مذاهب به شمار می رفت.

این روحانی شیعه عربستانی تاکید کرد: آیت الله واعظ زاده به وحدت و تقریب به عنوان یک اصل غیر قابل بازگشت اعتقاد داشت و بر این باور بود که سهل انگاری و سستی در مساله وحدت جایز نیست و تألیفات زیادی در موضوع وحدت و تقریب از خود برجای گذاشت و علاوه بر این در مجالس علمی و نشست ها نیز موضوع سخنان او چیزی جز وحدت و تقریب نبود.

وی ادامه داد: مرحوم واعظ زاده هچنین مدیر بخش قرآنی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی بود و در چاپ و نشر مهم ترین دستاوردهای علمی تاریخ اسلام در زمینه اعجاز ادبی و بلاغی قرآن کریم اشراف داشت و در این زمینه کتاب "فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته" با نظارت ایشان چاپ و منتشر شد.

شیخ صفار گفت: مرحوم واعظ زاده خراسانی تمام وقت و نیروی خود را صرف تحقیق و خدمت به قرآن کریم نمود و ما از حوزه های علمیه و مجامع و مراکز دینی می خواهم از این عالم ربانی و تلاش های ایشان در زمینه خدمت به قرآن کریم و وحدت اسلامی، تجلیل به عمل بیاورند و در زمینه نشر افکار و اندیشه های ایشان در زمینه وحدت تلاش کنند، زیرا امت اسلام به چنین نظریه هایی در مبارزه با امواج فتنه طایفی و جریان های متعصب مذهبی نیاز دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha