جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسقف میشل عون اسقف کلیسای مارونی جبیل لبنان

حوزه/ اسقف کلیسای جبیل گفت: جهان منتظر اقدامی حقیقی برای تحقق مهربانی و رحمت با مشارکت تمام ادیان است؛ اقدامی که تاثیر جهانی داشته باشد چون در این روزگار همه نگران روابط میان بشر و تمدن ها هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته به مناسبت تقارن میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و میلاد حضرت مسیح(ع) نشستی ملی و فراگیر در دیرالانطش در منطقه جبیل لبنان برگزار شد. عنوان این نشست "پیام دین، رحمت است نه ترور" بود که توسط کلیسای مارونی ها جبیل و تجمع علمای مسلمان برگزار شد.

در این نشست شخصیت های مسلمان و مسیحی از جمله شیخ احمد قبلان از روحانیون شیعه، اسقف میشل عون اسقف کلیسای مارونی جبیل، شیخ غسان اللقیس مفتی جبیل، شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه علمای مقاومت، قاضی غسان الحلبی مشاور شیخ نعیم حسن رهبر معنوی دروزی ها و تعدادی از شخصیت های رسمی و حزبی و دینی لبنان حضور داشتند.


 

همه نگران روابط ادیان هستند

اسقف میشل عون در این نشست گفت: جهان منتظر اقدامی حقیقی برای تحقق مهربانی و رحمت با مشارکت تمام ادیان است؛ اقدامی که تاثیر جهانی داشته باشد چون در این روزگار همه نگران روابط میان بشر و تمدن ها هستند.

وی خاطر نشان کرد کسی که رحمت و مهربانی را نیازموده و با آن آشنا نیست، دین را با پیام خشونت معرفی می کند در صورتی که پیام دین، محبت و مهربانی است نه خشونت و ترور.

 

 

مشکل ما زمانی آغاز شد که پیام ادیان را نادیده گرفتیم

شیخ احمد قبلان نیز در سخنان خود در این مراسم گفت: ما هنگامی از لحاظ ملی دچار فتنه و بحران شدیم که حقیقت آسمانی را نادیده گرفتیم و میان مسیح و محمد تفاوت قائل شدیم، اما اکنون به خاطر کشور به میشل عون به عنوان یک رئیس جمهور مسیحی رای داده ایم و او کسی است که نزد مسلمانان هم احترام و جایگاه دارد و واقعیت این است که ما و مسیحیان مشترکاتی مانند خداوند و کشور داریم و این همان موضع مقاومت است، زیرا کشوری که مسیحی و مسلمان دارد شایسته است خون مقدس خود را در راه حفظ شراکت اسلام و مسیحیت فدا کند و از آن جهت که ما در دوستی و کشور خود شریک هستیم، اصرار داریم که قانون انتخابات بر اساس نسبیت در کشور تنظیم و تصویب شود تا از این پس شاهد فتنه و درگیری نباشیم و لبنان، عنوانی برای وحدت و همدلی تمام ادیان و جناح ها باشد.

 

 

مردم لبنان دشمن مشترکی به نام اسرائیل دارند

شیخ غسان اللقیس در این مراسم گفت: اختلاف در دین نمی تواند عاملی برای جنگ و درگیری و کشته شدن هزاران و میلیون ها انسان بی گناه باشد، بلکه تنوع ادیان امری است که موجب غنای بشریت است و ما مردم یک کشور با طوایف و ادیان مختلف هستیم و از ما انتظار می رود به همدیگر احترام بگذاریم و همکاری کنیم و در برابر دشمنان خود به ویژه اسرائیل با هم متحد باشیم.

 

برنامه تکفیری ها از سوی وزارت خارجه آمریکا صادر می شود

شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه علمای مقاومت نیز در این نشست گفت: تکفیری ها این روزها برای جنایت های خود به آیات جهاد استناد می کنند، اما کاملا از آیات رحمت و مهربانی و همزیستی در قرآن کریم غافل هستند، گویی این آیات را ندیده اند و بدین ترتیب آنها اسلامی جدید و متناسب با امیال و شهوات و افکار و اهداف خود ساخته اند و مصیبت بزرگ تر این است که آنها این اهداف را برای خود ترسیم نکرده اند، بلکه عده ای دیگر برای آنها تصمیم گرفته اند و دستورات و برنامه های آنها از وزارت امور خارجه آمریکا یا سازمان اطلاعات موساد اسرائیل صادر می شود.

 

 

افراط، آفت بزرگی بر مسیر پیشرفت و امنیت ملت ها است

در بخش دیگری از این نشست شیخ غسان الحلبی به نمایندگی از شیخ نعیم حسن رهبر معنوی دروزی های لبنان گفت: ما در اینجا حاضر شده ایم تا بگوییم همه به ارزش های دینی و انسانی مشترک پایبند هستیم و همین ارزش ها است که به ما کمک می کند واقعیت را بگوییم و از عدالت حمایت کنیم و از مردم لبنان و مردم مظلوم منطقه دفاع کنیم و اگر ما با دیده عقل و خرد به واقعیت های موجود بنگریم در می یابیم که افراط و تندروی آفت بزرگی بر مسیر پیشرفت و امنیت ملت ها است.

 

بیانیه پایانی نشست

در پایان این نشست بیانیه مشترک حاضران از سوی شیخ حسین غبریس مسئول روابط عمومی تجمع علمای مسلمان قرائت شد. متن بیانیه بدین شرح است:

اول: پیام ادیان آسمانی، رحمت و محبت است و هردعوتی که خلاف آن باشد، خارج از خط انبیا است و ارتباطی با ادیان ندارد، گرچه در این راه به آیات قرآن نیز استناد کند و ادعا کند که از سوی دین سخن می گوید.

دوم: ما انفجار تروریستی کلیسای قبطیان قاهره را به شدت محکوم می کنیم و دین را از این اقدام، بیزار می دانیم و بر این باوریم که این جنایت ها از سوی دستگاه های اطلاعاتی دشمنان برای رسیدن به اهداف آنها اجرا می شود که مهم ترین این اهداف، ایجاد فتنه و دشمنی میان پیروان ادیان است.

سوم: ما بر این باوریم که از بین بردن تروریسم فقط با پیروزی نظامی بر آنها حاصل نمی شود، بلکه باید با خاستگاه های فکری تررویست ها نیز مبارزه کنیم؛ چراکه اگر فکر آنها از بین نرود، امکان بازگشت آنها وجود دارد و در اینجا است که علما نقش ویژه ای در بیان حقیقت و رسوا کردن افکار تکفیری ها دارند.

چهارم: ما بر این باوریم که در جامعه ما اختلافات طایفه ای و مذهبی وجود ندارد، بلکه اختلافات موجود در لبنان، سیاسی است اما برخی بیگانگان می خواهند از طریق دامن زدن به اختلافات دینی بر کشور ما مسلط شوند.

پنجم: ما اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و تلاش آنها برای ممنوعیت پخش اذان و ایجاد محدودیت برای زائران بیت لحم در عید میلاد مسیح و تلاش آنها برای تغییر آثار دینی قدس و یهودی سازی این شهر را محکوم می کنیم و بر این باوریم صهیونیست ها می خواهند با این اقدامات پیروان تمام ادیان را وادار به خروج از فلسطین بکنند.

ششم: با توجه به انتخاب رئیس جمهور و کابینه جدید دولت لبنان ما خواستار تصویب سریع قانون انتخابات هستیم به گونه ای که این قانون بر اساس نسبیت بوده و تمام اقشار و گروه ها در آن سهم داشته باشند و حافظ وحدت و حیات سیاسی کشور باشد.

هفتم: از دولت لبنان می خواهیم به شهروندان کشور توجه لازم را داشته باشد و به مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم رسیدگی کند و برای تحقق آموزش و پرورش و بهداشت رایگان در کشور تلاش کند.

هشتم: از رسانه ها می خواهیم وجدان کاری داشته باشند و با روش تحریک آمیز به مسائل دینی نپردازند و از اهانت به ادیان و پیروان آنها به بهانه آزادی بیان، پرهیز کنند و دراین زمینه از دولت نیز می خواهیم بر عملکرد رسانه ها نظارت داشته باشد.

نهم: با توجه به نقش و جایگاه ویژه نیروهای امنیتی در حفظ امنیت داخلی، ما از نیروهای امنیتی لبنان حمایت می کنیم و اعلام می کنیم دست این نیروها برای از بین بردن تروریست ها و گروه های تندرو باز است تا از این طریق امنیت جامعه تامین شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha