پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: امروز و پس از گذشت ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر آزمون و خطا در مدیریت کشور جایگاهی ندارد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از مشهد،  حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، در جلسه شورای اداری خراسان رضوی در جمع مدیران سازمان‌ها و ادارات استان، با اشاره به دوران‌ مختلف و حوادث گوناگونی که انقلاب آن‌ها را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: امروز دیگر زمان آزمون و خطا در مدیریت کشور نیست، بلکه این نظام بعد از 37 ساله همچون جوانی برومند است که فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سرگذاشته و تجربه‌های فراوان و ارزشمندی را اندوخته‌ است. اکثر مدیران این نظام دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را تجربه کردند و آزمون دیده‌اند، بنابراین باید در نظام مدیریتی کشور اقدامات اساسی و بنیادین برای رفع مشکلات و معضلات انجام شود.

وی با بیان اینکه آزمون و خطا مربوط به نظام‌های تازه شکل گرفته است، در صورتی که مدیران ما از سوابق، تجربه و اندوخته‌ ارزشمند برخوردار هستند، تصریح کرد: مدیریت دانش باید در سازمان‌ها و ارگان‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ در این مدیریت تجربیات مؤثر و مفید سازمان‌ها توام با خلاقیت نیروهای انسانی مورد تاکید است.

نظام اسلامی به گستردگی تمام داشته‌ها مورد تهدید است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به توطئه‌ها و دسیسه‌های گسترده نظام سلطه علیه ایران اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر روزی کشور تنها با تهدیدات نظامی روبه‌رو بود، امروز ایران اسلامی به گستردگی تمام داشته‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و ... از سوی دشمنان مورد تهدید است؛ بنابراین شرایط ایجاب می‌کند هر فردی در هر حوزه‌ای که قرار دارد، به عنوان مرزبان کشور عمل کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: کسانی که امروز مرزبان حوزه فرهنگی کشور هستند، باید توطئه‌های دشمن را در این بخش رصد کرده و از ارزش‌های انقلاب و فرهنگ اسلامی صیانت کنند. در عرصه اقتصادی نیز باید شرایط اقتصادی را مرزبانی کرد، زیرا دیگر مرزها تنها معطوف به گمرکات نیست و همه کسانی که در نظام‌های پولی و مالی، بخش‌های تولید، صادرات و واردات فعال هستند، باید ضمن اشراف به شرایط خود، تهدیدها را رصد، پیش بینی و پیشگیری کنند و در جای خود برخورد متناسب برای مقابله با آن‌ها داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید به نقش محوری مدیریت در موفقیت و پیشرفت، ابراز کرد: مدیریت مهمترین رکن در تعالی یک سازمان و مجموعه است؛ اندیشه و عمل انقلابی یک مدیر می‌تواند بسیاری از مواردی را که امکان تحقق آن­ها در شرایط عادی وجود ندارد، به سرانجام برساند و منشاء برکات زیادی شود.

وی مدیریت کارآمد را مهمترین و اثربخش‌ترین موضوع برای رشد یک سیستم دانست و خاطرنشان کرد: مسائلی چون بودجه، برنامه، اعتبارات و نیروی انسانی موضوعاتی بسیار با اهمیت برای یک مجموعه هستند، اما در این میان مدیریت کارآمد، مهمترین و اثر بخش ترین رکن است.

این استاد حوزه توفيق گره گشایی و تسهیل زندگی نيازمندان را از عنایات الهی به انسان معرفي و عنوان كرد: شیوه مردم‌داری در نظام مدیریت اسلامی با نظام مديريت غربي متفاوت است؛ امروز اوج اصول مديريت غربي مشتري مداري بوده، اما در مديريت اسلامي سخن از محبت و دوست داشتن مردم مطرح است.

وي با اشاره به نظارت و کنترل زیر مجموعه‌ها، خطاب به مدیران ارشد استانی گفت: نظارت و کنترل نشان دهنده بي‌اعتمادي به كاركنان و دست اندركاران نيست، بلکه باید برای اعتماد بیشتر و تداوم این اعتماد کنترل دقیق و حساب شده صورت بگیرد.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه در سازمان اسلامی، فرد باید پيش از هر چیز خود را در محضر پروردگار و پاسخگو به او بداند، عنوان كرد: مدیریت نوین، حق با مشتری را تکریم ارباب رجوع می‌داند، اما مدیریت اسلامی علاقه و محبت نسبت به مردم را مطرح می کند و راه رسيدن به خداوند و نزدیکی به ذات اقدس الهی را گره گشايي از مشکلات مردم مي‌داند.

لزوم رفع مشکل اشتغال جوانان

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل اشتغال جوانان اشاره و ابراز کرد: موضوع بیکاری و اشتغال جوانان یکی از مهمترین مشکلات کشور است که باید برای آن فکری اساسی کرد. امروز بیشترین درخواستی که به آستان قدس رضوی ارسال می‌شود، مربوط به درخواست کار است.

وی افزود: دریافت این حجم بالا از تقاضا برای اشتغال در حالی است که بیشترین خدمه حرم مطهر رضوی را نیروهای افتخاری تشکیل می‌دهند، بنابراین اشتغالی که در دیگر مراکز می‌تواند مطرح باشد، در حرم رضوی مطرح نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بر لزوم انجام اقدامات موثر و بنیادین برای رفع محرومیت، فقر و بیکاری تاکید و اقتصاد مقاومتی را تنها راه برون‌رفت کشور از این مشکلات معرفی و اظهار کرد: آنچه که می‌تواند راه‌گشای کشور باشد اقتصاد مقاومتی است و آن نیز در گروی سامان دادن به نظام پولی و بانکی، واردات و صادرات و نظیر آن است.

فرهنگ رضوی؛ محور تمام برنامه‌های مشهد 2017

تولیت آستان قدس رضوی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به رویداد مشهد 2017 و معرفی این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، گفت: این عنوان به خاطر وجود بارگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) به مشهد مقدس اعطا شده است؛ بنابراین در کنار همه اقدامات عمرانی و بهسازی باید اساس کار مبتنی بر محوریت اشاعه و معرفی فرهنگ رضوی باشد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: باید نسبت به تحرک در جهان اسلام اقدام شود تا پیام فرهنگ و سیره رضوی در گستره منطقه‌ و جهان انعکاس یابد. این امر نیازمند برنامه ریزی است و آستان قدس رضوی نیز آن چه در توان دارد در گسترش معارف اسلامی به میدان خواهد آورد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha