پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پیش نشست "علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی"

حوزه/ افراط و تفریط خروجی جهل است و تا وقتی جهل بر انسانی حاکم باشد، خروجی او جز افراط در مقابل دیگران نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر محمود ویسی از اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی، در ششمین پیش نشست «کنفرانس بین المللی علوم دینی و انسانی؛ مبارزه با افراط گرایی»، در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، در بیان ظرفیت های فقه درباره مبارزه با افراطی گرایی، اظهار داشت: هر چه فقه را عمیق تر بشناسیم، بیشتر به نفی افراط و تفریط پی خواهیم برد. کار فقیه غواصی در دریای فقه و سنت است.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: افراط و تفریط خروجی جهل است و تا وقتی جهل بر انسانی حاکم باشد، خروجی او جز افراط در مقابل دیگران نخواهد بود.

وی تصریح کرد: تفریط نیز مذموم و نکوهیده است. باید توجه داشت پرهیز از کج فهمی، کج خوانی و کج عملی باعث می شود از افراط به دور باشیم، این سه عامل باعث می شوند فرد افراطی استنباط افراط نماید.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: اگر کسی به سمت علما سوق یافته باشد به سمت افراط گری روی نخواهد آورد.

ویسی خاطرنشان کرد: بر این باوریم که فقه ظرفیتی حیات بخش دارد، لذا برای ایجاد اعتدال و دوری از رویکردهای جدید افراطی گری باید علاوه بر پرهیز از کج خوانی و کج فهمی، به تقریب مذاهب که راهی کاملاً راهگشاست، روی آوریم.

افراطیون با اسلام بیگانه اند

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود امامیان نیز در این پیش نشست با اشاره به آیه 61 سوره انعام  گفت: افراط و تفریط در آیات قرآن کریم و به ویژه این آیه صفت مذمومی شمرده شده است.

وی ادامه داد: در فقه واژه افراط و تفریط متفاوت بیان شده و معمولاً مصادیق ابراز می شود، اما افراط و تفریط در هر کاری نهی شده است.

این کارشناس حوزوی با بیان این که افراط صفتی است که به اعتبار فعلش حکمی بر آن وارد می شود، تصریح کرد: ذهن فقهی به صورت قاعده می تواند استنباط کند که حکم افراط نهی شده و حرام است.

حجت الاسلام امامیان با اشاره به افراط در جهان معاصر و بین مسلمانان، گفت: نوشته ای به نام « دیدگاه فقهی تروریسم» وجود دارد که متاسفانه نام آن این تصور را در ذهن می آورد که تروریسم در فقه اسلام جایگاهی دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که افراط گرایانی که ضروریات فقهی دینی را می زنند، آیا جزئی از اسلام هستند؟ گفت: این که در جهان می گویند افراطیون، مسلمان هستند، درست نیست و لازم است بزرگان حوزه ها و دانشگاه ها در این مورد روشنگری کنند.

برگزاری شش پیش نشست

دکتر ضیایی، دبیر علمی «کنفرانس بین المللی علوم دینی و انسانی؛ مبارزه با افراط گرایی»، در ششمین پیش نشست این کنفرانس که در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران برگزار شد با اشاره به برگزاری پیش نشست های گفت: تاکنون 5 پیش نشست در دانشگاه پیام نور گلستان، دانشگاه بغداد، موسسه بین المللی وزارت خارجه، دو نشست در پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار شده است.

وی افزود: در حال حاضر برای این همایش از شش متخصص مقاله دریافت شده و حاصل این مقالات به همراه مصاحبه هایی که با صاحب نظران ترتیب داده شده، به مخاطبان ارائه می گردد.

انتهای پیام  313/34

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha