جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام احمد عابدی

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی امام خامنه ای از آغاز پذیرش طلاب سطح سه حوزه های علمیه در رشته تخصصی فرهنگ جهاد در این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی و معاونین مرکز تخصصی امام خامنه ای در دیدار با مدیر حوزه های علمیه اظهارداشت: بحث جهاد از مباحثی است که ریشه در قرآن و آیات الهی دارد با بررسی آیات قرآن مشاهده می کنیم که بیش از 600 آیه از این کتاب الهی مربوط به جهاد می باشد و این در حالی است که کل آیات مربوط به فقه که نظام حوزه های علمیه بر آن شکل گرفته، حدود ۵۰۰ آیه است.
نویسنده کتاب « الآداب الدينية » افزود: برخلاف تصوری که امروز از حوزه علمیه در عدم پاسخگویی به مسائل کلان جهاد می باشد، علما و روحانیون شیعی از دیرباز در راهبردها، استراتژی ها و حتی تاکتیک های مربوط به جهاد صاحب نظر و عامل بوده اند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آیا هیچ وقت از روحانیون درباره تاکتیک های جنگ سوال می شود، ما به عنوان بخشی از بدنه حوزه علمیه تا کنون به جنگ های آینده فکر کرده ایم و اصلا پاسخگوی به این سوالات چه کسی باید باشد؛ در مسائل نظامی و مباحث مربوط به جهاد و دفاع نیز همین رویه وجود دارد، اگر از احکام اسیر سوال کردند یا دفن کشته دشمن یا حکم غنائم و غیره، ما پاسخگو و خوشحال از توجه افراد نظام اسلامی به احکام هستیم،تصور من این است که به خاطر این خطری که امروز در دنیای اسلام  وجود دارد و این درگیری های داخلی، ضرورت این رشته از همه رشته های موجود بیشتر است.

وی بیان داشت: مرکز تخصصی امام خامنه ای، پذیرش در رشته تخصصی «فرهنگ جهاد» را به عنوان یکی از رشته های سطح سه حوزه را آغاز کرده، بطوریکه این رشته تخصصی عملاً ماهیتی میان رشته‌ای دارد که در تبیین مسئله جهاد از شاخه‌های مختلف علوم اسلامی بهره می‌گیرد و از ساحت جهان‌بینی و ارزشی تا نظام عملی و حقوقی و تبیین مصداقی، نسبت خود را با فلسفه و کلام، اخلاق و تربیت، فقه مقارن و شیعه و تاریخ ترسیم نموده و با رویکرد فهم کارساز از وحی و سنت، در مقام پاسخ به نیازهای فکری و عملی نظام اسلامی و امت اسلام برخواهد آمد.

نویسنده کتاب «الحاشية علي إلهيات » اظهارداشت: محتوای این رشته از «منابع اصیل و متقن اسلامی» در قالب «منظومه فکری و عملی امام خمینی و امام خامنه‌ای» بر مبنای اصل «اندیشه عمل ساز» و تأمین «ایمان متعهدانه» تدوین می شود که در قالب دستگاهی «متحدالاجزا و متماسک» از جهان‌بینی تا عمل، جهاد فی سبیل الله را در آیینه اسلام ناب تبیین می نماید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی گفت: محوریت رشته در تعریف گسترده جهاد شامل تلاش در برابر موانع نظامی حاکمیت الله یعنی «جهاد اصغر» است و انواع دیگر جهاد «کبیر و اکبر» حول آن تبیین می‌گردد.

لازم به ذکر است، علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۳۷۷۰۹۲۹۷-۰۲۵ یا ۰۹۱۹۶۴۹۶۴۰۹ و نمابر ۳۷۷۰۳۶۹۱-۰۲۵ تماس بگیرد. همچنین پست الکترونیک info@jihad.ir و کانال تلگرامی jihad_ir@ در کنار سایت jihad.ir از دیگر راههای ارتباطی با این مرکز تخصصی می باشد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha