جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ کارشناس عرصه رسانه بر لزوم آگاه سازی مردم نسبت به روز بودن و فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ابوذر منتظر القائم کارشناس فضای مجازی در نشست فضای مجازی، چالش ها و فرصت ها که امروز در تالار اندیشه اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه برگزار شد، گفت: امروزه فضای مجازی و فن آوری اطلاعات به ابزاری جهت حضور و نفوذ در کشورها مبدل شده است.

وی افزود: یکی از مسایلی که امروز باید به آن توجه کرد تبین مساله به روز ماندن، دنبال کردن مسأله و آگاه سازی عموم مردم نسبت به فضای مجازی است؛ این مساله قطعا بر عهده بزرگان و نخبگان کشور است؛ در حقیقت مدیریت صحیح و راهبردی در حوزه فضای مجازی از راه پیدا کردن سؤال های ساده و اصلی و دادن پاسخ های ساده و اصلی به آنها امکان پذیر می شود.

این کارشناس فضای مجازی با ذکر این مطلب که به دو روش معضلات فضای مجازی حل نشدنی می شود، گفت: روش اول این است که معضلات بیش از حد بزرگ شود تا غیرقابل حل شوند و روش دیگر اینکه معضلات کاملا مبهم باشند.

منتظرقائم یادآورشد: سؤالات کلیدی در موضوع فضای مجازی و ابعاد مختلف آن ساده و پاسخ ها نیز همه فهم و قابل درک هستند؛ آنچه امروز و در فضای مجازی با آن مواجه هستیم یک وضعیت غیرعادی است ولی باید این وضعیت غیرعادی نیز باید تحلیل و بررسی شود.

وی گفت: در این بین افرادی هستند که بیان می کنند مشکلات فضای مجازی منحصر به ما نیست؛ آنها بر این باور هستند که برای خیلی از جوامع دیگر هم با توجه به دوری و نزدیکی فرهنگ و حکومت و نظام سیاسی و قطب حاکم بر فضای مجازی مشکلات و تبعاتی را به نسبت ضعیف تر و شدیدتر ایجاد کرده است.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: سه گرایش در تفکر نسبت به حوزه فضای مجازی وجود داد؛ یکی از مشکالت این عرصه آن است که مرز گفتمانی گم شده است و ما نتوانستیم پیوند این گرایش ها را با نظام ارزشیابی درک کنیم؛ البته در این بین گاهی گرایش ها و دیدگاه هایی که مربوط به مبادی نظریه دیگران بوده به ما سرایت کرده است.

وی اظهارکرد: دیدگاه نخست، عدم وجود مشکل در فضای مجازی است که متأسفانه این دیدگاه به جای اینکه در حوزه علوم انسانی بیشترین مخالفان را داشته باشد بیشترین مدافعان را دارد؛ اگر ادبیات ما در حوزه علوم انسانی انتقادی و متصل به آبشخور نظریه داخل یعنی انقلاب اسلامی بود، قدرت ها را به درستی می شناختیم و از ابزارها به خوبی استفاده می کردیم.

منتظرقائم گفت: موافقان دیدگاه دوم بیان می کنند که لازم نیست کار خاصی به معنای تولید و استقلال انجام دهیم؛ این دیدگاه یعنی همه چیز تحت کنترل است، هیچ حرکتی نمی شود کرد و هیچ امیدی نمی توان داشت و تمام حوزه های اقدام در حوزه فضای مجازی در اختیار دشمن است.

وی عنوان کرد: درک واقعیات و حرکت صحیح در این مسیر دیدگاه سوم از موارد سه گانه را تشکیل می دهد؛ واقعیات را باید دید، درک کرد و بعد به عملیات رسانه ای دشمن لباس واقعیات نپوشانیم و به آینده تراشی های آنها اسم آینده پژوهی ندهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha