پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گسترش نگرانی‌ها از نفوذ مالی عربستان سعودی روی مسلمانان اروپا

حوزه/ نمایندگان پارلمان اروپا نگرانی‌شان را از فقدان شفافیت در رابطه با امور مالی مساجد در اروپا و نفوذ مالی عربستان سعودی روی مسلمانان کشورهای اروپایی ابراز کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از sputniknews، نمایندگان پارلمان اروپا نگرانی‌شان را از فقدان شفافیت در رابطه با بودجه و امور مالی مساجد و سازمان‌های اسلامی در اروپا و نفوذ مالی عربستان سعودی روی مسلمانان اروپا ابراز کردند.

دوریس فیالا، عضو شورای ملی و معاون رئیس هیئت سوئیس در مجمع پارلمانی شورای اروپا، با اشاره به این مسئله گفت: ساده‌لوحانه است که بگوییم مسائل اقتصادی مساجد سوئیس هیچ مشکلی ندارد. ما اصلا خبر نداریم چه کسانی در کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هیچ شفافیتی در این رابطه وجود ندارد.

سعیده کلر مثالی رییس بازار گفتگو برای اسلامی پیشرفته گفت: مبالغ هنگفتی پول از کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و ترکیه به سوئیس فرستاده می‌شود.

وی اعلام کرد که یکی از این اسپانسرها، جامعه مسلمانان جهان در عربستان سعودی است که وهابیت و سلفیت را در میان مسلمانان اروپا ترویج می‌دهد.

در همین راستا حوادث اخیر در مساجد وینترتور و ژنو نیز نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

کارل وریچکن، روزنامه نگذار فرانسوی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها تحریک خشونت، افراط‌گرایی و گسترش وهابیت را توسط واعظان سعودی در مساجد اروپا را دست کم گرفته‌اند گفت: صدای اعتراض علیه واعظان افراط‌گرای وهابی بلند شده که از طریق مسجد بزرگ عربستان از بروکسل و مرکز اسلامی مولنبیک، بسیاری جوانان را افراط گرا کرده و  برای جنگ در سوریه استخدام می‌کنند.

وی افزود: نخست نقش شیطانی عربستان سعودی و قطر در چند دهه گسترش ایدئولوژی سلفیت و وهابیت و تامین مالی سازمان‌های تروریستی که دولت‌های بریتانیا، فرانسه و آمریکا چشم‌شان را به روی آن بسته‌اند باید مشخص و ریشه کن شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha